ادامه حملات اسرائیل به غزه و لبنان؛ مصر پیشنهاد آتش‌بس اولیه دو روزه ارائه کرد

سازمان ملل وضعیت غیرنظامیان فلسطینی در شمال غزه را اسفبار و غیرقابل تحمل اعلام کرد

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش پیشنهادی برای آتش‌بس موقتی و دوروزه در غزه ارائه کرده است تا چهار گروگان اسرائیلی در دست حماس با تعدادی زندانی فلسطینی مبادله شوند.

به گزارش رویترز، این مقام مصری در حالی این خبر را اعلام کرد که تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ ویرانگری که بیش از یک سال به طول انجامیده، در قطر از سر گرفته شده است و مدیران سازمان سیا و موساد اسرائیل در این مذاکرات شرکت دارند.

سیسی که در کنار عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر، در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات باید ظرف ۱۰ روز پس از اجرای آتش‌بس موقت از سر گرفته شوند تا به یک آتش‌بس دائمی دست یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر هیچ واکنش فوری از سوی اسرائیل یا حماس دیده نشده است، اما یک مقام فلسطینی نزدیک به میانجی‌‌ها به رویترز گفت: «من انتظار دارم حماس پیشنهاهای جدید را بررسی کند، هرچند همچنان اصرار دارد که هر توافقی باید جنگ را پایان دهد و نیروهای اسرائیلی را از غزه خارج کند.»

این در حالی است که اسرائیل اعلام کرده است تا زمانی که حماس به‌عنوان یک نیروی نظامی و نهاد حاکم در غزه از بین نرود، جنگ پایان نخواهد یافت. برخی منابع آگاه نیز از مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با پیشنهاد مصر خبر می‌دهند.

شرایط «غیرقابل تحمل» در شمال غزه

سازمان ملل اعلام کرده که وضعیت اسفبار غیرنظامیان فلسطینی در شمال غزه تحمل‌ناپذیر است و درگیری‌ها با کمترین توجه به الزام‌های حقوق بشر بین‌المللی ادامه دارد.

در بیانیه سازمان ملل آمده که آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد، از میزان بالای مرگ، جراحت و ویرانی در شمال غزه و زندگی آوارگان و بیماران بدون مراقبت‌های بهداشتی شوکه شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، در این بیانیه تاکید کرد که مقام‌های اسرائیلی تلاش‌ها برای تحویل غذا، دارو و سایر لوازم ضروری بشردوستانه را با مشکل مواجه می‌کنند و زندگی غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.

اسرائیل ادعا می‌کند که نیروهایش طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند و ارتش این کشور هم مدعی است که تنها عوامل حماس را هدف قرار می‌دهد که خود را در میان غیرنظامیان پنهان کرده‌اند؛ اتهامی که حماس رد می‌کند.

اسرائیل ادعای مسدود کردن دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در غزه را هم انکار می‌کند و سازمان‌های بین‌المللی را در توزیع نشدن آن‌ها مقصر می‌داند و حماس را به دزدی از کاروان‌های کمک متهم می‌کند.

جبالیه در کانون حملات

در پی حمله هوایی روز یکشنبه اسرائیل به خانه‌هایی در جبالیه، بزرگ‌ترین اردوگاه از هشت اردوگاه آوارگان در نوار غزه، ۲۰ نفر کشته شدند. به گفته پزشکان، در حمله هوایی دیگر اسرائیل به مدرسه‌ای در اردوگاه شاطی شهر غزه، که خانواده‌‌های آواره فلسطینی آنجا پناه گرفته بودند، ۹ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند که حال بسیاری از آن‌ها وخیم است.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های فلسطینی نشان می‌دهد که مردم برای کمک به مجروحان به محل حمله رفته‌اند و اجساد روی زمین پراکنده شده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در حال بررسی گزارش حمله به مدرسه است. به گزارش رسانه‌های حماس، سه خبرنگار محلی هم در میان کشته‌شدگان مدرسه شاطی بودند.

حملات نظامی اسرائیل به شهرهای جبالیه، بیت حانون و بیت لاهیه در شمال غزه تاکنون حدود ۸۰۰ کشته به جا گذاشته است.

ادامه حملات اسرائیل به لبنان

وزارت بهداشت لبنان روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان حمله هوایی اسرائیل به شهر صور در جنوب این کشور، دست‌کم پنج نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حملات صبح دوشنبه انجام شد و ماموران امداد و نجات لبنان برای کشف اجساد و نجات مجروحان به محل حادثه اعزام شدند.

اسرائیل مدعی است که در حملات هوایی به لبنان، مواضع حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی مسلح مستقر در این کشور را هدف قرار می‌دهد.

پس از یک سال تبادل آتش بین مرزی با حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل ماه گذشته حملات هوایی به پایگاه‌های این گروه شبه‌نظامی را تشدید کرد و نیروی زمینی هم به لبنان فرستاد.

بیشتر از جهان