کارشناسان امور لبنان: به نظر می‌رسد این کشور میان «مافیا و شبه‌نظامیان» گرفتار است

«تا وقتی یک دولت (مناسب) نداشته باشید، حزب‌الله را دارید، که نیروی نظامی قوی‌تر، سیستم بانکی، سوپرمارکت، و تمام امکاناتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که باید دولت فراهم می‌کرد و نکرد»

کارشناسان لبنانی ضمن انتقاد از ناتوانی آمریکا در مداخله موثر در منطقه، تصویری تیره از آینده نزدیک این کشور ترسیم و لبنان را کشوری گرفتار «میان مافیا و شبه‌نظامیان» توصیف می‌کنند.

به گزارش عرب نیوز، حمود صلحی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی دومینگز هیلز در کالیفرنیا، و ژان ابی‌نادر، معاون سیاست‌گذاری در کارگروه آمریکا در امور لبنان، در گفت‌و‌گو با برنامه رادیویی ری حنانیه، به اشتباه‌های راهبردی آمریکا به‌ویژه با تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، اشاره کردند.

صلحی معتقد است آمریکا «از لحاظ راهبردی تحت تاثیر قرار گرفته» و این سوال مطرح است که «آیا می‌تواند به حمایت از این جنگ ادامه دهد؟» او در ادامه افزود که تشدید تنش‌ها می‌تواند حزب‌الله و متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، مانند یمن و عراق، را به درگیری گسترده‌تر بکشاند.

به گفته صلحی، آمریکا تا این لحظه تلاش کرده بود از طریق اسرائیل، نفوذ منطقه‌ای‌اش را مقابل روسیه و چین حفظ کند.  با این حال، رویکرد کنونی آمریکا نمی‌تواند پایدار باشد و ادامه بی‌ثباتی منطقه‌ای می‌تواند به اعتراض‌های گسترده منجر شود و آمریکا و متحدان عربی‌اش را تحت فشاری سنگین قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود ممکن است آمریکا متحدان منطقه‌ای‌اش را از دست بدهد و در هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط باید راه‌حلی برای مسئله فلسطین نیز در نظر گرفته شود.

در شرایطی که آمریکا و متحدانش در بیانیه‌ای مشترک خواستار برقراری «آتش‌بس فوری ۲۱ روزه» میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل شده بودند، کشته شدن حسن نصرالله در حمله هوایی اسرائیل نشان می‌دهد که نفوذ آمریکا بر اسرائیل تضعیف شده است.

به عقیده صلحی، مسئله لبنان بخشی از تصویر بزرگ‌تر و طرح کلی است که اسرائیل در سر دارد.

پس از جنگ سال ۲۰۰۶ لبنان و اسرائیل، که با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل به پایان رسید، لبنان بیش از پیش گرفتار شبکه‌ای از درگیری‌های حل‌نشده شد.

ژان ابی‌نادر در این زمینه گفت تصویر بیشتر افراد از لبنان کشوری است که بین مسیحیان و مسلمانان تقسیم شده است، که کاملا نادرست است. سوال اساسی این است که آیا لبنان قرار است به پایگاهی نظامی برای شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود یا به ریشه‌های ضعیفش به‌عنوان کشوری نیمه‌دموکراتیک بازگردد؟ وضعیت فعلی تعادل شکننده کل سیستم سیاسی لبنان را بیش از پیش آشکار می‌کند.

او در ادامه افزود: «بسیاری از لبنانی‌ها از این تعبیر استفاده می‌کنند که بین مافیا و شبه‌نظامیان گرفتار شده‌اند. مافیا رهبری سیاسی قدیمی است و شبه‌نظامیان هم دلایل وجودی خاص خود را دارند.»

به عقیده ابی‌نادر، حزب‌الله توانسته بود خلاء ناشی از سیستم سیاسی قدیمی و ناکارآمد را پر کند، سیستمی که خود مانع بزرگی سر راه پیشرفت است.

او گفت: «تا وقتی یک دولت (مناسب) نداشته باشید، حزب‌الله را دارید، که نیروی نظامی قوی‌تر، سیستم بانکی، سوپرمارکت، و تمام امکاناتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که باید دولت فراهم می‌کرد و نکرد.»

ابی‌نادر در ادامه افزود اکنون در روایت غالب مردم لبنان با حزب‌الله یکی شده‌اند و تلاش اسرائیل برای عقب راندن حزب‌الله از منطقه مرزی، «به افزایش تلافی‌جویی علیه مردم لبنان منجر شده است، و بسیار کمتر معطوف حزب‌الله است».

او ضمن درخواست مداخله جامعه بین‌المللی برای توقف آنچه در لبنان در حال رخ دادن است، گفت منافع متضاد آمریکا در منطقه فرایند ادغام و پیشرفت لبنان را پیچیده کرده است.

ابی‌نادر در پایان گفت: «حزب‌الله و اسرائیل بی‌تردید تغییر نخواهند کرد. آن‌ها هر دو فکر می‌کنند از مردم و منافع خودشان محافظت می‌کنند، بنابراین از لحاظ اخلاقی حق با آن‌ها است. وقتی دو باور به حقانیت اخلاقی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، نمی‌توان به راه‌حلی آسان دست یافت.»

«بنابراین تا وقتی که‌ گفت‌و‌گو در مورد این روایت‌های متقابل آغاز نشود‌ــ بدون تلاش برای اثبات اینکه حق با چه کسی است، و فقط برای اینکه به نقطه‌ای مشترک رسیده شود‌ــ این درگیری ادامه خواهد داشت.»