کلید کاهش وزن در چند هفته یک صبحانه کامل است

اگر دنبال کاهش وزنید، به جای کم کردن کالری صبحانه کالری شامتان را کم کنید

عکس تزیینی‌ــ زوجی در حال خوردن صبحانه‌اند‌ــ Canva

یک کارشناس برجسته رژیم غذایی یک ایده کاملا متفاوت برای وعده صبحانه‌ ارائه کرده است که می‌گوید به افرادی که به کنترل وزنشان اهمیت می‌دهند، کمک می‌کند کمتر احساس گرسنگی کنند.

به گزارش میرر، دکتر گلیز یئو، کارشناس دانشگاه کمبریج، معتقد است که یک صبحانه کامل می‌تواند کلید کاهش وزن شما باشد. او معتقد است که با تغییر دادن و تبدیل صبحانه به وعده اصلی در روز و سبک‌ کردن شام می‌توان به چربی‌سوزی موثرتر کمک کرد.

او در پادکست «خاطرات یک مدیرعامل» (Diary Of A CEO‌) به میزبانش، استیون بارتلت، گفت: «صبحانه‌ای مانند یک پادشاه، ناهاری مانند یک شاهزاده و شامی در حد یک گدا صرف کنید.»

یئو بر این باور است که افراط در شام به کاهش وزن کمک نمی‌کند، در حالی که زیاد خوردن در طول روز، به‌ویژه صبح‌ها، واقعا راز کاهش وزن است و یافته‌های علمی نیز آن را تایید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر یئو به تحقیقاتی اشاره کرد که نشان می‌دهند افرادی که برای صبحانه غذاهای فراوانی مصرف می‌کنند و شامشان سبک‌تر است، ممکن است تقریبا ۱۰ درصد لاغرتر از کسانی باشند که شب‌ها بیشتر می‌خورند.

او تاکید کرد که میزان سوخت‌وساز بدن در طول روز بالاتر است که دلیل آن هم غریزه بقای انسان است؛ «ما انسان‌ها بر اساس جست‌وجوی غذا در روشنایی روز که مواجهه با حیوانات شکارچی را کاهش می‌داد، تکامل یافتیم. این باعث می‌شود صبح‌ها، نسبت ساعات اولیه شب که سوخت‌وساز به حداقل می‌رسد، بیشتر کالری بسوزانیم.»

 دکتر یئو افزود: «سوخت‌وساز بدن در طول روز در بالاترین حالت قرار دارد، چون قرار بود ما خودمان به غذا تبدیل نشویم بلکه به دنبال غذا بگردیم. در حالی که شب، وقتی خوابیم، سوخت‌وساز ما کاهش می‌یابد. بنابراین اگر بزرگ‌ترین وعده غذایی‌تان را شب بخورید و چند ساعت بعد هم بخوابید، در واقع کالری‌ها را اندوخته می‌کنید و به خواب می‌روید. اما اگر وعده اصلی و بزرگ را در طول روز مصرف کنید، یک روز کامل برای سوزاندن آن وقت دارید.»

یئو سپس به نتایج مطالعه‌ای از پروفسور الکساندرا جانستون، محقق برجسته ایتالیایی، در زمینه کنترل اشتها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «خوردن صبحانه مفصل باعث می‌شود در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید. الگوی زمانی مصرف غذا می‌تواند بر احساس گرسنگی تاثیر بگذارد، در حالی که اگر مقدار کالری کلی یکسان باشد، نوع و مقدار غذایی که مصرف می‌شود، تاثیر چندانی در احساس گرسنگی ندارد.»

بر همین اساس دکتر یئو می‌گوید اگر دنبال کاهش وزنید، به جای کم کردن کالری صبحانه، کالری شامتان را کم کنید. یک صبحانه مغذی، فارغ از اینکه چه مقدار کالری دارد، بخش مهمی از روز شما است. گزینه‌هایی مانند جو دوسر، املت یا پنکیک را در صبحانه‌تان بگنجانید. خوردن غذاهای حاوی پروتئین و فیبر در صبح نیز می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند.        

بیشتر از بهداشت و درمان