افزایش بهای الاغ در پاکستان در پی استفاده از پوست آن در آرایش و درمان

در چین از جوشاندن پوست الاغ ماده‌ای ژلاتینی به نام اجیائو استخراج می‌کنند که از آن برای تولید محصولات آرایشی و درمانی استفاده می‌شود

سازمان پناهگاه الاغ‌ها‌ از کاهش جمعیت الاغ‌ها در پی افزایش استفاده از پوست این حیوان ابراز نگرانی کرد‌ــ facebook.com/TheDonkeySanctuary

بهای الاغ در پاکستان در هفته‌های اخیر به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته و به ۳۰۰ هزار روپیه پاکستان (معادل هزار و ۷۸ دلار) رسیده است. به نوشته رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون، دلیل این بالا رفتن قیمت، افزایش تقاضا در چین است؛ جایی که از پوست این الاغ‌‌ها برای تولید لوازم آرایشی و دارو استفاده می‌شود.‌

این افزایش چشمگیر بهای الاغ در پاکستان باعث شده است که خریداران محلی نتوانند این حیوان را خریداری کنند.

یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خریدوفروش حیوانات از جمله الاغ در پاکستان در بندر کراچی واقع است. در هفته‌های اخیر، بیشترین الاغ‌ها را افرادی می‌خرند که پوست این حیوان را به چین صادر می‌کنند.

در روستاها و برخی شهرهای پاکستان از الاغ برای نقل و انتقال وسایل، محصولات زراعتی و سواری استفاده می‌شود.

تا پیش از این الاغ در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان، به دلیل اینکه گوشت آن مصرف نمی‌شود، از جمله حیوانات ارزان بود، اما استفاده از پوست این حیوان تولید محصولات آرایشی و دارو در چین آن را به یک کالای پرسود تبدیل کرده است.

بالا رفتن بهای الاغ بسیاری از کسب‌وکارهای محلی پاکستان را با چالش جدی مواجه کرده است، چون شهروندان پاکستان و به‌ویژه کاسبان محلی نمی‌توانند با خریدارانی که پوست این حیوان را به چین صادر می‌کنند، رقابت کنند.

پاکستان در ژوئن ۲۰۲۳، صدور پوست الاغ را به‌عنوان یک کالای تجارتی به چین تایید کرد، اما از حجم این تجارت میان چین و پاکستان جزئیات زیادی ارائه نشد.

از اجیائو به روش‌های مختلف از جمله به صورت قرص استفاده می‌شود-thedonkeysanctuary.org.uk
 

از پوست الاغ در چین چگونه استفاده می‌شود؟

در چین از ژلاتین موجود در پوست الاغ برای تهیه دارویی سنتی به نام اجیائو (Ejiao) استفاده می‌شود. این ماده به دلیل ویژگی‌ بازسازی‌ و مرطوب‌کنندگی پوست در برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌های ضدچروک، ماسک‌های صورت و لوسیون‌های مرطوب‌کننده به‌کار می‌رود.

از آنجا که اجیائو غنی از پروتئین و کلاژن است، می‌تواند به جوان‌سازی پوست، افزایش استحکام و لطافت آن کمک کند. تولیدکنندگان محصولات آرایشی چینی از این ماده به‌عنوان یک عنصر طبیعی برای مبارزه با پیری و بهبود بافت و شادابی پوست استفاده می‌کنند.

اجیائو که از جوشاندن پوست الاغ به دست می‌آید، برای بهبود جریان خون، افزایش سطح انرژی، درمان کم‌خونی و تقویت سیستم ایمنی نیز استفاده می‌شود.

برخی گروه‌های حامی حقوق حیوانات با انتقاد از کشتن بی‌رویه الاغ‌ها با هدف استفاده از پوست این حیوان برای تولید اجیائو، در مورد کاهش روزافزون جمعیت الاغ‌ها در چین ابراز نگرانی کرده‌اند. سازمان پناهگاه الاغ‌ (The Donkey Sanctuary) که سال ۱۹۶۹ با هدف ترویج و حمایت از حقوق الاغ‌ها در بریتانیا تاسیس شد، با ابراز نگرانی درباره این خبر در مطلبی نوشت که استفاده از پوست الاغ در تولید محصول اجیائو در چین باعث شده است که تجارت جهانی پوست الاغ به شکلی «ظالمانه و اغلب غیرقانونی» انجام شود.

بر اساس آمار سازمان پناهگاه الاغ‌، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، تولید سالانه اجیائو در چین از سه هزار و ۲۰۰ تن به پنج هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافت که رشد سالانه بیش از ۲۰ درصد را نشان می‌دهد. گزارش‌های این صنعت نیز نشان می‌دهد که تولید اجیائو بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، به میزان ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

سازمان پناهگاه الاغ‌ هشدار داد که اگر روند فعلی ادامه یابد، این میزان تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بیشتر از بهداشت و درمان