چه مدت می‌توانید روی یک پا بایستید؟ پاسخ این سوال سنتان را نشان می‌دهد

اگر کسی نمی‌تواند بیش از پنج ثانیه روی یک پا بایستد، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کند

تصویر تزئینی، زنی تعادلش را روی یک پا حفظ کرده است‌- Canva

براساس پژوهشی جدید، مدتی که می‌توانید تعادلتان را روی یک پا حفظ کنید می‌تواند آزمایش خوبی برای سنجش میزان سلامتتان باشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، پژوهشگران در این تحقیق بررسی کردند که افراد بالای ۵۰ سال چه مدت می‌توانند روی یک پا بایستند. یافته‌ها نشان داد مدت زمانی که هر فرد می‌تواند روی پای مسلط و غیرمسلط خود تعادلش را حفظ کند، با افزایش سن به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند‌‌ــ و میزان این کاهش بیش از افت توانایی راه رفتن و قدرت عضلانی است.

دکتر کنتون کافمن، نویسنده ارشد این تحقیق و استاد پژوهش عضلانی اسکلتی در کلینیک مایو در آمریکا، گفت ایستادن روی یک پا «معیار سنجش خوبی از سلامت کلی بدنتان است زیرا تعادل نشان می‌دهد که دستگاه‌های بدن چطور با یکدیگر کار می‌کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش روی ۴۰ نفر انجام شد که همگی در شرایط سلامت مشابه و فاقد هرگونه اختلال عصبی‌عضلانی بودند. نتایج نشان داد مدت زمانی که فرد می‌تواند روی یک پا بایستد، در پای غیرمسلط ۲.۲ ثانیه در هر دهه و در پای مسلط ۱.۷ ثانیه در هر دهه، هم در مردان و هم در زنان، کاهش پیدا می‌کند.

در  این تحقیق، توانایی حفظ تعادل با دیگر عوامل عضلانی مانند قدرت دست و زانو و همین‌طور سرعت گام‌برداری مقایسه شد. به‌رغم اینکه تمام این توانایی‌ها با افزایش سن افت کردند، سریع‌ترین میزان افت در توانایی حفظ تعادل روی یک پا مشاهده شد.

حفظ تعادل برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مهم است و افرادی که نمی‌توانند تعادلشان را بیش از پنج ثانیه روی یک پا حفظ کنند، ممکن است بیشتر در معرض خطر افتادن قرار داشته باشند.

به گفته دکتر کافمن، قاعده کلی خوب این است که افراد زیر ۶۹ سال حدود ۳۰ ثانیه یا بیشتر، افراد ۷۰ تا ۷۹ سال حدود ۲۰ ثانیه و افراد بالای ۸۰ سال ۱۰ ثانیه بتوانند تعادلشان را روی یک پا حفظ کنند.

در افرادی که نمی‌توانند مدت طولانی روی یک پا بایستند این ممکن است نشانه عارضه‌ای مانند مشکل قلبی یا اختلالی در مغز یا سیستم عصبی مانند سکته مغزی، زوال عقل یا پارکینسون باشد. البته باید عوارض جانبی داروهای مصرفی را نیز مدنظر قرار داد. اما اگر کسی نمی‌تواند بیش از پنج ثانیه روی یک پا بایستد، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کند.

بیشتر از بهداشت و درمان