رونمایی صداوسیما از اسماعیل قاآنی در مراسم نیلفروشان در فرودگاه مهرآباد

باتوجه به گزارش‌هایی که درباره سفر قاآنی به بیروت منتشر شده بود، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره سرنوشت فرمانده نیروی قدس مطرح بود

اسماعیل قاآنی در مراسم عباس نیلفروشان در فرودگاه مهرآباد-برگرفته از پخش زنده صداوسیما

صداوسیمای جمهوری اسلامی در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه، تصاویری از حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس در مراسم ورود جسد عباس نیلفروشان به ایران را نمایش داد.

عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران که در بیروت و در حال دیدار با حسن نصرالله بود، در جریان حمله‌ ششم مهر اسرائیل به جنوب لبنان همراه با دبیرکل حزب‌الله کشته شد. جسد او پس از بیش از دو هفته از راه عراق وارد ایران شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مدت باتوجه به گزارش‌هایی که درباره سفر قاآنی به بیروت منتشر شده بود، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره سرنوشت فرمانده نیروی قدس مطرح بود که طیف وسیعی از روایت‌ها از احتمال کشته یا زخمی شدن و آنگونه که اخیرا میدل‌ایست‌آی مدعی شده بود، «تحت بازجویی بودن» را شامل می‌شد. اسکای‌نیوز عربی مدعی شد، «او در جریان بازجویی دچار حمله قلبی شده است.»

مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به این روایت‌ها، وضعیت سلامتی قاآنی را خوب توصیف کردند اما در عین حال در طول این مدت عکس یا ویدیویی از قاآنی منتشر نشد.

گزارش رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی حاکی از آن است که اسماعیل قاآنی در مشهد به دنیا آمده، «دکترای هسته‌ای» دارد و مدرک «خلبانی هواپیماهای جنگنده» را از روسیه گرفته است. فرمانده کنونی سپاه قدس، که اکنون ۶۷ ساله است، پس از وقوع انقلاب۵۷ به سپاه پاسداران پیوست و در دوران جنگ ایران و عراق در مقام یکی از فرماندهان سپاه نقش ایفا کرد. او یکی از فرماندهان سپاه پاسداران بود که در سرکوب خونین کردستان در سال ۱۳۵۹ مشارکت داشت. قاآنی پس از پایان جنگ، قائم‌مقام واحد هشتم عملیاتی نیروی زمینی سپاه پاسداران در مشهد شد و چندین سال در خراسان ماند. او با تاسیس سپاه قدس به شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران پیوست و پس از آن نیز با حکم قاسم سلیمانی به مقام جانشینی فرمانده نیروی قدس رسید و پس از کشته شدن سلیمانی، جانشین او شد.