عراق: ایران هیچ مدرکی راجع به حمله اربیل ارائه نکرده است

سپاه مدعی بود که حمله موشکی به اربیل پایگاه اسرائیلی‌ها را هدف گرفته بوده است 

مقام‌های ارشد عراق، از جمله مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر، و نیز مسئولان ارشد امنیتی و هیئتی از مجلس عراق، از مکان حمله بازدید کردند- Iraqi Prime Minister Media Office/Handout via REUTERS

وزیر خارجه عراق روز یکشنبه، ۲۴ آوریل، گفت با گذشت بیش از یک ماه از موشک‌بارانِ اربیل، ایران نه هیئتی به عراق فرستاده است تا در مورد این حمله موشکی به مرکز اقلیم کردستان عراق توضیح دهد، نه مدرکی در این زمینه ارائه کرده است. 

فواد حسین که با تلویزیون سعودی «الحدث» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «ایران میل به فرستادن هیئت و ارائه شواهد برای اتهاماتش در مورد حمله موشکی به اربیل نشان داده بود. اما نه هیئتی فرستاد و نه شواهدی ارائه کرد.»

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که ساختمانی که ایران با موشک‌های خود هدف گرفت و نابود کرد، صرفا مسکونی بوده است. در روزهای پس از حمله، گزارش‌های متعدد رسانه‌ها نشان داد که آن عمارت متعلق به یک چهره شناخته‌شده صنعت نفت و گاز در کردستان عراق بوده است و بسیاری از مقام‌های دولتی و شخصی به آن رفت و‌آمد داشته‌اند. اما سپاه که روز ۱۳ مارس، ۱۲ موشک به این ساختمان شلیک کرد، مدعی بود که یکی از مراکز راهبردی اسرائیلی‌ها را هدف گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی آن حمله، مقام‌های اقلیم کردستان از مسئولان دولت مرکزی بغداد و متحدان بین‌المللی عراق خواستند در مورد دعاوی «بی‌بنیان» ایران تحقیق کنند. 

مقام‌های ارشد عراق، از جمله مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر، و نیز مسئولان ارشد امنیتی و هیئتی از مجلس عراق، از مکان حمله بازدید کردند.

دو مقام عراقی در گفت‌وگویی بدون ذکر نام خود با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، گفتند در تحقیقات عراقی به هیچ وجه، هیچ‌ گونه شواهدی برای ادعای ایران پیدا نشده است. یکی از آنان تاکید کرد که ساختمان نابود شده صرفا مسکونی بوده است و ظنی به آن نمی‌رود. از این گذشته، ایران پیش از این هیچ گونه نگرانی راجع به حضور مرکز اسرائیلی‌ها در عراق مطرح نکرده بود. 

رهبری اقلیم کردستان عراق پیش‌تر گفته بود که این حمله بخشی از کارزار «فشار» ایران بر عراق است تا بر روند سیاسی در این کشور تاثیر بگذارد و از تشکیل دولت جدید «اکثریت ملی» را با حضور مقتدی صدر، حزب دموکرات کردستان عراق، و متحدان محمد حلبوسی، رئیسی مجلس، جلوگیری کند.