ادامه حملات مرگبار اسرائیل به غزه و لبنان؛ حمله حزب‌الله به شمال اسرائیل با ۷۰ پرتابه

نتانیاهو در گفت‌وگو با ترامپ: اسرائیل در نهایت بر اساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد

مقام‌های بهداشتی غزه روز یکشنبه اعلام کردند که در اثر حمله روز شنبه اسرائيل به شهر بیت لاهیه در شمال غزه، در مجموع ۸۷ نفر زیر آوار مانده و کشته یا مفقود شده‌اند. در این حمله بیش از ۴۰ نفر هم زخمی شدند.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل در حال بررسی گزارش‌های مربوط به این حادثه است؛ آنچه یکی از پرتلفات‌ترین حوادث غزه در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود.

ارتش اسرائيل پیش از این اعلام کرده بود که یک موضع گروه شبه‌نظامی حماس را هدف حمله قرار داده است و با توجه به ماهیت مهمات استفاده‌شده، ادعای حماس درباره کشته شدن ده‌ها نفر اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد.

در همین حال، مقام‌های بهداشتی غزه گفتند که عملیات امداد و نجات به دلیل مشکلات ارتباطی و همچنین ادامه عملیات نظامی اسرائیل، متوقف شده است. در بیانیه این نهاد زیرنظر حماس آمده است: «قربانیان هنوز زیر آوارند و گروه‌های امدادرسان و آمبولانس‌ها نمی‌توانند به مناطق ویران‌شده دسترسی پیدا کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله اواخر شنبه شب، دو هفته پس از یک عملیات بزرگ در اطراف شهر جبالیه، درست در جنوب بیت لاهیه، انجام شد.

تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در خاورمیانه، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در غزه، بر اثر حملات بی‌امان اسرائیل و بحران امدادرسانی صحنه‌های هولناکی در حال شکل گرفتن است. من ادامه حملات به غیرنظامیان را محکوم می‌کنم.»

او در ادامه تاکید کرد: «گروگان‌ها باید هرچه سریع‌تر باید آزاد، آوارگی فلسطینیان متوقف و غیرنظامیان محافظت شوند.»

صدور دستورهای متعدد تخلیه از سوی ارتش اسرائيل و هدایت مردم به سمت جنوب غزه، این نگرانی را در میان بسیاری از فلسطینی‌ها افزایش داده که هدف از این عملیات، پاکسازی آن‌ها از بخش شمالی و کنترل اسرائیل بر این منطقه پس از جنگ است. اسرائیل چنین طرحی را رد و اعلام کرده است که چنین دستور تخلیه‌ای را در تلاش برای محافظت از غیرنظامیان و جدا کردن آن‌ها از جنگجویان حماس صادر می‌کند.

بنا بر اعلام ارتش اسرائيل، در جریان عملیات جبالیه، محل استقرار یکی از هشت کمپ آوارگان غزه، تعداد زیادی از مبارزان مسلح فلسطینی کشته و سلاح‌های آ‌ن‌ها ضبط و زیرساخت‌های نظامی مختلفی منهدم شده است.

در همین حال، ساکنان جبالیه گفتند که نیروهای اسرائیلی به پناهگاه‌های محل زندگی خانواده‌های آواره یورش بردند و ده‌ها مرد را بازداشت کردند.

ادامه نبردهای شدید در غزه، هم‌زمان با حملات به لبنان

مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس، در هفته گذشته، امیدها به پایان دادن به جنگ در غزه را افزایش داد. با این حال ادامه نبردهای شدید در غزه نشان می‌دهد که درگیری در این منطقه هنوز به‌شدت ادامه دارد. این درگیری‌ها به‌رغم آن ادامه دارد که تمرکز اصلی اسرائیل بر عملیات علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان معطوف شده است.

با ادامه درگیری‌ها، مقام‌های بهداشتی غزه از کمبود شدید موادغذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی برای درمان بیماران در سه بیمارستان باقی‌مانده در منطقه که هنوز تا حدی فعال‌اند، گزارش می‌دهند.

مقام‌های بیمارستان‌های کمال عدوان، اندونزی و العوده گفتند که نیروهای اسرائیلی تاسیسات آن‌ها را محاصره کرده‌اند. مقام‌های بیمارستان کمال عدوان همچنین گفتند که این مرکز زیر آتش اسرائیل قرار گرفته است.

گفت‌وگوی ترامپ و نتانیاهو

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش‌رو گفت‌وگو کرده است.

در این بیانیه آمده است: «نخست‌وزیر اسرائیل آنچه را پیش از این ​​نیز گفته است، در مکالمه با ترامپ تکرار کرد. او گفت که اسرائیل مسائلی را که دولت آمریکا مطرح می‌کند در نظر می‌گیرد، اما در نهایت بر اساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

در همین حال، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با تلویزیون ان‌تی‌وی ترکیه درباره هرگونه حمله احتمالی اسرائيل به مراکز هسته‌ای و تاسیسات راهبردی ایران هشدار داد و ادعا کرد: « اهداف متقابل برای حمله مشابه از هم‌اکنون شناسایی شده‌اند.»

تبادل موشکی اسرائيل و حزب‌الله لبنان

هم‌زمان با ادامه درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائيل و  ساعاتی پس از بمباران صبحگاهی حومه بیروت و جنوب لبنان، ارتش اسرائیل از شلیک نزدیک به ۷۰ پرتابه از لبنان به سوی اسرائيل خبر داد.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، سامانه دفاع هوایی موفق شده است «شماری» از این پرتابه‌ها را رهگیری کند اما «تعدادی از آن‌ها به زمین اصابت کردند».

هواپیماهای ارتش اسرائيل صبح یکشنبه ۲۹ مهر پس از صدور هشدار تخلیه، ضاحیه بیروت و چندین منطقه دیگر در جنوب لبنان را بمباران کردند. ارتش اسرائيل اعلام کرد که هدف حملات بیروت، مقر اطلاعاتی حزب‌الله بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از رادیوتلویزیون دولتی لبنان، علاوه بر ضاحیه، شهر نبطیه هم در نخستین ساعات صبح یکشنبه هفت مرتبه هدف حمله قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی لبنان بدون اعلام شمار قربانیان این حملات، اعلام کرد که تا قبل از ظهر یکشنبه، اسرائيل ۵۰ شهر و روستا را در این کشور بمباران کرده است.

بیشتر از جهان