اتحادیه اروپا؛ وضع تحریم‌های جدید و ابراز تمایل به ادامه مذاکرات با تهران

بورل: ما هر اقدامی که بتوانیم به منظور حمایت از زنان جوان و معترضان مسالمت‌جو انجام خواهیم داد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، اعلام کرد تحریم‌هایی تازه علیه شماری از مقامات جمهوری اسلامی وضع کرده است. به‌گفته مسئولان این نهاد سیاسی اروپایی دلیل دور جدید تحریم‌ها علیه مقام‌های چمهوری اسلامی، سرکوب مردم معترض ایران و همچنین همکاری نظامی حکومت ایران با دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در جنگ اوکراین است. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اظهارنظری در این مورد گفت:«ما هر اقدامی که بتوانیم به منظور حمایت از زنان جوان و معترضان مسالمت‌جو انجام خواهیم داد.»

دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا در حالی وضع شد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در سحرگاه دوشنبه اعلام کرد دومین معترض بازداشت شده در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» را به اتهام «محاربه» اعدام کرده است؛ اقدامی که نه تنها با اعتراض گسترده افکار عمومی ایران روبرو شد، بلکه واکنش منفی نهادهای بین‌المللی و دولت‌های کشورهای غربی را نیز به همراه داشت. 

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، یکی از افرادی بود که نسبت به اعدام مجیدرضا رهنورد واکنش نشان داد و در این مورد چنین گفت:«ما، با این بسته تحریمی، کسانی را هدف قرار دادیم که به‌طور مشخص مسئول اعدام‌ها و اعمال خشونت علیه مردم بی‌گناه‌اند.»

به این ترتیب نام برخی از چهره‌های شناخته شده هیئت حاکمه جمهوری اسلامی در فهرست بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی دیده می‌شود. به‌عنوان مثال احمد خاتمی، از اعضای مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران، یکی از افرادی به‌حساب می‌آید که مشمول تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا شده است. 

پس از اعدام محسن شکاری، یکی دیگر از بازداشت‌شدگان سلسله تظاهرات ضد حکومتی اخیر در ایران، احمد خاتمی به دفاع از این تصمیم قوه قضاییه جمهوری اسلامی پرداخت، و از دستگاه قضایی، «قدردانی» کرد.

پیمان جبلی، رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی، و آمنه‌ سادات ذبیح‌پور، از مجریان صدا‌وسیما، نیز دیگر چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که تحت تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. 

کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی بارها شاخه‌های مختلف صداوسیمای جمهوری اسلامی، از جمله شبکه انگلیسی‌زبان «پرس تی‌وی»، را به دلیل مشارکت این رسانه حکومتی در امر اعتراف‌گیری و سناریو‌سازی علیه مخالفان حکومت اسلامگرای ایران تحریم کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین مورد مرتبط با این موضوع به تصمیم اپراتور ماهواره‌ای اروپایی، یوتل‌ست، بر می‌گردد که در روز چهارشنبه اعلام کرد از پخش‌کننده‌ها خواسته است تا پخش برنامه‌های پرس‌ تی‌وی را متوقف کنند – خبری که وبسایت پرس‌ تی‌وی و خبرگزاری فرانسه نیز آن را تایید کردند.

به‌غیر از افراد مورد اشاره، نام شمار دیگری از مقام‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته که اسامی برخی از آنها چنین است: مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، مرتضی جوکار، جانشین فرماندهی انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان، مجید سوری، جانشین سپاه لرستان، محسن کریمی، فرمانده سپاه استان مرکزی، بهمن ریحانی، فرمانده سپاه کرمانشاه، علیرضا حیدرنیا، فرمانده سپاه البرز، محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه استان گیلان، علی رضوانی، مجری صدا‌وسیما، محسن بُرمهانی، معاون صدا‌وسیما، امان‌الله گرشاسبی، از فرماندهان سپاه استان سیستان‌وبلوچستان، حبیب شهسواری، فرمانده سپاه آذربایجان غربی و سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه کربلای استان مازندران.

جدای از موضوع سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم ایران، بخشی از تحریم‌های روز دوشنبه اتحادیه اروپا به مسئله همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین مربوط می‌شود. وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در پایان نشست روز دوشنبه خود، با انتشار بیانیه‌ای در این مورد چنین نوشتند:«روسیه از تسلیحات ارائه شده از سوی [حکومت] ایران علیه جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کند که باعث به‌وجود آمدن ویرانی هولناک و رنج انسانی می‌شود.»

با اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند که تعداد محدودی از پهپادهای خود را پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در اختیار دولت پوتین قرار داده‌اند، اما اوکراین و متحدان غربی‌اش نه تنها این ادعای حکومت ایران را رد می‌کنند، بلکه می‌گویند تهران و مسکو در حال تعمیق و گسترش همکاری‌های نظامی خودند. 

به‌عنوان مثال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری روز جمعه خود بار دیگر نسبت به همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه هشدار داد و همکاری این دو کشور در جنگ اوکراین را امری «مضر» توصیف کرد.

به‌گفته این مقام ارشد کاخ سفید، دولت ایالات متحده آمریکا اطلاعاتی به‌دست آورده است که نشان می‌دهد حکومت ایران و دولت ولادیمیر پوتین در حال ایجاد زمینه تولید تسلیحات نظامی مشترک‌اند. از این‌رو کربی در بخشی از سخنان روز جمعه‌اش چنین گفت:«مسکو و تهران در حال بررسی ایجاد خط تولید مشترک ساخت پهپادهای مرگبار در روسیه هستند.»

تعمیق همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی و روسیه نگرانی‌هایی جدی برای کشورهای غربی به‌وجود آورده است. ارزیابی این گروه از کشورها، خاصه ایالات متحده آمریکا، نشان می دهد که در صورت تعمیق و ادامه این همکاری نظامی، روسیه قطعات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار تهران قرار خواهد داد که، با توجه به بحران‌آفرینی‌های منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی، می‌تواند تهدیدی به حساب آید علیه صلح منطقه‌ای و جهانی. 

با تمامی این اوصاف بخشی از سخنان جوزپ بورل در روز دوشنبه به موضوع ادامه مذاکرات برجام مربوط می‌شد. او در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری روز دوازدهم دسامبر، ضمن محکوم کرد اعدام مجیدرضا رهنورد، تاکید کرد اتحادیه اروپا مذاکراتش با جمهوری اسلامی را ادامه خواهد داد.