هم‌زمان با ادعای عفو حکومتی ورزشکاران معترض، بوکسور مشهدی به اعدام محکوم شد

برخلاف گفته‌های مناف هاشمی، بسیاری از ورزشکاران معترض ایرانی همچنان زندانی یا ممنوع‌الکارند

هم‌زمان با اینکه دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران مدعی شد علی خامنه‌ای ورزشکاران معترض و حاضر در تجمع‌های اعتراضی را عفو کرده است، حکم اعدام محمدجواد وفایی ثانی، بوکسور مشهدی، صادر شد.

بابک پاک‌نیا، حقوق‌دادن و وکیل این ورزشکار زندانی، روز جمعه ۳۰ شهریور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در خصوص محمدجواد وفایی ثانی با وجود نقض حکم‌ در دیوان عالی کشور، با نظر اکثریت قضات رسیدگی‌کننده (مستشاران شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد)، ضمن مخالفت با استدلال قضات دیوان عالی کشور، برای بار سوم به اتهام افساد فی‌الارض حکم‌ اعدام صادر شد. این حکم قابل فرجام‌خواهی است.»

این درحالی است که شعبه نهم دیوان عالی کشور در ایران، خردادماه امسال به‌دلیل نبود ادله کافی حکم اعدام محمدجواد وفایی ثانی را نقض و پرونده را برای بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع داده بود.

چهار سال و شش ماه از حبس محمدجواد وفایی ثانی، بوکسور ۲۸ ساله‌ای که اسفند ۱۳۹۸ و در سن ۲۳ سالگی به اتهام حضور در تجمع اعتراضی آبان آن سال بازداشت شد می‌گذرد. این ورزشکار مشهدی ابتدا در دی ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام سنگین «افساد فی‌الارض از طریق تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص ازجمله ساختمان تعزیرات حکومتی» به اعدام محکوم شد، در ادامه دیوان عالی کشور حکم دادگاه بدوی را نقض کرد، سپس شعبه ۲ دادگاه انقلاب مشهد در آبان ۱۴۰۲ باز هم این ورزشکار را به اعدام محکوم کرد، اما دیوان عالی کشور مجددا او را سزاوار این حکم سنگین ندانست و حالا دادگاه انقلاب مشهد بازهم او را به اعدام محکوم کرده است.

به‌رغم صدور چنین احکام سنگین و جبران‌ناپذیری علیه ورزشکاران معترض ایرانی، مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران، امروز مدعی شد که عفو ورزشکاران معترض ایرانی با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی موجب نگاه مثبت آی‌اوسی، کمیته جهانی المپیک، به دولت ایران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در گفت‌وگو با وبسایت رهبر جمهوری اسلامی گفت: «رهبر انقلاب یک دستور ویژه‌ای را به رئیس قوه قضاییه دادند که نسبت به احکام ورزشکاران مساعدت کنید و با رافت ویژه اسلامی برخورد کنید. هرچند که رهبر انقلاب به خیلی از گروه‌ها این لطف و مساعدت را در مقاطع مختلف و اعیاد دارند، ولی همین نگاه حضرت آقا باعث شد تا دید مسئولان آی‌اوسی به ما عوض شود و در دیدارهای بعدی این را به نوعی منعکس کردند که چقدر نگاه خوبی در کشور شما وجود دارد.»

هیچ یک از مقام‌های کمیته جهانی المپیک در سال‌های اخیر، این ادعای مناف هاشمی درباره نگاه مثبت این کمیته به نوع برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با ورزشکاران معترض را تایید نکرده‌اند. از طرفی این ادعا درحالی مطرح می‌شود که همچنان شمار زیادی از ورزشکاران و مربیان ورزشی در ایران مانند علی دایی، علی کریمی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، وریا غفوری، پرویز برومند یا حسین ماهینی به‌دلیل حمایت از اعتراضات مردمی و انتقاد به کشتار وسیع شهروندان در پاییز ۱۴۰۱، از حضور در ورزش ایران محروم‌ و ممنوع‌الکارند.

مناف هاشمی ادامه داد: «سنجشی که در ورزش دنیا صورت می‌گیرد با المپیک است و ۲۰۶ کشوری که عضو آی‌اوسی هستند باید قوانین آن را هم رعایت بکنند. قوانینی که خدای ناکرده به مباحث مذهبی، دینی یا خط‌قرمزهای کشور ما ورود نکند، همه قابل تحمل و قابل اجرا است. البته یک جاهایی ما شرایط خودمان را داریم و به آن‌ها هم شرایطمان را اعلام می‌کنیم و وقتی با آن‌ها صادقانه صحبت می‌کنیم همراهی‌شان را می‌بینیم.»

سخنان دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران درباره احترام به قوانین آی‌او‌سی نیز در شرایطی بیان شده است که ورزشکاران ایرانی در دهه‌های اخیر به دستور روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، و علی خامنه‌ای، رهبر فعلی جمهوری اسلامی، همواره به بهانه‌های مختلف و در تضاد با قوانین کمیته جهانی المپیک از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی طفره رفته‌اند.

در بازی‌های پارالمپیک امسال در پاریس هم صادق بیت‌سیاح، نماینده ایران در رشته پرتاب نیزه به‌دلیل نشان دادن علامت سر بریدن و همچنین تکان دادن پرچم امام سوم شیعیان، مدال طلایش را از دست داد و با کارت قرمز داوران از دور مسابقات کنار رفت، اما با این حال کمیته پارالمپیک ایران به او جایزه‌ای مالی به اندازه جایزه دارندگان طلا اهدا کرد و سپس علی خامنه‌ای نیز هفته گذشته در دیدار با ورزشکاران المپیکی به‌شکل ویژه از او بابت نشان دادن پرچم امام سوم شیعیان تقدیر و تشکر کرد.

بیشتر از ورزش