عراقچی در عمان: تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا متوقف شده است

با افزایش احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائيل به ایران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به سفر منطقه‌ای خود در عمان ادامه داد

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، روز دوشنبه ۲۳ مهر وارد مسقط،‌ پایتخت عمان، شد.          

هم‌زمان با تشدید حملات اسرائیل علیه مواضع حز‌ب‌الله در لبنان و همچنین بالا رفتن احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائيل به ایران، عباس عراقچی از هفته گذشته سفرهای منطقه‌ای را آغاز کرد. او پیش از عمان، به دیدار مقام‌های عراق رفته و به لبنان، قطر و عربستان سعودی نیز سفر کرده بود.

بنا بر گزارش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عراقچی در سفر روز دوشنبه به عمان با سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه پادشاهی عمان، گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمده است که دو طرف «با بررسی آخرین تحولات منطقه به‌ویژه شرایط خطرناک ناشی از جنایت‌های اسرائیل در غزه و لبنان، بر ضرورت اقدام بین‌المللی عاجل برای توقف نسل‌کشی و تجاوز نظامی اسرائیل تاکید کردند».

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز درباره رایزنی عراقچی و البوسعیدی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طرفین در مورد موضوع‌های موردعلاقه یا نگرانی مشترک بحث و گفت‌وگوی بسیار مفیدی داشتند.»

همچنین به نوشته خبرگزاری حکومتی فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی طی گفت‌وگویی در پایتخت عمان گفته که «روند مسقط و تماس غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در حال حاضر به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و در حال حاضر زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها وجود ندارد تا زمانی که بتوان بحران جاری را پشت سر گذاشت».

عباس عراقچی ضمن اشاره به اینکه «عمان در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا هم همواره سعی داشته است در انتقال پیام‌ها یا ایجاد کردن زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی ایفا کند»، افزود: «در دولت گذشته نیز این وضعیت وجود داشت و روندی به‌عنوان روند مسقط شناخته شده که به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا تماس‌هایی از طریق عمان برقرار می‌شد. با این حال این روند اکنون متوقف است و پس از پشت سر گذاشتن بحران‌های منطقه‌ای، تصمیم خواهیم گرفت که چگونه وارد کار مجدد شویم یا اصلا در این مسیر وارد بشویم یا خیر.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با ادعای اینکه «در این سفر تماسی نبوده است» افزود: «اینکه پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله، من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را بیان کرده و خواسته‌ام که به اطلاع همه طرف‌ها برسد؛ هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه.»

او تاکید کرد: «ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملا آمادگی داریم.»

عراقچی پیش‌تر نیز در سفر به بغداد گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران هم برای جنگ و هم برای صلح آمادگی دارد.»

به نوشته رسانه‌های داخلی، عراقچی در سفر به مسقط با محمد عبدالسلام، سخنگو و رئیس هیئت مذاکره‌کننده حوثی‌ها، نیز دیدار کرده است. البته درباره محتوای گفت‌وگوهای دو طرف خبری منتشر نشده و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با انتشار خبری کوتاه درباره گفت‌وگوی عراقچی و سخنگوی حوثی‌ها، عبدالسلام را «رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن» معرفی کرده است.

این در حالی است که جامعه جهانی دولت حوثی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و بارها از شورشیان حوثی یمن خواسته است از حمله به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ دست بردارد. شورشیان حوثی مدعی‌اند که حملاتشان را در حمایت از غزه انجام می‌دهند و گفته‌اند تا زمانی که جنگ اسرائیل در غزه به پایان نرسد، حمله به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ را ادامه می‌دهند.

طبق گزارش‌های منتشرشده، عباس عراقچی قرار است در ادامه سفرهای منطقه‌ای، به مصر نیز برود.