هان کانگ، نویسنده کتاب مشهور «گیاهخوار» برنده نوبل ادبیات شد

هان کانگ، صدوبیست‎‌ویکمین نفر و هجدهمین زنی است که نوبل ادبیات را دریافت می‌کند

هان کانگ، برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۴-رویترز

آکادمی سوئد که مسئولیت انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات را بر عهده دارد، هان‌ کانگ، نویسنده اهل کره‌ جنوبی را «برای نثر عمیق و شاعرانه‌اش در بیان دردهای تاریخی و شکنندگی زندگی انسان» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ معرفی کرد. بسیاری از خوانندگان فارسی‌زبان، هان کانگ را با کتاب معروف «گیاهخوار» می‌شناسند.

از سال ۱۹۰۱ میلادی که نخستین جایزه نوبل ادبیات به سولی پرودوم، شاعر و نویسنده فرانسوی اهدا شد تاکنون ۱۲۱ نفر برنده این جایزه شده‌اند. هان کانگ، صدوبیست‎‌ویکمین نفر و هجدهمین زنی است که نوبل ادبیات را دریافت می‌کند.

هان کانگ، در آخرین روزهای ماه نوامبر ۱۹۷۰ در خانواده‌ای اهل ادبیات در شهر گوانگجو، کره جنوبی متولد شد. پدرش نیز نویسنده بود و او از سنین کودکی به کتاب و ادبیات علاقه‌مند شد. او از نویسندگان شناخته‌شده نسل جدید ادبیات کره جنوبی است که در آثارش به موضوعاتی مانند خشونت، جنگ، هویت، و تجربه‌های انسانی پیچیده می‌پردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هنگامی که کودک بود به همراه خانواده‌اش از گوانگجو به سئول، پایتخت کره جنوبی مهاجرت کرد و در این شهر بزرگ شد. تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در دانشگاه یونسی (Yonsei University) در رشته ادبیات کره‌ای به پایان رساند و پس از آن با انتشار داستان کوتاه «سرزمین سرخ» فعالیت‌های ادبی‌اش را آغاز کرد.

گیاهخوار، کودک انسان، درس‌هایی در هنر، کتاب سفید و تکثیر جانوران شب از مهم‌ترین آثار این نویسنده کره‌ جنوبی‌اند.

گیاهخوار، داستانی زنی را روایت می‌کند که در پی کابوسی تکان‌دهنده به گیاه‌خواری روی می‌آورد و این تصمیم تاثیر زیادی بر زندگی‌اش می‌گذارد. این کتاب تاکنون به ده‌ها زبان از جمله فارسی منتشر شده است.

گیاهخوار در سال ۲۰۱۶ پس از اینکه دبورا اسمیت، آن را به انگلیسی ترجمه کرد جایزه بین‌المللی بوکر را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد.  

اعمال انسانی، از رمان‌های مشهور هان کانگ است که به موضوع کشتار وحشتناک دانشجویان در قیام گوانگجو ۱۹۸۰ می‌پردازد. داستان در این کتاب از طریق روایت‌های چندگانه از قربانیان، شاهدان و بازماندگان آن واقعه بازگو می‌شود و اثرات درازمدت خشونت بر روح و روان انسان را بازنمایی می‌کند.

درس‌هایی در هنر، اثری ترکیبی از خاطرات، اندیشه‌ها و تاملات فلسفی است که هان کانگ در آن مرگ خواهر نوزادش و تاثیر آن بر خانواده را روایت می‌کند. کتاب سفید نیز نوعی مراقبه شاعرانه و تکثیر جانوران شب نیز مجموعه داستان‌های کوتاه نویسنده‌اند.  

هان کانگ، در آثارش به موضوعاتی مانند تاثیر خشونت و سرکوب بر روح و روان آدمی و روابط پیچیده انسانی توجه ویژه دارد. سبک نوشتاری او مینیمالیستی است و از تکنیک‌های روایی متنوعی استفاده می‌کند.

کانگ در میان خوانندگان آثارش به تصویرسازی‌های قوی و تمثیل‌های شاعرانه و پرداختن به جنبه‌های تاریک بشریت شهرت و اهمیت اخلاق شهرت دارد. بر اساس گزارش روزنامه گاردین، تازه‌ترین رمان او نیز با نام «ما از هم جدا نمی‌شویم» با استقبال زیادی در میان خوانندگان کره‌ جنوبی مواجه شده است.

دریافت جایزه بین‌المللی بوکر به نوعی سرآغاز شهرت جهانی هان کانگ بود؛ به‌طوری‌که او را به عنوان یکی از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر در جهان معرفی کرد.

از میان آثار هانگ کانک، گیاهخوار، اعمال انسانی و کتاب سفید به فارسی ترجمه شده‌اند.

آکادمی سوئد، در حالی هان کانگ را برنده جایزه نوبل ادبیات معرفی کرد که نام نویسندگان مشهوری از جمله هاروکی موراکامی در میان نامزدهای امسال بود.

نوبل ادبیات، یکی از پنج جایزه نوبل و یکی از مهم‌ترین جوایز جهانی در حوزه ادبیات است که هر سال به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که طبق خواست آلفرد نوبل، آثاری آرمانی خلق کرده‌اند. سال گذشته این جایزه به یون فوسه، نویسنده نروژی اهدا شد. تاکنون، نویسندگان برجسته‌ای در زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف این جایزه را دریافت کرده‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر