زلنسکی در بحبوحه جنگ با روسیه «طرح پیروزی» را در آمریکا ارائه می‌کند

سفر رئیس‌جمهوری اوکراین در مقطعی حساس برای این کشور انجام می‌شود زیرا ممکن است انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده باعث تجدید سیاست واشنگتن در قبال کی‌يف شود

بازدید رئیس‌جمهوری اوکراین از کارخانه مهمات ارتش اسکرانتون، پنسیلوانیا، ایالات متحده، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴‌ــ شبکه اجتماعی ایکس ولودیمیر زلنسکی @ZelenskyyUa

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به ایالات متحده سفر کرد تا در این هفته «طرح پیروزی» را به نزدیک‌ترین متحدش ارائه کند و در عین حال از حمایت واشینگتن از کشورش بیشتر اطمینان یابد.

به گزارش رویترز، رهبر اوکراین اعلام کرده که می‌خواهد «طرح پیروزی» را به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دو جانشین بالقوه‌ او، کامالا هریس و دونالد ترامپ، ارائه کند. او روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.

زلنسکی گفت که اگر این طرح حمایت غرب را جلب کند، تاثیر گسترده‌ای بر مسکو خواهد داشت؛ از جمله تاثیر روانی که می‌تواند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به پایان دیپلماتیک جنگ مجبور کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه به خبرنگاران گفت: «طرح پیروزی گام‌های سریع و ملموس شرکای راهبردی ما را از هم‌اکنون تا پایان دسامبر پیش‌بینی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که این طرح به عنوان «پلی» برای دومین اجلاس صلح که کی‌یف می‌خواهد اواخر سال جاری برگزار و روسیه را به آن دعوت کند، عمل خواهد کرد.

این اظهارات در حالی است که دو طرف جنگ اوکراین خواسته‌های بسیار متفاوتی از هم دارند.

زلنسکی می‌خواهد اوکراین عضو ناتو و اتحادیه اروپا شود و در عین حال روسیه از تمام اراضی اوکراین که تصرف‌ کرده است عقب‌نشینی کند؛ او می‌گوید که هدف دوم از طریق دیپلماسی قابل دستیابی است اما در سوی دیگر، پوتین می‌گوید مذاکرات صلح تنها در صورتی آغاز می‌شود که کی‌یف بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را به روسیه واگذار کند و طرح عضویت در ناتو را هم کنار بگذارد.

سفر زلنسکی به آمریکا در مقطعی خطرناک برای اوکراین انجام می‌شود. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر می‌تواند تجدیدنظر در سیاست واشینگتن در قبال اوکراین را که به‌شدت به حمایت نظامی و مالی آمریکا متکی است، به دنبال داشته باشد

ترامپ در یک مناظره تلویزیونی از پاسخ به اینکه آیا می‌خواهد اوکراین روسیه را شکست دهد یا نه، امتناع کرد و گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، تلاش خواهد کرد این جنگ را به‌سرعت پایان دهد. کامالا هریس، رقیب دموکرات دونالد ترامپ، او را متهم کرده است که به دنبال تسلیم سریع و بدون قید و شرط کی‌یف است.

جنگ مسکو و کی‌یف در حالی ادامه دارد که روسیه حملات پهپادی و موشکی را شدت بخشیده، دستور افزایش تعداد سربازان ارتش را صادر کرده، دکترین هسته‌ای روسیه را تغییر داده و به ادعای غرب، از ایران موشک‌های بالیستیک گرفته است.

هم‌زمان با سفر زلنسکی به ایالات متحده، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که جو بایدن مشتاق است در مورد «راهبرد جامع زلنسکی برای موفقیت در جنگ با روسیه» گفت‌وگو کند.

زلنسکی اعلام کرده که برنامه او شامل گام‌هایی مهم است که «همه ‌آن‌ها به تصمیم بایدن بستگی دارد نه پوتین». گفته می‌شود که این گام‌ها عبارت‌اند از تصمیم‌گیری در میدان جنگ از جمله عملیات کورسک، تقویت تسلیحاتی اوکراین و حمایت از اقتصاد این کشور.

الکساندر کووالنکو، یک تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت که زلنسکی ممکن است برای تضمین‌های بلندمدت کمک تا سال ۲۰۲۵ فشار بیاورد و به دنبال نوعی اعلام تداوم حمایت پس از دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن باشد.

همچنین احتمال زیادی داده می‌شود که رئیس‌جمهوری اوکراین درخواستش را از بایدن برای صدور مجوز حملات دوربرد به روسیه تکرار کند؛ اقدامی که مسکو اعلام کرده است اعضای ناتو را مستقیما به جنگ می‌کشاند و پاسخی شدید به دنبال خواهد داشت.

اوکراین می‌خواهد به تاسیسات نظامی تا ۳۰۰ کیلومتر در داخل روسیه حمله کند، مانند فرودگاه‌هایی که میزبان هلی‌کوپترهای تهاجمی و هواپیماهای جنگی‌اند که برای شلیک بمب‌های گلاید استفاده می‌شوند.

روسیه که ۱۸ درصد از خاک اوکراین را اشغال کرده، از اکتبر گذشته عملیات تهاجمی را گسترش داده و در ماه اوت سریع‌ترین پیشروی‌های ماه‌های اخیر را ثبت کرده است. ارتش پوتین به سمت مرکز حمل‌ونقل پوکروفسک پیش رفته است؛ جایی که تصرف آن می‌تواند لجستیک اوکراین را تضعیف و خطوط جدیدی از حمله را باز کند.

در چنین شرایطی، اوکراین امیدوار است اواخر سال جاری طرحی برای صلح در دومین نشست بین‌المللی ارائه کند. کی‌یف می‌گوید روسیه هم به درخواست سایر شرکت‌کنندگان، به این نشست دعوت خواهد شد. در اجلاس پیشین که ماه ژوئن در سوییس برگزار شد، مسکو غایب بود و چین نیز حضور نیافت.

زلنسکی می‌گوید ابتکار نشست بین‌المللی او تنها راهکار برای رسیدن به صلح قابل دوام است. او به‌تازگی پیشنهاد چین و برزیل را که خواستار «تنش‌زدایی اوضاع» و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم بدون الزام روسیه به عقب‌نشینی می‌شود، «مخرب» خوانده است.

بیشتر از جهان