افزایش حملات مرگبار روسیه؛ وزیر خارجه اوکراین استعفا کرد

رئیس‌جمهوری اوکراین از متحدانش خواست اجازه دهند از سلاح‌های غربی برای حمله به عمق بیشتری از خاک روسیه استفاده شود

هم‌زمان با افزایش حملات مرگبار روسیه به مناطق مختلفی از خاک اوکراین از جمله پایتخت این کشور، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز چهارشنبه استعفا کرد. کولبا از مارس ۲۰۲۰ وزیر خارجه اوکراین بود و یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های این کشور در صحنه بین‌المللی به شمار می‌رود.

به گزارش آسوشیتدپرس، کولبا ۴۳ ساله، برای این کناره‌گیری دلیلی بیان نکرد. روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین، در فیس‌بوک نوشت که قانون‌گذاران در جلسه بعدی درباره استعفای او صحبت خواهند کرد.

جانشین کولبا هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود که روز پنجشنبه معرفی شود. چندین رسانه اوکراینی به نقل از منابع ناشناس گفتند که آندری سیبیها، معاون کولبا، دیپلمات ارشد این کشور خواهد شد.

وزیر خارجه جدید احتمالا زلنسکی را در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که هفته آینده برگزار می‌شود و فرصتی برای لابی کردن با رهبران جهانی و جلب حمایت آن‌ها است، همراهی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در همین حال، چهار وزیر دیگر کابینه اوکراین نیز اواخر روز سه‌شنبه درخواست استعفا کردند؛ چنین تغییراتی بزرگ‌ترین ترمیم کابینه از زمان تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به شمار می‌رود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هفته گذشته اعلام کرده بود که یک تجدید قوای سازمانی در راه است. او این گفته‌ها را در حالی مطرح کرد که جنگ روسیه و اوکراین به مرحله حساسی وارد شده است و در ماه نوامبر به مرز یک هزار روز نزدیک می‌شود.

زلنسکی می‌داند که در آستانه زمستان و بروز مشکلات تامین انرژی، لازم است روحیه اوکراین را در بحبوحه این جنگ فرسایشی با همسایه بزرگ‌تر حفظ کند. روسیه شبکه برق اوکراین را در هم شکسته، حدود ۷۰ درصد ظرفیت تولید آن را از بین برده و منابع گرما و آب را قطع کرده است.

حمله مخاطره‌آمیز اما تا حد زیادی موفقیت‌آمیز تقریبا یک ماه پیش ارتش اوکراین به منطقه مرزی کورسک روسیه توانست انتشار ماه‌ها اخبار تلخ از خط مقدم در شرق اوکراین را کمی جبران کند. با این حال، کورسک برای پوتین که همچنان در تلاش است ارتش روسیه را به عمق شرق اوکراین سوق دهد، اولویت ندارد.

یورش روسیه به دونتسک، جایی که اوکراین با کمبود نیرو و دفاع هوایی مواجه است، و حملات موشکی دوربرد به مناطق غیرنظامی اوکراین نشان می‌دهد که پوتین در تلاش‌هایش برای سرکوب مقاومت اوکراین سازش‌ناپذیر مانده است.

موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده در واشینگتن، اواخر روز سه‌شنبه گفت که پوتین معتقد است «روسیه می‌تواند به آرامی و به طور نامحدود از طریق پیشروی‌های سخت اوکراین را تحت کنترل درآورد و از طریق جنگ فرسایشی با نیروهای اوکراینی به اهدافش دست یابد.»

روسیه مدعی است غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد اما در روزهای گذشته مرگبارترین حملات موشکی از زمان آغاز جنگ را به شهرهای اوکراین انجام داده است. در تازه‌ترین تهاجم هوایی روسیه در شامگاه سه‌شنبه، دست‌کم هفت نفر در شهر لویو اوکراین، نزدیک مرز لهستان، جان باختند.

به گفته آندری سادووی، شهردار لویو، حملات شبانه روسیه علاوه بر کشته‌شدگان، ۳۵ زخمی نیز به جا گذاشت. او گفت که یک کودک و یک نفر از کادر پزشکی در میان کشته‌شدگان‌اند و حال مجروحان وخیم است.

لویو حدود ۶۰ کیلومتر از مرز با لهستان فاصله دارد. لهستان یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا و یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین است.

یک حمله شبانه هم پنج نفر را در کریوی ریه، زادگاه زلنسکی، زخمی کرد. کولبا گفت که این حملات نشان‌دهنده نیاز اوکراین به حمایت بیشتر غرب است. او در ادامه تاکید کرد: «برای پایان دادن به این ترور، شرکای اوکراین باید فورا سیستم‌ها و مهمات پدافند هوایی وعده داده‌شده را تحویل دهند. آن‌ها باید توانایی دفاعی اوکراین را تقویت کنند و به ما اجازه دهند به تمام اهداف نظامی قانونی در روسیه حملات دوربردی انجام دهیم.»

 ولودیمیر زلنسکی نیز در واکنش به این حملات از متحدان اوکراین خواست اجازه دهند از سلاح‌های غربی برای حمله به عمق بیشتری از خاک روسیه استفاده شود.

بیشتر از جهان