واشینگتن‌پست نقشه‌هایی از اهداف احتمالی اسرائیل در حمله به ایران منتشر کرد

تعدادی از این سایت‌ها در غرب ایران قرار دارند و باتوجه به فاصله نزدیک‌تر با اسرائیل، می‌توانند بیشتر در تیررس باشند؛ شامل پایگاه‌های موشکی تبریز، باختران و امام علی در غرب ایران و پایگاه هوایی بندرعباس در جنوب

شلیک موشک در ایران-وب سایت ریاست جمهوریIranian Presidency

با گذشت بیش از سه هفته از حمله موشکی جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل، گمانه‌زنی‌ها درباره زمان و نحوه پاسخ اسرائیل ادامه دارد. درحالی که روایت‌های متعددی در این زمینه مطرح شده است، مقامات اسرائیل هیچ‌یک از این ادعاها را تایید یا تکذیب نکرده‌اند و می‌گویند بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.

واشینگتن‌پست با اشاره به‌اینکه احتمال می‌رود سایت‌های نظامی و نه تاسیسات هسته‌ای یا نفتی هدف باشند، نقشه‌هایی از اهداف احتمالی اسرائیل در ایران منتشر کرده است.

سایت‌های نظامی

مایکل الن، مقام سابق شورای امنیت ملی دولت بوش می‌گوید: «ممکن است اسرائیل به جای تاسیسات نفتی و هسته‌ای به سایت‌های نظامی حمله کند، نه به این دلیل که دولت بایدن می‌خواهد، بلکه به این دلیل که از حمله‌های بعدی جمهوری اسلامی جلوگیری می‌کند.» الن می‌گوید: «آنها گلوله‌ای را هدر نخواهند داد، فکر می‌کنم حمله‌ای بسیار هدفمند باشد.»

به گفته او، حمله به سایت‌هایی که قابلیت انجام حمله دارند به‌منظور کاهش ظرفیت حمله متقابل جمهوری اسلامی، یک گزینه منطقی برای اسرائیل است.

تعدادی از این سایت‌ها در غرب ایران قرار دارند و باتوجه به فاصله نزدیک‌تر با اسرائیل، می‌توانند بیشتر در تیررس باشند. به گزارش واشینگتن‌پست، برخی از این سایت‌ها شامل پایگاه‌های موشکی تبریز، باختران و امام علی در غرب ایران و پایگاه هوایی بندرعباس در جنوب است. براساس این گزارش، پایگاه‌های موشکی تبریز و امام علی زیرزمینی‌اند.

جان کریزانیاک، محقق پروژه ویسکانسین کنترل تسلیحات هسته‌ای پیش‌تر به واشینگتن‌پست گفته بود، به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی اخیرا بیشتر از پرتاب کننده‌های سیار موشک استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاسیسات نفتی

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد، گفته می‌شود بایدن از اسرائیل خواسته است به تاسیسات نفتی ایران حمله نکند، اما زیرساخت نفتی در سراسر ایران پراکنده است. در نقشه منتشر شده در واشینگتن‌پست موقعیت جغرافیایی تعدادی از پالایشگاه‌ها در جنوب، غرب و شمال غرب ایران و همچنین میادین نفتی عمدتا در جنوب غرب و چند پالایشگاه نزدیک تهران منتشر شده است. این نقشه خط لوله‌ها را نیز ترسیم کرده است.

تاسیسات هسته‌ای

واشینگتن‌پست با اشاره به سابقه حمله به تاسیسات نظامی نزدیک اصفهان پس از نخستین حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل می‌نویسد، تاسیسات هسته‌ای فوردو نیز بین تهران و اصفهان واقع شده است. در نقشه واشینگتن‌پست، چند تاسیسات هسته‌ای دیگر نیز در اطراف تهران و اصفهان و تاسیسات هسته‌ای بوشهر به رنگ قرمز مشخص شده است.