تلاش‌ اطرافیان پزشکیان برای تغییر یا تقلیل حکم محرومیت بیرانوند

عضو کادر مدیریتی باشگاه پرسپولیس خبر داد که در صورت تغییر حکم نهایی به فیفا شکایت خواهند کرد

مسعود پزشکیان و شهرام دبیری، مرداد ۱۴۰۳‌ــ مهر

یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس تهران روز چهارشنبه ۴ مهر در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از ادامه تلاش‌های دولتی برای تغییر نتیجه حکم یا کاهش دوران محرومیت چهار ماهه علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم تراکتور تبریز، خبر داد.

در شرایطی که شماری از خبرگزاری‌های ایران از مرداد سال جاری اعلام کرده بودند که بر اساس حکم کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون فوتبال ایران، علیرضا بیرانوند با شکایت باشگاه پرسپولیس و به دلیل فسخ غیرقانونی قراردادش با سرخپوشان تهرانی، به پرداخت ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جریمه و چهار ماه محرومیت از حضور در مسابقات فوتبال محکوم شده، همچنان از اجرای این حکم جلوگیری شده است.

محمدحسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر در تلویزیون جمهوری اسلامی، هم دوشنبه‌شب خبر داد که حکم دروازه‌بان اول تیم ملی ایران نهایی شده است و احتمالا پس از پایان مسابقه این هفته تراکتور با سپاهان، اجرایی خواهد شد اما حالا ایندیپندنت فارسی مطلع شده که محمدرضا زنوزی، مالک متمول باشگاه تراکتور که همشهری مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، است تلاش می‌کند از طریق معاونت پارلمانی و دست‌کم دو وزیر کابینه، رای کمیته تعیین وضعیت را به سود دروازه‌بان تیمش عوض کند یا حکم چهار ماه محرومیت را به یک ماه تقلیل دهد.

عضو کادر مدیریتی باشگاه پرسپولیس به ایندیپندنت فارسی گفت: «تخلف علیرضا بیرانوند در فسخ قرارداد با پرسپولیس و عقد قرارداد با باشگاه تبریزی مسجل است، اما باخبر شدیم که زنوزی از طریق چند مدیر ارشد دولتی تلاش می‌کند با فشار به مهدی تاج و چند مدیر دیگر فدراسیون، مانع از صدور حکم به ضرر بیرانوند شود یا محرومیت این دروازه‌بان را به یک‌ ماه کاهش دهد. اقدامی که کاملا به‌ معنای دخالت سیاسیون در فوتبال است و در صورت وقوع آن، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره پرسپولیس مجبورند به نهادهای بین‌المللی شکایت کنند.»

پیش از این در ۲۸ مرداد هم یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران به ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که شهرام دبیری، معاون پارلمانی مسعود پزشکیان، که سال‌های گذشته در نهادهای تحت کنترل محمدرضا زنوزی سابقه فعالیت ورزشی داشت، بارها تلاش کرده است مانع صدور حکم علیه علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد: «شهرام دبیری همشهری و هم‌رشته پزشکیان است و با او رفاقت دیرینه‌ دارد. از طرفی، دوستان ما در تبریز می‌گویند در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری هم شهرام دبیری واسطه محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور، با پزشکیان برای انتقال مبالغی به ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری فعلی بود. در نتیجه حالا با ریاست‌جمهوری پزشکیان، قدرت محمدرضا زنوزی در فوتبال ایران چند برابر شده و دلیل اینکه تاج تاکنون مانع انتشار رسمی حکم محرومیت چهار ماهه بیرانوند شده، همین فشارهای شهرام دبیری است.»

سه روز قبل از این گفت‌وگو هم محمدرضا زنوزی رئیس فدراسیون فوتبال ایران را علنا و مقابل خبرنگاران، تهدید کرده بود که اگر حکم انضباطی برای علیرضا بیرانوند صادر شود، علیه تاج افشاگری خواهد کرد.

با این حال خبرگزاری تسنیم روز ۲۸ شهریور در گزارشی فاش کرد که کارشناس مالی موردتایید کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران با بررسی اسناد مالی باشگاه پرسپولیس و مستندات علیرضا بیرانوند، اعلام کرده است که دروازه‌بان فعلی تیم تراکتور هیچ طلبی از سرخپوشان تهرانی ندارد. این نظر کارشناسی به معنای این است که در پرونده جنجالی شکایت پرسپولیسی‌ها از بیرانوند، حالا بیرانوند مقصر شناخته شده است و چند ماه محرومیت از حضور در بازی‌های فوتبال و جریمه مالی در انتظار دروازه‌بان اول تیم ملی ایران خواهد بود.

کارشناس مالی این پرونده نوشته است: «در قرارداد و الحاقیه و همچنین اسناد مالی باشگاه پرسپولیس، مطالباتی تحت عنوان پاداش قابل احراز نیست و با توجه به خلاصه اطلاعات مالی و پرداخت مبلغ ۱۹ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان از سوی پرسپولیس، مجموع پرداختی باشگاه به خوانده مطابق مبلغ فوق صحیح بوده و مطالباتی برای بیرانوند احراز نمی‌شود.»

علیرضا بیرانوند مدعی بود که باشگاه پرسپولیس مطالبات او را به‌صورت کامل پرداخت نکرده و به همین دلیل او حق داشته قراردادش را با این باشگاه به صورت یک‌طرفه فسخ کند، اما حالا پس از نظر کارشناسان حقوقی، کارشناس مالی تعیین‌شده در این پرونده هم ادعای بیرانوند را رد کرده است.

در نتیجه حالا باید تا روز شنبه ۷ مهر و پایان مسابقات هفته ششم لیگ برتر ایران صبر کرد و دید آیا حکم پرونده شکایت پرسپولیس از بیرانوند و تراکتور بالاخره صادر خواهد شد، یا روند طولانی‌ترین بررسی یک پرونده قضایی در فدراسیون فوتبال ایران، با فشارهای زنوزی و معاون پارلمانی پزشکیان، همچنان ادامه خواهد یافت.

بیشتر از فوتبال