واکنش گسترده به ناپدید شدن شاکر بوری طنزپرداز اینستاگرامی، پس از بازداشت

نزدیکان خانواده شاکر بوری اعلام‌ کردند با وجود آنکه دست‌کم دو نفر شاهد ورود او به ساختمان متعلق به دستگاه امنیتی در آبادان‌ بوده‌اند، این نهاد مدعی شد شاکر در بازداشت آن‌ها نیست

بی‌خبری از وضعیت شاکر بوری طنز پرداز خوزستانی- عکس شبکه‌های اجتماعی

با گذشت بیش از یک‌ هفته از بازداشت شاکر بوری، طنزپرداز اینستاگرامی، صفحه اینستاگرام او با بیش از یک میلیون و‌ ۳۰۰ دنبال‌کننده بسته شد، تا با وجود اصرار نهادهای امنیتی مبنی بر بی‌اطلاعی از سرنوشت او، خانواده‌اش بیش از گذشته‌ نگران سلامت فرزند خود باشند.

روز سه‌شنبه ۱۷ مردادماه، برخی نزدیکان خانواده شاکر بوری اعلام‌ کردند با وجود آنکه دست‌کم دو نفر شاهد ورود او به ساختمان متعلق به دستگاه امنیتی در آبادان بوده‌اند، این نهاد مدعی شد شاکر در بازداشت آن‌ها نیست.

وب‌سایت هرانا به نقل از منابع آگاه نزدیک به خانواده، نوشت نیروهای امنیتی به خانواده شاکر بوری اعلام کرده‌اند از طریق نیروی انتظامی برای فرزند خود اعلام مفقودی کنند.

هفته گذشته ماموران پس از حضور در منزل این طنزپرداز اینستاگرامی و ضبط تلفن همراه او، اعلام کردند برای دریافت وسایل، روز دوشنبه نهم مردادماه در اداره اطلاعات حاضر شود، اما از زمان مراجعه تاکنون هیچ اطلاعی از شاکر بوری در دست نیست.

به گفته منابع مطلع در استان خوزستان، سپاه ولیعصر و قرارگاه امنیتی ابوالفضل نهادهای بازداشت‌کننده طنزپرداز شناخته‌شده خوزستانی‌اند.

درحالی‌که طبق قوانین جمهوری اسلامی  احضار و بازداشت افراد تنها با حکم نهاد قضایی ممکن است، انکار بازداشت شاکر بوری با وجود شواهد قطعی موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت او شده است.

دنبال‌کنندگان آثار شاکر در رسانه‌های اجتماعی نیز با هشتگ «شاکر بوری کجاست» خواستار پاسخگویی نهادهای امنیتی و قضایی در مورد وضعیت او شده‌اند.

با وجود تصریح قانون مبنی بر امکان تماس زندانی با خانواده طی ۲۴ ساعت پس از بازداشت، بی‌خبری کامل از این هنرمند یادآور مواردی است که نهادهای امنیتی برای سلب مسئولیت از خود در قبال حفاظت از جان و‌ سلامتی افراد بازداشت‌شده، بازداشت را انکار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خردادماه ۱۴۰۰، امین بذرگر، کشتی‌گیر جوان شیرازی و از دوستان نوید افکاری، ورزشکار اعدام‌شده، پس از مراجعه به ساختمان اطلاعات شهر شیراز مفقود شد و نهادهای امنیتی حاضر به تایید بازداشت او نشدند.

۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، نهاد قضایی اعلام کرد بر اساس آزمایش، دی‌ان‌ای استخوان‌های کشف‌شده در منطقه کوه دراک شیراز متعلق به امین است.

با وجود پیگیری خانواده تاکنون هیچ‌یک از نهادهای انتظامی و امنیتی پاسخ روشنی  برای علت مرگ این کشتی‌گیر منتشر نکرده‌اند.  

در جریان خیزش مردمی سال گذشته نیز موارد مشابهی از بازداشت افراد و انکار در اختیار داشتن آن‌ها از طرف نهادهای امنیتی ثبت شده است.

نیکا شاکرمی نیز دختر جوان ۱۶ ساله‌ای بود که طبق ادعای شاهدان عینی ۲۹ شهریورماه در جریان خیزش مردمی، نیروهای امنیتی در خیابان ولیعصر پس از آنکه او اقدام به آتش‌زدن پوشش اجباری کرد او را ربودند، اما مسئولیت ربایش و قتل او را نپذیرفتند. چند روز پس از ناپدیدشدن نیکا، پیکرش در حالی شناسایی شد که دستگاه قضایی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی علت مرگ او را پرت‌ شدن از بلندی اعلام کردند.

حالا به نظر می‌رسد روند تازه احضار و بازداشت افراد در آستانه سالگرد خیزش پس از آن تشدید شده است که در رسانه‌های اجتماعی خبر دستور دادستان کل کشور، به دادستان‌ها و نهادهای امنیتی مبنی بر احضار مجدد زندانیان آزادشده جهت دریافت تعهد منتشر شد.

اگرچه این خبر و اصالت تصویر نامه‌ منتشرشده از طرف قوه قضاییه تایید نشده است، اما نهادهای حقوق بشری از افزایش احضار فعالان مدنی، رسانه‌ای و‌ برخی زندانیان مشمول عفو، طی هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران خبر می‌دهند که در مواردی به بازداشت افراد منجر شده است.

حبیب موسوی، شاعر گرگانی، علی مصلحی، خبرنگار اهل کاشان، امین زرگر نژاد، فعال دانشجویی تبریزی، عاتکه رجبی و پیروز نامی، فعالان صنفی معلمان در مشهد و اهواز، از جمله افرادی‌اند که طی هفته‌های اخیر احضار و‌ برخی از این افراد بازداشت شده‌اند.

صبح سه‌شنبه ۱۷ مرداد نیز رسانه‌های ایران از احضار انیس مهمدی، همسر حسین ماهینی، فوتبالیست سابق باشگاه پرسپولیس، خبر داده‌اند.

حسین ماهینی از اولین ورزشکارانی بود که به‌دلیل حمایت از خیزش مردمی ایران بازداشت شد. به گفته رسانه‌ها، دلیل احضار همسر این ملی‌پوش سابق فوتبال ایران انتشار تصاویر بدون حجاب در صفحه شخصی‌اش و مطالب انتقادی بوده است.

با درنظر گرفتن تشدید فضای امنیتی در کشور این احتمال که بازداشت شاکر بوری نیز در راستای ایجاد فضای ارعاب و سرکوب منتقدان در آستانه سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی باشد، تقویت شده است.

هرچند در ارتباط با موضوع شاکر بوری که منتقد وضعیت اقتصادی و سیاسی جاری در ایران است، انکار نهادهای بازداشت‌کننده سبب شده فعالان حقوق بشری نگرانی خود را از وضعیت نامشخص شرایط نگهداری‌ او اعلام‌ کنند.