انتقاد از حضور وزیر نفت و مقام‌های نظامی ایران در سفارت روسیه

برخی صف کشیدن مقامات نظامی برای دست دادن با سفیر روسیه را نشانه تحقیر ایران ارزیابی کرده‌اند

چاگاریان با سفیر بریتانیا در سفارت روسیه عکسی گرفت که یادآور کنفرانس تهران بود -- ایرنا

حضور وزیر نفت ایران و شمار چشمگیری از مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در مراسم «روز روسیه» که در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، موضوع نفوذ روسیه در ایران را دوباره داغ کرده است. «روز روسیه» هر سال در سالگرد صدور بیانیه حاکمیت ملی که جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۰ صادر کرد، برگزار می‌شود. صدور این بیانیه آغاز قانونی روندی بود که منجر به فروپاشی نظام شوروی و برپایی مجموعه‌ای شامل روسیه و اغلب جمهوری‌های «اتحاد جماهیر شوروی» درچارچوب فدراسیونی مستقل شد. 

حضور گسترده مقام‌های ایران در این روز و عکس‌هایی که از آن مراسم منتشر شده است، اعتراض افکار عمومی و برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت که آن ‌را نشانه تحقیر ایران دانسته‌اند. 

در شبکه‌های اجتماعی عکسی از حضور جواد اوجی، وزیر نفت، در کنار لوان جاگاریان، سفیر مسکو در تهران، را منتشر شده است. در این عکس، اوجی در حال خواندن سندی از وزارت نفت است، در حالی که جاگاریان رو به دوربین لبخند می‌زند. 

شماری دیگر نیز عکسی از مقام‌های نظامی را که مقابل جاگاریان صف کشیده‌اند و با او دست می‌دهند، منتشر کردند.

در بسیاری از واکنش‌ها به این نکته اشاره شده است که نخستین بار است که یک وزیر از وزارتخانه‌ مهم نفت برای عرض تبریک روز ملی روسیه به سفارتخانه این کشور در تهران می‌رود.

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران در دفاع از حضور اوجی، وزیر نفت، به این اشاره کردند که او چون رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه است، به این مراسم رفته است. این در حالی است که در دولت پیشین نیز بیژن زنگنه، وزیر وقت نفت، رئیس همین کمیسیون بود، اما هرگز در چنین مراسمی شرکت نکرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوجی در این مراسم گفت که سطح تجارت دو کشور در دولت جدید ۱۰ برابر می‌شود و به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که از زمان جنگ روسیه در اوکراین، مسکو موفق شده است بخش چشمگیری از سهم ایران از بازار نفت را از دست آن خارج کند. وزیر نفت در سخنان خود همچنین مدعی شد که ایران در همکاری بانکی با چین و روسیه «در آينده‌ای نزدیک به سلطه دلار خاتمه خواهد داد».

خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌های نزدیک به سپاه و حکومت ایران، تصویر دیگری از این مراسم منتشر کردند که در آن جاگاریان در کنار اوجی ایستاده و دست خود را بر سینه قرار داده است، و آن ‌را نشان احترام سفیر روسیه دانستند. 

خبرگزاری فارس با انتقاد از «رسانه‌های اصلاح‌طلب»، خبر از «سابقه حضور وزرا و مدیران دولت روحانی در مراسم جشن ملی روسیه» داد. در این تصاویر یک مورد حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع دولت روحانی، در کنار جاگاریان مشاهده می‌شود (که معلوم نیست مربوط به مراسم «روز روسیه» باشد) و مقام‌های دیگری که هیچ یک در سطح وزیر نیستند: سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه. 

رفتار جاگاریان در تهران پیش از این نیز جنجال‌برانگیز بوده است؛ از زمانی که با سفیر بریتانیا در سفارت روسیه عکس گرفت تا یادآور «کنفرانس تهران» ۱۹۴۳ باشد، تا زمانی که «روز دیپلمات‌»‌ را در همین سفارتخانه در تهران با گذاشتن گل روی بنای یادبودی برای الکساندر گریبایدوف جشن گرفت. گریبایدوف شاعر و دیپلمات روس در دوران حکومت سلسله قاجار بود که نقش مهمی در نگارش عهدنامه ترکمانچای داشت و در بهمن ۱۲۰۷، هنگامی که وزیر مختار روسیه در ایران بود، به دست معترضان در تهران کشته شد.