قطعنامه محکومیت ۱۵ مقام ارشد دولت بایدن به عنوان عاملان خروج فاجعه‌بار از افغانستان تایید شد

این قطعنامه ۲۱۹ رای موافق و ۱۹۴ رای مخالف دریافت کرد

هفت‌ تن از مقام‌های فعلی و پیشین دولت بایدن در این قطعنامه مجلس نمایندگان محکوم شدند‌ــ‌AFP/Facebook

 اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت جمهوری‌خواه به قطعنامه محکومیت جو بایدن، کامالا هریس و ۱۳ مقام ارشد دیگر این کشور به‌عنوان مسئولان خروج آشفته و فاجعه‌بار از افغانستان رای دادند.

مایکل مک‌کال، رئیس‌ جمهوری‌‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، روز چهارشنبه چهارم مهر (۲۵ سپتامبر) هنگام ارائه قطعنامه محکومیت ۱۵ مقام کلیدی دولت بایدن به مجلس، یادآور شد که دولت بایدن از اشتباهی که در خروج از افغانستان مرتکب شد، به‌عنوان یک پیروزی یاد می‌کند.

به گزارش نیویورک پست، قطعنامه محکومیت مقام‌های دولت بایدن با ۲۱۹ رای موافق در مقابل ۱۹۴ رای مخالف تصویب شد. ۱۰ تن از رای‌دهندگان به این قطعنامه نمایندگان دموکرات و ۲۰۹ تن جمهوری‌خواهان بودند.

در این قطعنامه، از این ۱۵ مقام کلیدی به ‌دلیل «فقدان برنامه‌ریزی دقیق برای شرایط پیش‌بینی‌شده»، اتکا به طالبان برای اداره‌ ایست‌‌بازرسی‌های اطراف فرودگاه کابل در جریان تخلیه نظامی افغانستان» و «رها کردن حدود یک هزار آمریکایی» در افغانستان انتقاد شده است. 

نام جو بایدن، رئیس‌جمهوری، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان، جان کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید، جن ساکی، سخنگوی پیشین کاخ سفید، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه و چند مقام دیگر در فهرست ذکر شده است و به‌عنوان عاملان خروج فاجعه‌بار از افغانستان در مجلس نمایندگان آمریکا محکوم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر مقام‌هایی که نامشان در این قطعنامه آمده است، عبارت‌اند از جاناتان فاینر معاون مشاور امنیت ملی، الیزابت شروود‌ــ‌رندال، مشاور امنیت داخلی کاخ سفید، برایان مک‌کیون، معاون سابق وزیر خارجه در مدیریت و منابع، راس ویلسون، رئیس پیشین نمایندگی سفارت ایالات متحده در کابل، درک شولت، رئیس دفتر وزیر دفاع، و کالین کال، معاون سابق وزیر دفاع در امور سیاست‌گذاری.

مایکل مک‌کال در جریان رای‌گیری قطعنامه محکومیت مقام‌های ارشد دولت بایدن، در مورد سربازان آمریکایی کشته‌شده در حمله مرگبار مهاجم انتحاری داعش به فرودگاه کابل در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ صحبت و تاکید کرد هیچ چیزی نمی‌تواند آن جان‌های از دست رفته را به زندگی برگرداند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان یک روز پیش از این، جلسه استماعی برای پاسخگویی آنتونی بلینکن به پرسش‌های اعضای مجلس برگزار کرد، اما بلینکن از حضور در این جلسه خودداری کرد. بلینکن در زمان برگزاری جلسه استماع همراه با جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور داشت.

مایکل مک‌کال این اقدام بلینکن را توهین‌آمیز تلقی کرد و تهدید کرد که با ارائه قطعنامه‌ای، بلینکن را به اتهام توهین و بی‌احترامی به مجلس به دادگاه معرفی می‌کند.

با این حال، تلاش‌های مایکل مک‌کال برای پاسخگو کردن مقام‌های ارشد دولت بایدن بابت خروج فاجعه‌بار از افغانستان تاکنون به برخورد قانونی با این افراد نینجامیده است. تصویب قطعنامه محکومیت ۱۵ مقام ارشد، از جمله جو بایدن و کامالا هریس، نخستین اقدام جمعی جمهوری‌خواهان در مجلس برای بسیج گسترده‌تر در برخورد با پرونده خروج از افغانستان محسوب می‌شود.

مقام‌های دولت بایدن و خود او بارها در مقابل تلاش‌های پیگیرانه جمهوری‌خواهان برای پاسخگو کردن و محاکمه عاملان پیامدهای خروج شتاب‌زده ایالات متحده از افغانستان، از این اقدام دفاع کرده‌اند. بایدن، روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که خروج از افغانستان «تصمیمی سخت، اما درست» بود.

کامالا هریس نیز در مناظره با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، گفت چهار رئیس‌جمهوری وعده داده بودند که نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کنند اما بایدن بود که به این وعده عمل کرد. هریس افزود که پس از خروج از افغانستان، دیگر روزانه ۳۰۰ میلیون دلار پول مالیات‌دهندگان آمریکایی در افغانستان هزینه نمی‌شود.

بیشتر از جهان