جهانگرد آمریکایی: به افغانستان سفر نکنید، مگر اینکه آرزوی مرگ داشته باشید

وزارت خارجه ایالات متحده پیش‌تر در اطلاعیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته است که به دلیل تهدیدهای تروریستی و آدم‌ربایی به افغانستان سفر نکنند

لکسی آلفورد، جهانگرد آمریکایی‌ــ youtube.com/@LexieLimitless

مجله ایرلندی جوی (JOE) در مطلبی به نقل از لکسی آلفورد، صاحب رکورد گینس به‌عنوان جوان‌ترین جهانگردی که در ۲۵ سالگی به تمام ۱۹۶ کشور جهان سفر کرده، هشدار داد که افغانستان از خطرناک‌ترین مقاصد برای جهانگردان است.

لکسی آلفورد، زن جهانگرد اهل کالیفرنیای آمریکا که سال ۲۰۱۹ نامش در رکودرهای گینس ثبت شد، اخیرا با انتشار ویدیویی تجربه‌‌هایشان را از سفر به دور دنیا برای مخاطبانش به اشتراک گذاشته و ۱۰ مکانی را که از نظر او توریست‌ها هرگز نباید به آنجا سفر کنند، برشمرده است. رتبه اول در لیست خطرناک‌ترین مکان‌ها برای سفر از نظر آلفورد افغانستان است.

لکسی آلفورد که در شبکه‌های اجتماعی میلیون‌ها دنبال‌کننده دارد، به گردشگران و مسافرانی که قصد ماجرایی دارند هشدار می‌دهد به دلیل احتمال مواجهه با حوادث امنیتی به افغانستان سفر نکنند. او می‌گوید وضعیت افغانستان در حال حاضر ناپایدار و خطرناک است و به بهبود اوضاع در آینده نزدیک هم امیدی وجود ندارد؛ حتی برای جسورترین گردشگران مگر اینکه آرزوی مرگ داشته باشند.»

کره شمالی، بنگلادش، لیبی، یمن، مالی، سوریه، سومالی و چند کشور دیگر در آفریقا از جمله کشورهایی‌اند که لکسی آلفورد آنان را خطرناک و احتمال مواجهه با حوادثی چون آدم‌ربایی، سرقت، باج‌گیری، جیب‌بری و تلاش حکومت‌ها برای کنترل گردشگران را بالا ارزیابی می‌کند.

این جهانگرد در مورد کره شمالی هشدار داد که در این کشور، مدام تحت محافظت و زیر نظر نیروهای امنیتی خواهید بود و اگر از مرزهای تعریف‌شده دولت برای گردشگران عبور کنید، عواقب شدیدی در انتظارتان خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لکسی آلفورد در مورد افغانستان گفت که این کشور با وجودی که نیروهای امنیتی همه‌جا به چشم می‌خوردند، ناامن است و احتمال وقوع حوادث زیاد است.

اواخر اردیبهشت یک مهاجم عضو داعش خراسان، گروهی از گردشگران اروپایی را در مرکز شهر بامیان هدف قرار داد. در آن حمله سه شهروند اسپانیا و دو شهروند افغانستان کشته و سه شهروند اسپانیا، لتونی و نروژ زخمی شدند. 

طالبان از زمان بازگشت به قدرت، چندین گردشگر غربی و فعال یوتیوب را به اتهام‌های مختلف از جمله نقض قوانین بازداشت و زندانی کرده‌اند. مایلز راتلج، گردشگر و فعال یوتیوب بریتانیایی، سال ۲۰۲۳ در افغانستان بازداشت و زندانی شد. او ژانویه ۲۰۲۴ پس از هشت ماه زندان آزاد شد. چند شهروند آمریکا و اتریش هم به اتهام‌های نامشخص در زندان‌های طالبان‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده پیش‌تر به شهروندان این کشور توصیه کرده بود از سفر به افغانستان خودداری کنند. در اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده که ژوییه ۲۰۲۴ منتشر شد، آمده است که در افغانستان به دلیل فعالیت گروه‌های تروریستی و تبهکار، احتمال آدم‌بایی، وقوع انفجار، بازداشت به دست طالبان و ناپدید شدن وجود دارد.

در این اطلاعیه به شهروندان آمریکایی توصیه شد به افغانستان سفر نکنند، اما در صورت الزام  به سفر، در صورت وقوع حادثه به نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشورهای همسایه افغانستان تماس بگیرند. 

سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا در افغانستان از اوت ۲۰۲۱، هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بسته شدند و هنوز بازگشایی نشده‌اند.