پس از حمله سپاه به اسرائیل؛ ایجاد تردید درباره کیفیت موشک فتاح

«احتساب حتی کمی زمان اضافی برای یک موشک می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد»

بازدید علی خامنه‌ای از موشک فتاح در نمایشگاه سپاه پاسداران، آبان ۱۴۰۲‌ــ تسنیم

پس از اعلام مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استفاده از موشک هایپرسونیک «فتاح» در حمله اخیر به اسرائیل، تعدادی از کارشناسان نظامی و موشکی در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز، ادعاهای قبلی سپاه پاسداران را درباره کیفیت این موشک زیر سوال برده‌اند.

موشکی که نامش را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انتخاب کرد، خرداد ۱۴۰۲ با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی، رونمایی شد تا به‌عنوان موشکی هایپرسونیک یا ابرفراصوت در دو دسته بالیستیک و کروز، پرچم‌دار صنایع موشکی جمهوری اسلامی باشد. سپاه پاسداران مدعی است که برد موشک فتاح یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و با سرعتی معادل ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند و توانایی عبور از تمامی سامانه‌های سپر موشکی و انهدام آن‌ها را دارد، اما حالا بررسی میزان موفقیت این موشک‌ها در رد شدن از گنبد آهنین اسرائیل و اصابت به اهداف، ادعاهای قبلی را زیر سوال برده است.

در همین رابطه، پروفسور مایکل کلارک، تحلیلگر امور دفاعی و امنیتی، به اسکای‌نیوز گفت: گفت: «وقتی ایران دوبار (دو حمله اخیر به اسرائیل) از این موشک استفاده کرده و هر دوبار هم شکست خورده است، پس یعنی فتاح احتمالا آن‌قدر که ایران ادعا می‌کند، کارآمد نیست.»

دکتر سیدارت کوشال، پژوهشگر ارشد اندیشکده سلطنتی مطالاعات امنیتی و دفاعی و امنیت انگلستان، نیز در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز توضیح داد که قدرت این موشک‌ها در موتورشان است که آن‌ها را در مرحله پس از پرتاب، سریع‌تر و مانورپذیرتر می‌کند. او حرکت یک موشک بدون موتور مانند فتاح را مانند پرتاب توپ با یک قوس بلند توصیف کرد که محاسبه مسیر آن آسان‌ است و افزود: «این اضافه کردن موتور است که محاسبه را سخت‌تر می‌کند، زیرا می‌تواند مسیر موشک را تغییر دهد.»

به گفته دکتر کوشال، در زمینه دفاع موشکی که هر ثانیه‌ آن حیاتی است، حتی کمی زمان اضافی در محاسبه مسیر یک موشک می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست را رقم بزند.

ویدیوهای حمله سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل نشان می‌داد که سیستم پدافندی و جنگنده‌های اسرائیل و متحدانش بسیاری از موشک‌های پرتاب‌شده به سمت اسرائیل‌ راــ از جمله چندین مورد را بالای جو زمین‌ــ رهگیری کردند. پنتاگون نیز اعلام کرد که دو ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده حدود ۱۲ موشک رهگیر به موشک‌های بالیستیک ایرانی شلیک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال جمهوری اسلامی ادعا می‌کند ۹۰ درصد موشک‌ها به اهداف مدنظر اصابت کرده‌اند.

به گزارش اسکای‌نیوز، کارشناسان موشکی که ویدیوهای بقایای این موشک‌ها را تجزیه و تحلیل کردند، استفاده از موشک فتاح را در این حمله تایید کرده‌اند. طبق اعلام سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، ایران بزرگ‌ترین انبار موشک‌های بالیستیک در منطقه را در اختیار دارد.

فابیان هینز، کارشناس زرادخانه موشکی ایران در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، می‌گوید به نظر می‌رسد ایران در این حمله ترکیبی از موشک‌های سوخت جامد و سوخت مایع را شلیک کرده است. او این موضوع را بر اساس مکان‌ پرتاب موشک‌ها در ویدیوهای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند و همچنین فاصله ایران تا اسرائیل بیان کرد.

به گفته هینز، موشک‌های پیشرفته‌تر سوخت جامد از پرتابگرهای متحرک زاویه‌دار و موشک‌های سوخت مایع از پرتابگرهای عمودی شلیک می‌شوند. او معتقد است موشک فتاح یکی از موشک‌های سوخت جامد است که روز سه‌شنبه شلیک شد.

دکتر کوشال هم می‌گوید که در این حمله نظامی موشک فتاح شلیک شده است، اگرچه می‌افزاید ادعای جمهوری اسلامی را مبنی بر اینکه این موشک به سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل برخورد کرده‌اند، «باورناپذیر» می‌داند.

سپاه پاسداران ادعا کرده که در حمله اخیر به اسرائیل، علاوه بر موشک هایپرسونیک فتاح، از موشک‌های بالیستیک شهاب ۳، عماد و قدر نیز استفاده کرده است.