با کمک هوش مصنوعیِ «آینده تو» با خودتان در ۶۰ سالگی صحبت کنید

به گفته محققان این احساس قوی‌ به نسخه آینده‌تان، می‌تواند بر نحوه تصمیم‌گیری شما در بلند‌مدت تاثیر مثبتی بگذارد

عکس تزئینی -  تصویر زنی در سن‌های مختلف مشاهده می‌شود - Canva

برای نخستین بار، به مدد چت‌ربات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی به همراه آواتار تصویر چهره آینده‌مان می‌توانیم با نسخه مسن‌تر خودمان درمورد زندگی و آرزوهایمان حرف بزنیم.

طرح «آینده تو» (Future You)، که به کوشش محققان آزمایشگاه رسانه ام‌آی‌تی (MIT) و پژوهشگران بین‌المللی ساخته شده است، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا کاربر را در سن ۶۰ تا ۷۰ سالگی شبیه‌سازی کند. آن‌ها جزئیات این طرح را در مقاله‌‌ای که اول اکتبر در پایگاه داده «آرکسیو» (arXiv) منتشر شد شرح داده‌اند.   

به گزارش لایو‌ساینس، کاربران می‌توانند ازطریق واسطه‌ای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی، براساس اعتقاد و دیدگاه‌شان، درمورد موضوعاتی مانند دستیابی به اهدافشان صحبت کنند. دانشمندان می‌گویند که این طرح ابداع شده است تا مردم احساس کنند که می‌توانند با نسخه آینده‌ خودشان در ارتباط باشند.  

هال هرشفیلد، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه یوسی‌ال‌ای (‌UCLA)، می‌گوید: «مشاوره گرفتن از خودی که مسن‌تر است، به جای مشورت با چت‌ربات هوش مصنوعی عمومی، باعث می‌شود که احساس بهتری به آینده داشته باشیم.» به گفته او، مشخصه‌های تعاملی این برنامه، آنچه را باعث اضطراب ناشی از گفت‌وگوی ذهنی کاربران می‌شود از میان می‌برد و عملکردی مطمئن‌تر و خلاق‌تر دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین بخش «آینده تو» یک مدل تولید تصویر به نام «استایل‌کلیپ» (StyleClip‌) است. بعد از اینکه کاربر یک عکس سلفی آپلود می‌کند، این سیستم از طریق الگوهای افزایش سن ۶۰سالگی فرد را پیش‌بینی می‌کند و با افزودن چین و چروک و موهای خاکستری به تصویر نسخه آینده فرد را می‌سازد . ربات «آینده تو» را ازطریق اطلاعاتی که کاربر در پاسخ به پرسش‌هایی درمورد وضعیت زندگی فعلی، جزئیات جمعیت‌شناختی و اهداف و نگرانی درمورد آینده داده است، تعلیم و آموزش می‌دهد. این پاسخ‌ها ازطریق «چت‌جی‌بی‌تی اپن‌ای‌آی» (ChatGPT OpenAI)، اجرا‌‌کننده «چت‌جی‌بی‌تی - ۳.۵»، دریافت می‌شود و ساختاری را ایجاد می‌کند که محققان آن را «حافظه آینده» می‌خوانند. پیش‌بینی‌ها براساس اطلاعاتی که افراد درمورد زندگی، روابط و فراتر از آن داده‌اند، ارائه می‌شود. بر همین اساس، چت‌ربات با توجه به پاسخ‌هایی که خود کاربر داده است به پرسش‌های او درمورد چگونگی زندگی و مسیر‌های احتمالی که در آینده خواهد رفت پاسخ می‌دهد. 

در این طرح ۳۴۴ انگلیسی‌زبان ۱۸ تا ۳۰ ساله، بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه با نسخه مسن‌تر خودشان تعامل داشتند. اکثر کاربران اعلام کردند که میزان اضطرابشان کم و سطح انگیزه‌‌شان زیاد شده است و توانسته‌اند پیوند احساسی عمیقی با نسخه مسن‌تر خودشان برقرار کنند. به گفته محققان، این احساس قوی‌ به نسخه آینده‌تان می‌تواند بر نحوه تصمیم‌گیری شما در بلند‌مدت تاثیر مثبتی داشته باشد.  

بیشتر از بهداشت و درمان