اسرائیل به قلب بیروت حمله کرد و حداقل شش نفر را کشت

نتانیاهو گفت که ما در اوج جنگ سختی علیه محور شرارت ایران هستیم که می‌خواهد ما را نابود کند.

اسرائیل بامداد پنجشنبه بیروت را بمباران کرد و حداقل شش نفر را کشت. این رویداد ساعتی پس از آن رخ داد که ارتش اسرائيل در جبهه لبنان که یک سال است آنجا با حزب‌الله، تحت حمایت جمهوری اسلامی، درگیر است، مرگبارترین روزش را پشت سر گذاشت.

اسرائیل اعلام کرده که یک حمله هوایی دقیق به پایتخت لبنان انجام داده است. شاهدان از شنیده شدن صدای انفجاری مهیب خبر داده‌اند. یک منبع امنیتی هم می‌گوید که این انفجار ساختمانی را در منطقه باچوره در نزدیکی پارلمان لبنان در مرکز بیروت هدف قرار داده است.

مقام‌های بهداشتی لبنان اعلام کرده‌اند که در این حمله حداقل شش نفر کشته و هفت نفر زخمی شده‌اند. عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، ساختمانی را نشان می‌دهد که به‌شدت آسیب دیده و طبقه اول آن آتش گرفته است.

ژانین هنیس پلاسچارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک شب بی‌خوابی دیگر در بیروت، شمارش انفجارهایی که شهر را می‌لرزاند، بدون آژیر هشداردهنده. نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ داده است. فقط این بی‌اطمینانی وجود دارد. اضطراب و ترس همه‌جا موج می‌زند.»

مقام‌های امنیتی لبنان می‌گویند سه موشک نیز به حومه جنوبی ضاحیه اصابت کرده است، جایی که هفته گذشته، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، آنجا کشته شد.

حذف حسن نصرالله ضربه بزرگی به حزب‌الله وارد کرد و بر قدرتمندترین گروه نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه تا حد زیادی تاثیر گذاشت.

در ۱۱ ماه گذشته، حزب‌الله و دیگر متحدان منطقه‌ای تهران نظیر حوثی‌های یمن و گروه‌های مسلح در عراق، برای حمایت از حماس در جنگ با اسرائیل در غزه حملاتی را آغاز کرده‌اند.

حوثی‌ها که با حمله به کشتی‌‌های تجاری در دریای سرخ و اطراف آن تجارت بین‌المللی را مختل کرده‌اند، روز پنجشنبه اعلام کردند که با هواپیماهای بدون سرنشین تل آویو، پایتخت تجاری اسرائیل، را هدف قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یحیی سریع، سخنگوی نظامی این گروه، گفت: «این عملیات با ورود پهپادها، بدون اینکه دشمن آن‌ها را شناسایی یا سرنگون کند، به اهدافش دست یافت.»

اسرائیل اعلام کرده که بامداد پنجشنبه یک هدف هوایی مشکوک را در منطقه مرکزی اسرائیل رهگیری کرده است.

ارتش اسرائیل (IDF) از ساکنان روستاهای لبنانی که خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند، خواست تا اطلاع ثانوی به منطقه بازنگردند. آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل، هم روز پنجشنبه گفت: «حمله ارتش اسرائیل ادامه دارد.»

یک روز پس از شلیک بیش از ۱۸۰ موشک از ایران به اسرائیل، تل‌آویو روز چهارشنبه اعلام کرد که هشت سرباز در نبرد زمینی در جنوب لبنان کشته شدند.

محور شرارت ایران

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای پیاده‌نظام و واحدهای زرهی‌ این ارتش روز چهارشنبه به عملیات زمینی در لبنان پیوستند. حمله موشکی ایران و وعده تلافی اسرائیل، نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را افزایش داده است.

حزب‌الله اعلام کرد جنگجویانش با نیروهای اسرائیلی در داخل لبنان درگیر شده‌اند. از زمانی که نیروهای اسرائیلی در مناطق مرزی لبنان مستقر شدند (روز دوشنبه)، این اولین بار است که این گروه بروز درگیری‌های زمینی را تایید می‌کند. حزب‌الله ادعا کرده که سه تانک مرکاوای اسرائیل را با موشک در نزدیکی شهر مرزی مارون الراس منهدم کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پیامی که برای همدردی با خانواده سربازان کشته‌شده در جبهه لبنان فرستاد، گفت: «ما در اوج جنگی سخت علیه محور شرارت ایران قرار داریم که می‌خواهد ما را نابود کند. این اتفاق نمی‌افتد زیرا ما کنار هم خواهیم ایستاد و به یاری خدا، با هم پیروز خواهیم شد.»

جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که رگبار موشکی‌اش‌ــ بزرگ‌ترین حمله به اسرائیل در تاریخ این کشور‌ــ پایان یافته است. اسرائیل و ایالات متحده قول داده‌اند که به‌شدت پاسخ دهند. با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفت که از هیچ حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران، در پاسخ به حمله موشکی بالیستیک این کشور، حمایت نخواهد کرد و از اسرائیل خواست علیه دشمن سرسخت منطقه‌ای‌اش «متناسب» عمل کند.

کاخ سفید اعلام کرد بایدن در هماهنگی با دیگر رهبران گروه ۷، واکنش متناسب از جمله وضع تحریم‌های جدید علیه تهران را عملیاتی می‌کند.

در بیانیه گروه ۷ آمده است که آن‌ها «نگرانی شدید»‌ خود را درباره بحران خاورمیانه ابراز می‌کنند، اما معتقدند راه‌حل دیپلماتیک همچنان قابل‌اجرا است و درگیری در سطح منطقه به نفع هیچ‌کس نیست.

چین هم از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا برای کاهش تنش در خاورمیانه «اقدام‌های فوری» انجام دهد.

کشورهای غربی پس از تشدید شدید تنش‌ها در روز سه‌شنبه، طرح‌هایی اضطراری برای تخلیه مردم از لبنان تهیه کردند، اما هنوز هیچ‌یک تخلیه نظامی گسترده‌ را آغاز نکرده‌اند.

بر اساس آمار دولت لبنان، در طول تقریبا یک سال درگیری‌های مرزی با اسرائیل، بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر کشته و دست‌کم ۹ هزار نفر زخمی شده‌اند که بیشتر این تلفات در دو هفته گذشته اتفاق افتاده است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، گفت که حدود ۱.۲ میلیون لبنانی در اثر حملات اسرائیل آواره شده‌اند.