گسترش روابط آلمان و طالبان؛ «چشم‌های خود را بر بحران افغانستان بسته‌اند»

وزارت خارجه آلمان در تماس رسمی با طالبان، اقدام این گروه برای غیرقانونی خواندن فعالیت کنسولگری‌‌های افغانستان در بن و برلین را تایید کرد

ملاقات یاسپر ویک، فرستاده ویژه دولت آلمان در امور افغانستان با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان- خبرگزاری باختر

پس از اخراج ۲۸ شهروند افغانستان از آلمان، روابط سیاسی دولت آلمان و رژیم طالبان گسترش یافته است. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، آلمان نخستین‌ کشور اروپایی است که گروهی از مهاجران افغان را به‌دلیل ارتکاب جرم اخراج کرد و به کابل بازگرداند. روند اخراج مهاجران افغان از کشورهای اروپایی در اوت ۲۰۲۱ و با فروپاشی دولت جمهوری متوقف شده بود.

یک هفته پس از اخراج نخستین گروه از مهاجران افغان در نهم شهریور، دویچه وله گزارش داد که طالبان برای کنترل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در اروپا و به‌ویژه در آلمان تلاشش را افزایش داده است.

دویچه وله نوشت که وزارت خارجه آلمان بی‌اعتباری خدمات کنسولگری‌های افغانستان در شهرهای بن و مونیخ آلمان را پذیرفته است. وزارت خارجه طالبان نهم مرداد اعلام کرد که فعالیت ۱۴ کنسولگری افغانستان ازجمله در بن و برلین غیرقانونی است.  دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان این کنسولگری‌ها را مدیریت می‌کنند. آن‌ها از همکاری با رژیم طالبان خودداری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دویچه وله افزود به کپی نامه‌ای از وزارت خارجه آلمان دست یافته است که به نشانی وزارت خارجه طالبان فرستاده شده است. وزارت خارجه آلمان در این نامه پذیرفته است که طالبان فعالیت کنسولگری‌های افغانستان در بن و برلین را غیرقانونی اعلام کند.

به نظر می‌رسد طالبان از حوادث اخیر مرتبط با مهاجران افغان در آلمان به نفع خود و برای گسترش روابط سیاسی‌شان استفاده کرده‌اند. نخستین تماس رسمی طالبان و دولت آلمان، پس از حمله سلیمان عطایی، یک مهاجر افغان، به تجمع مخالفان اسلام در شهر مانهایم برقرار شد. در حمله مانهایم که با چاقو انجام شد یک افسر پلیس به قتل رسید و پنج نفر دیگر مجروح شدند.

پس از وقوع این حادثه، مهاجران افغان در چند شهر دیگر نیز با چاقو به پلیس حمله کردند. هم‌زمان با این وقایع دو شهروند افغان به اتهام عضویت در داعش خراسان و آمادگی حمله به پارلمان سوئد در خاک آلمان بازداشت شدند. این حوادث خشم گسترده احزاب سیاسی و مردم آلمان را برانگیخت و باعث شد احزاب راستگرا برای اخراج «مهاجران جنایتکار» کمپین به راه‌ اندازند.

پس از این اعتراض‌‌ها، اولاف شولتس، نخست‌وزیر آلمان، گفت مهاجرانی که به‌دلیل ارتکاب جرم حق اقامت قانونی‌شان را در آلمان از دست داده‌اند به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند. طالبان در پاسخ به این اقدام دولت آلمان، در بیانیه‌ای اعلام کردند که آماده‌اند با دولت آلمان در زمینه مشخص شدن وضعیت این گروه از مهاجران افغان گفت‌وگو کنند. طالبان تصریح کردند که دولت آلمان نباید درمورد اخراج مهاجران افغان به کشوری غیر از افغانستان تصمیم بگیرد. هرچند وزارت خارجه آلمان در پاسخ به این بیانیه طالبان اعلام کرد که حاضر نیست با این گروه گفت‌وگو کند، اما رسانه‌های آلمان از گفت‌وگوی پنهان مقام‌های طالبان و دولت آلمان در زمینه توافق بر سر اخراج مهاجران افغان خبر دادند.

بیست و هشت شهروند افغانستان که نهم شهریور از آلمان به کابل اخراج شدند، متهم به تجاوز جنسی، حمله مسلحانه، سرقت‌های سریالی و تهدید پلیس بودند و از مدتی پیش در زندان‌های آلمان نگهداری می‌شدند.

چاقوکشی مهاجران افغان در آلمان و تصمیم دولت این کشور به اخراج مهاجران جنایتکار باعث شد تا نخستین تماس رسمی میان رژیم طالبان و یکی از قدرت‌های اروپا برقرار شود. پیش از این مارکوس پوتزل، دیپلمات آلمانی که تا یک ماه پیش در مقام معاون هیئت معاونت سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) کار می‌کرد، چندین بار از دولت‌های اروپایی خواسته بود که فعالیت دیپلماتیکش را در کابل از سر بگیرد. مارکوس پوتزل پیش از این فرستاده ویژه دولت آلمان در امور افغانستان بود و با بسیاری از رهبران طالبان از نزدیک آشناست. انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی، مارکوس پوتزل را دوست خوب طالبان خوانده است و نقش او در جریان مذاکرات صلح طالبان با آمریکا را ستوده است.

هرچند مشخص نیست که مارکوس پوتزل در برقراری روابط دیپلماتیک میان رژیم طالبان و دولت آلمان نقش مستقیمی داشته است یا نه، اما این روابط زمانی برقرار شد که کار پوتزل در سمت معاونت یوناما پایان یافت.

پس از آنکه نخستین گروه مهاجران افغان از آلمان به کابل بازگردانده شدند، وزیر کشور اتریش از این اقدام استقبال کرد و گفت کشورش با آلمان در این زمینه همسو است، هرچند دولت اتریش هنوز اعلام نکرده است که در زمینه اخراج مهاجران افغان که اقامت قانونی‌شان را در این کشور از دست داده‌اند اقدام می‌کند یا نه، اما بحث‌ها درمورد اینکه اخراج مهاجران ابزاری برای برقراری تماس و تعامل دولت‌های اروپایی با رژیم طالبان باشد، بالا گرفته است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به اخراج مهاجران افغان و برقراری روابط دیپلماتیک میان طالبان و دولت آلمان، در مطلبی نوشت که «وضعیت حقوق بشر در افغانستان فاجعه‌بار است، اما وزارت کشور فدرال آلمان، که اخراج  مهاجران افغان را سازماندهی کرده، چشم خود را بر این بحران می‌بندد.»

دیده‌بان حقوق بشر افزود که «اوضاع [در افغانستان] به حدی وخیم و نامطلوب است که سازمان ملل متحد گفته است هیچ کس نباید به افغانستان بازگردانده شود».

دیده‌بان حقوق بشر افزود که پس از حوادث اخیر در آلمان، «نژادپرستی آشکار به نفع راست افراطی» در این کشور تقویت شده است. این سازمان حقوق بشری از دولت‌های جهان و به‌ویژه از آلمان خواست که «هیچ‌کس، صرف‌نظر از جنایاتی که مرتکب شده است، نباید به جایی بازگردانده شود که در آنجا حقوق بشر به‌شدت نقض می‌شود».

بیشتر از جهان