رئیس بنیاد فیلم دریای سرخ از بلندپروازی‌های سینمایی عربستان سعودی می‌گوید

جمانا الراشد: «برای ما، شکل بیان و روایت خوب مهم است، چه فیلم مستقل باشد چه فیلم تجاری. اگر داستان خوبی دارید، ما از آن حمایت خواهیم کرد.»

جمانا الراشد، رئیس هیئت‌مدیره بنیاد فیلم دریای سرخ‌ــ Instagram/redseafilm

عربستان سعودی امسال حضور پررنگی در جشنواره فیلم ونیز دارد، و شش فیلم عربی که با حمایت بنیاد فیلم دریای سرخ ساخته شده‌اند در بخش‌های گوناگون به نمایش درآمده‌اند.

نشریه ورایتی گفت‌و‌گویی داشته است با جمانا الراشد، رئیس هیئت‌مدیره بنیاد فیلم دریای سرخ، و از او درباره عرصه به‌سرعت در حال تحول سینمای عربستان سعودی پرسیده است.

او در پاسخ به سوال ورایتی در مورد پیشرفت سینما در عربستان سعودی در چند سال گذشته، گفت روند پیشرفت فوق‌العاده بوده است و انتظار نداشتیم با چنین سرعتی پیش برود. امسال، فیلم «نوره» اولین فیلم سعودی بود که برای جشنواره فیلم کن انتخاب شد. «مندوب» نیز به‌تازگی در سینماهای بریتانیا اکران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس هیئت‌مدیره بنیاد فیلم دریای سرخ تاکید کرد اما این آغاز راه است و هدف این است که دست‌کم ۱۰ فیلم در سال تولید شود و بنیاد فیلم دریای سرخ نقشی محوری دارد و از فیلم‌ها در تمام مراحل، از ساخت تا توزیع، حمایت می‌کند.

راشد که مدیریت شرکت رسانه‌ای گروه تحقیق و بازاریابی سعودی را نیز بر عهده دارد، در مورد افتتاح اولین سینمای هنری در ریاض و تقابل فیلم‌های مستقل و تجاری در عربستان سعودی گفت: «برای ما، شکل بیان و روایت خوب مهم است، چه فیلم مستقل باشد چه فیلم تجاری. اگر داستان خوبی دارید، ما از آن حمایت خواهیم کرد. ما می‌خواهیم در ژانرهای گوناگون و انواع فیلم‌ها کار کنیم. می‌دانم که تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی هستند که همیشه در پی بازگشت سرمایه قابل‌ملاحظه‌اند. اما در نهایت فکر می‌کنم پیامی مهم‌تر وجود دارد که باید برجسته شود و سینما در تحول اجتماعی و ترسیم واقعیت جاری نقش دارد. من به‌شخصه طرفدار آن نوع فیلم‌های هنری‌ام.»

رئیس هیئت‌مدیره بنیاد فیلم دریای سرخ درباره دفتر جدید بنیاد و جشنواره فیلم دریای سرخ در منطقه تاریخی البلد در جده گفت این دفتر برای دوره آینده جشنواره فیلم دریای سرخ آماده خواهد بود و خانه جدید سینما خواهد بود.

او در ادامه افزود این بنیاد قصد دارد محورها و ژانرهای جدیدی معرفی کند و بر جنبه‌های گوناگون تمرکز کند، که جزئیات بیشتر به‌مرور زمان اعلام خواهد شد. اما بی‌تردید مقر جدید بنیاد در طول سال میزبان فیلم‌ها، کارگاه‌ها، و کلاس‌های پیشرفته خواهد بود و این بنیاد در نظر ندارد فعالیت‌هایش فقط به جشنواره محدود باشد.

بیشتر از فرهنگ و هنر