روغن زیتون تقلبی چه نشانه‌هایی دارد؟

روغن زیتون اصل طعمی واضح‌ و تازه و کمی تندوتیز دارد

عکس تزیینی‌ــ  تصویر روغن زیتون‌ــ Canva

کمبود روغن زیتون باعث بالا رفتن قیمت‌ نوع اصل این محصول و افزایش نمونه‌های تقلبی این «طلای مایع» در بازار شده است.

به گزارش نیویورک‌پست، قیمت متوسط روغن زیتون در آمریکا به شیشه‌ای ۱۲.۳۹ دلار رسیده که نسبت به قبل بسیار بالا است و به افزایش تقلب منجر شده است. به‌ طوری که برخی تولیدکنندگان سودجو روغن زیتون اصل را با روغن‌های ارزان رقیق‌تر می‌کنند.

تقلب در تولید روغن زیتون معمولا به دو شکل است: یکی اینکه تولیدکنندگان بر روغن‌های با کیفیت پایین‌تر برچسب فرابکر و درجه ۱ می‌زنند. روش دیگر هم مخلوط کردن روغن زیتون با روغن‌های ارزان‌تر و معمولی مانند روغن آفتابگردان یا روغن هسته انگور است. حتی در برخی موارد، این روغن‌های ارزان‌قیمت را با کلروفیل یا کاروتن رنگ می‌کنند تا شبیه روغن‌ زیتون به نظر برسند.  

دلیل افزایش قیمت روغن زیتون به کاهش برداشت محصول زیتون برمی‌گردد که از سال ۲۰۱۸ بیشتر شده است. کایل هالند، تحلیلگر گروه تحقیقات بازار مینتک (Mintec)، می‌گوید که تغییرات اقلیمی بر تولید روغن زیتون در کشورهای مدیترانه‌ای مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان تاثیر قابل‌توجهی گذاشته و این به افزایش تقاضا و کاهش عرضه منجر شده است که در نهایت قیمت‌ را بالا می‌برد و مصرف‌کنندگان را در معرض تقلب‌های بیشتری قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 برای تشخیص روغن زیتون اصل این پنج روش را به کار بندید:

۱‌ــ برچسب «فرابکر» فقط مخصوص روغن زیتون خالص است، بنابراین از خرید محصولاتی که از اصطلاحاتی مانند «سبک»، «خالص» یا فقط «روغن زیتون» استفاده می‌کنند، خودداری کنید. 

۲ــ روغن زیتون اصل طعمی واضح‌ و تازه و کمی تندوتیز دارد. طعم روغن زیتون اصل غنی و پیچیده‌ است، در حالی‌‌ که روغن زیتون‌های تقلبی بی‌طعم‌اند یا طعمی کم یا حتی کهنه و فاسدشده دارند. 

۳ــ به نام تولید‌کننده و منطقه‌‌ رشد محصول دقت کنید؛ هر چه اطلاعات بیشتری روی بطری‌ها نوشته شده باشد، احتمال اینکه قابل اعتماد باشد، بیشتر است. 

۴ــ به وجود نشان «نام حفاظت‌شده مبدا» (Protected Designation of Origin) یا دی‌اوپی (DOP) دقت کنید. زیرا مشخص‌کننده منطقه‌ای است که روغن از آنجا آمده است و برای دادن مجوز استفاده از آن، آزمایش‌های دقیقی انجام می‌شود.

۵ــ روغن زیتون اصل با گواهی تایید یک طرف سوم هم مشخص می‌شود. مثلا در آمریکا سازمان‌هایی مانند انجمن زیتون آمریکای شمالی (NAOOA) و شورای روغن زیتون کالیفرنیا (COOC) کیفیت روغن زیتون را تایید می‌کنند.   

بیشتر از بهداشت و درمان