مظنون تلاش برای ترور ترامپ در دادگاه فدرال؛ رایان روت به جرائم مرتبط با اسلحه متهم شد

متهم به دومین سوءقصد علیه دونالد ترامپ پیش از این حمایتش را از جو بایدن و کامالا هریس اعلام کرده بود

رایان روت، مظنون ۵۸ ساله که به دلیل تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، روز یکشنبه بازداشت شده بود،‌ در دادگاه فدرال به دو جرم مرتبط با اسلحه متهم شد.

به گزارش یو‌اس نیوز، رایان روت دوشنبه وارد دادگاه فدرال در پالم‌بیچ فلوریدا شد. این متهم به دومین تلاش برای ترور نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ظرف ۹ هفته گذشته، پس از آنکه مقابل قاضی قرار گرفت با عناوین اتهامی شامل داشتن اسلحه گرم و همچنین داشتن سلاح با شماره سریال محوشده مواجه شد.

این اتهام‌ها کمتر از ۲۴ ساعت پس از بازداشت روت علیه او مطرح شدند. این مظنون قصد فرار داشت اما شاهدی موفق شد از ماشین او عکس بگیرد و این باعث شد در حال رانندگی شناسایی و دستگیر شود.

رایان وسلی روت متهم است که پیش از فرار از باشگاه گلف ترامپ در وست‌پالم بیچ فلوریدا، قصد داشت با اسلحه‌هایی که در اختیار داشت، به سمت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تیراندازی کند. بر اساس گزارش‌ها، پس از آنکه مامور سرویس مخفی مظنون را شناسایی و به سمت او شلیک کرد، متهم برای اینکه به‌سرعت فرار کند، دو کوله‌پشتی، دوربین و دو اسلحه را که یکی از آن‌ها از نوع ای‌کی‌ــ‌۴۷ بود، در صحنه جا گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همراه داشتن اسلحه گرم برای این متهم احتمال محکومیت به حداکثر مجازات ۱۵ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی را به همراه دارد. داشتن اسلحه گرم با شماره سریال پاک‌شده نیز حداکثر پنج سال حبس و ۲۵۰ هزار دلار جریمه دارد.

قاضی مک‌کیب جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات رایان روت را ۲۳ سپتامبر و تاریخ محاکمه را ۳۰ سپتامبر تعیین کرد.

انگیزه این حمله هنوز دقیقا مشخص نیست اما اداره تحقیقات فدرال اعلام کرده است که آن را «تلاش برای ترور» تلقی می‌کند.

در جلسه دادگاه روز دوشنبه، قاضی گفت که روت نمی‌تواند هزینه وکیلش را بپردازد زیرا عملا هیچ پس‌اندازی ندارد. دادستان‌ها به قاضی مک‌کیب گفتند که خواستار در بازداشت ماندن روت‌ تا پیش از محاکمه‌اند، زیرا معتقدند که او خطری جدی برای جامعه است.

رایان وسلی روت اصالتا اهل گرینزبورو در کارولینای شمالی است. او تا سال ۲۰۱۸ آنجا زندگی می‌کرد و بعد به هاوایی نقل مکان کرد و با یکی از پسرانش شرکت ساختمانی راه‌ انداخت. روت در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان یک رای‌دهنده غیروابسته در کارولینای شمالی ثبت‌نام کرد؛ جایی که در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در این ایالت در سال ۲۰۲۴ نیز رای داد.

روت در طول مدتی که ساکن کارولینای شمالی بود، با محکومیت‌های مختلفی از کشیدن چک‌ بی‌محل گرفته تا نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی مواجه شد. او سال ۲۰۰۲ در حالی که یک مسلسل تمام‌اتوماتیک در دست داشت، با محاصره پلیس مواجه شد و خود را به مدت سه ساعت در ساختمان یک شرکت محبوس کرد. به گفته برخی مقام‌ها، او پیش از این نزدیک به ۱۰۰ پرونده داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روت پس از نقل‌مکان به هاوایی، او به کمیته اقدام سیاسی دموکرات‌ها به نام اکت‌بلو (ActBlue)، ۱۹ مورد کمک مالی نه‌چندان زیاد اهدا کرده که مجموع آن ۱۴۰ دلار ارزیابی شده است.  

روت ژوئن ۲۰۲۰ در شبکه‌های اجتماعی نوشت که سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داد اما پس از دوران ریاست‌جمهوری او، دیگر از ترامپ حمایت نمی‌کند: «من و جهان امیدوار بودیم که رئیس‌جمهوری ترامپ متفاوت و بهتر از سایر نامزدها باشد، اما همه ما به‌شدت ناامید شدیم.» او در ادامه خطاب به دونالد ترامپ افزود: «وقتی تو بروی، من خوشحال خواهم شد.»

به گزارش آسوشیتدپرس، روت پس از آن حمایتش را از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، اعلام کرد. او آوریل ۲۰۲۴ با انتشار پستی نوشت: «دموکراسی به رای‌گیری رسیده است و ما نمی‌توانیم شکست بخوریم.»

پس از اولین سوءقصد به ترامپ در ماه ژوییه، روت از بایدن و هریس خواسته بود که با مجروحان این حادثه دیدار کنند و تاکید کرده بود که «ترامپ هرگز برای آن‌ها کاری انجام نخواهد داد».

حمایت روت از اوکراین از آغاز تهاجم روسیه نیز به طور گسترده‌ای بازتاب داشته است. او برای جمع‌آوری پول و استخدام داوطلب برای جنگ وب‌سایتی ایجاد کرد و حتی سال ۲۰۲۲ به کی‌یف رفت. این شهروند آمریکا طبق مصاحبه‌ای که با نیوزویک رومانی انجام داد، در نهایت به دلیل سن بالا و نداشتن سابقه نظامی در ارتش اوکراین پذیرفته نشد. با این حال، به حمایت تزلزل‌ناپذیر از اوکراین ادامه داد و حتی سال ۲۰۲۳ برای گزارشی درباره حمایت آمریکایی‌ها از تلاش‌های جنگی اوکراین، با نیویورک تایمز مصاحبه کرد.

سی‌ان‌ان گزارش داد که یکی از مقام‌های اوکراین گفته که روت چندین بار با آن‌ها تماس گرفته و ادعا کرده که افرادی را برای کمک به ارتش جذب کرده است. این مقام اوکراینی در ادامه افزود: «برای ما واضح بود که پیشنهادهای او واقعی نبودند. ما حتی جواب ندادیم چون چیزی برای پاسخگویی وجود نداشت.»

بیشتر از جهان