جمهوری اسلامی عملیات نفوذ سایبری خود را گسترش داده است

مایکروسافت تخمین می‌زند که جمهوری اسلامی ایران در طول سال ۲۰۲۲، پشت ۲۴ «عملیات نفوذ سایبری» از جمله ۱۷ مورد از اواسط ماه ژوئن بوده است

هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی توانایی سایبری خود را  گسترش می‌دهند ـ Shutterstock

شرکت مایکروسافت، روز سه‌شنبه دوم مه (۱۲ اردیبهشت)، در گزارشی هشدار داد که هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی دارند توانایی سایبری خود را گسترش می‌دهند که شامل ترویج کارزارهای انتشار اطلاعات نادرست می‌شود.

مایکروسافت تخمین می‌زند که جمهوری اسلامی ایران در طول سال ۲۰۲۲، پشت ۲۴ «عملیات نفوذ سایبری» از جمله ۱۷ مورد از اواسط ماه ژوئن بوده است. تعداد این حمله‌ها، بیش از سه برابر سال ۲۰۲۱ بود.

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس، در گزارشی نوشت، یافته‌های مایکروسافت نشان‌دهنده تشدید منافع سایبری خصمانه جمهوری اسلامی است. پیش از این، جمهوری اسلامی در عملیات خود تنها به هک‌های مخرب سنتی متکی بود.

به طور معمول، روسیه و چین تنها دو دشمن ایالات متحده‌اند که در طرح‌های خود به تبلیغ اطلاعات نادرست متکی‌اند. در حالی که تاکتیک‌های حکومت ایران در حال تغییر است، اهداف حاکمان ایران ثابت مانده است. عملیات انتشار اطلاعات نادرست جمهوری اسلامی عمدتا بر اسرائیل، متمرکز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بین اکتبر و مارس ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی نزدیک به یک‌چهارم عملیات سایبری خود را علیه اسرائیل انجام داد، اگرچه ایالات متحده، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بیشترین صدمه را دیده‌اند. اکثر این عملیات نفوذ سایبری، از طرف یک گروه ایرانی اداره می‌شود. به گفته مایکروسافت، ایران در حال حاضر یک «برنامه قابل پیش‌بینی» درباره عملیات نفوذ دارد.

اکسیوس به نقل از مایکروسافت روش حمله سایبری جمهوری اسلامی را توضیح می‌دهد. در این روش، اول، هکرهای تحت حمایت دولت ایران از حساب‌های مجازی که قبلا در رسانه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها ایجاد کرده‌اند، برای «ترویج و اغراق» در تاثیر حمله‌های سایبری سطح پایین جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند. برخی از این پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از طریق شبکه‌های پیام‌رسان به اهداف خاص ارسال می‌شوند. سپس، یک طوفان از کاربرهای آنلاین جعلی به سرعت تاثیر حمله‌های جمهوری اسلامی را تقویت و ترویج می‌کنند.

مایکروسافت هشدار داد که تهدید حمله‌های سایبری آینده به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده و اسرائیل واقعی است، زیرا برخی از گروه‌های ایرانی به‌دنبال تاکتیک‌های جدید برای راه‌اندازی چنین حملاتی‌اند.

جمهوری اسلامی همچنین از عملیات نفوذ سایبری، برای تضعیف شتاب اعتراض‌های سراسری مردم ایران استفاده می‌کند. حکومت ایران، با افشای اطلاعات نادرست، تلاش کرده است چهره‌های برجسته مخالف جمهوری اسلامی را تخریب کند.