روزه‌داری متناوب برای چه‌ کسانی مفید است؟

بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک می‌توانند از مزایای صرف غذا در بازه زمانی هشت تا ۱۰ ساعت بهره‌مند شوند

تصویر فردی که در یکی از دستانش ساعت گرفته است و با دست دیگرش منع خوردن غذا را نشان می‌دهد‌ــ Canva

مطالعات جدید در مورد روزه‌داری متناوب نشان می‌دهد که صرف غذا در بازه زمانی هشت تا ۱۰ ساعت می‌تواند به بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک در کنترل عوارض این مشکلات کمک کند.

منظور از سندرم متابولیک مجموعه‌ای از اختلالات متابولیکی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد و مبتلایان با مشکلاتی نظیر تجمع چربی در ناحیه شکم، فشار خون بالا، قند خون بالا و اختلال در سطح چربی خون (کلسترول خوب پایین و تری‌گلیسیرید بالا) مواجه‌اند.

بیش از بیش از یک‌سوم آمریکایی‌ها و بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به این مجموعه شرایط که خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد، مبتلا هستند.

به گزارش نیویورک‌پست، محققان در موسسه «سالک» (Salk) و دانشگاه کالیفرنیا برای مطالعه جدید که روز دوشنبه در «سالنامه طب داخلی» (Annals of Internal Medicine) منتشر شد، ۱۰۸ بزرگسال مبتلا به پیش‌دیابت را که سندرم متابولیک داشتند، به دو گروه تقسیم و بررسی کردند.  

به شرکت‌کنندگان در گروه اول، مشاوره تغذیه داده و از آن‌ها خواسته شد الگوی غذایی معمولشان را ادامه دهند. گروه دوم همان توصیه‌های تغذیه‌ای را دریافت کرد، اما برای آن‌ها یک بازه زمانی هشت تا ۱۰ ساعته مجاز برای صرف غذا تعیین شد. این شرکت‌کنندگان به مدت سه ماه هر روز زمان‌های صرف غذایشان را ثبت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان داده‌ها را تحلیل کردند و متوجه شدند که اعضای گروه متعهد به روزه‌داری متناوب چربی بیشتری از دست دادند و قند خونشان نسبت به گروه دیگر بهتر کنترل شد. میانگین زمان صرف غذا برای گروه روزه‌داری متناوب از ساعت ۹:۱۴ صبح تا ۱۸:۵۹ بعدازظهر بود.

به گفته محققان، تنها یک نفر در گروه روزه‌داری متناوب، عوارض جانبی جدی مانند تحریک‌پذیری، خستگی و مشکل در تمرکز را گزارش کرد.

آن‌ها اکنون به دنبال مطالعات گسترده‌ترند تا آثار روزه‌داری متناوب را بیشتر بررسی کنند، اما تاکید می‌کنند که محدود کردن صرف غذا به یک بازه مشخص و محدود «یک تغییر مثبت و عملی در سبک زندگی» است.

استفانی شیف، متخصص تغذیه، می‌گوید که این مطالعه خاص، هرچند محدود و کوچک بود، بر دانسته‌های پیشین ما مهر تایید زد. به باور او، مشاوره استاندارد تغذیه نمی‌تواند مثل مشاوره‌های فردی و شخصی‌ــ به‌خصوص در حالتی که به اصلاح سبک زندگی هم می‌پردازد‌ــ اثرگذار باشد. به اعتقاد او، روزه‌داری متناوب در کنار دریافت مشاوره تغذیه‌‌ای که به عادات خواب، ترجیح‌های غذایی، ورزش و حتی زمان طلوع و غروب خورشید توجه می‌کند، می‌تواند راهی برای بهبود سلامتی قلب و عروق، کنترل قند خون و کاهش وزن باشد.

تحقیقات در مورد روزه‌داری متناوب نتایج متناقضی داشته است؛ برخی مطالعات کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیمار‌های قلبی، کاهش التهاب و بهبود کلسترول را نشان داده‌اند. با این حال، پزشکان هشدار می‌دهند که این روش برای همه مناسب نیست.

 یک مطالعه گسترده نشان داد افرادی که زمان غذا خوردنشان را به کمتر از هشت ساعت در روز محدود می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی قرار دارند.

بیشتر از بهداشت و درمان