شهرداری‌ها حقوق کارگران را نمی‌دهند

حقوق عقب‌افتاده کارگران و تجمع اعتراضی بازنشستگان

در حالی که حقوق پایین کارگران در ایران آنان را برای تامین مخارج زندگی با مشکلات بسیاری روبرو کرده، بسیاری از این کارگران برای گرفتن حقوق عقب‌افتاده خود در ماه‎‌های گذشته‌ نیز با مشکل جدی مواجه‌اند و عقب افتادن پرداخت حقوق‌ که پیش از این در واحدهای صنفی خصوصی دیده می‌شد، اکنون به شهرداری‌ها رسیده است؛ به طوری که حقوق پرداخت‌نشده کارگران برخی شهرداری‌ها در شهرهای مختلف ایران به شش ماه هم رسیده است.

بر همین اساس، ایلنا اعلام کرد که کارگران شهرداری نوش‌آباد واقع در شهرستان آران و بیدگل کاشان سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند. همچنین مطالبات مزدی‌ کارگران قراردادی سد کارون۴ در شهرستان لردگان نیز از شش ماه پیش پرداخت نشده است.

مجتبی حاجی‌‌زاده، دبیر خانه کارگر شهرستان آران و بیدگل، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، اعلام کرد: «در شرایط اقتصادی حاضر که کارگران حتی با حداقل حقوق هم نمی‌توانند زندگی کنند، تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران شهرداری نوش‌آباد آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.»

حاجی‌‌زاده در ادامه، با طرح این پرسش که چرا شهرداری شهرستان آران و بیدگل که یکی از قطب‌های اقتصادی ایران است، باید معوقات مزدی داشته باشد، افزود: «پرداخت دستمزد ۷۰ کارگر شهرداری تا این اندازه دشوار است که شهرداری نمی‌تواند حقوق‌ آن‌ها را به‌موقع پرداخت کند؟»

از سوی دیگر کارگران قراردادی سد کارون۴ در شهرستان لردگان نیز از تعویق شش ماهه پرداخت دستمزدشان خبر دادند. یکی از این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که از اسفندماه ۱۴۰۱ تاکنون، به مدت شش ماه است که حقوق کارگران سد کارون۴ پرداخت نشده و این کارگران در وضعیت معیشتی بدی به سر می‌برند.»

ایلنا از قول این کارگر، بدون ذکر نام او، نوشت: «کارفرما حدود ۱۰ سال از حق سنوات سال‌های گذشته و یک سال عیدی سال ۱۴۰۱ را به کارگران پرداخت نکرده است. کارگران به عنوان نقشه‌‌بردار، راننده، کارگر اداری و فنی در سد کارون۴ مشغول به کارند و بارها به دلیل پیگیری مطالباتشان از کارفرما، به اخراج تهدید شده‌اند.»

علاوه بر این، هفته گذشته نیز اعلام شد که کارگران شهرداری خاش حقوق معوقه دارند. به گفته یکی از این افراد، کارگران قراردادی این شهر سه ماه و نیم و کارگران شرکتی پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند. این کارگر با شرح پیگیری‌های کارگران اعلام کرد: «کارگران بعد از مراجعات پی‌درپی به مقام‌های شهری می‌گویند با این وضعیت گرانی‌ها، ۳.۵ تا پنج ماه بی‌حقوق زندگی کرده‌ایم؛ چرا کسی به داد ما نمی‌رسد؟ اخیرا شهرداری دوباره جدول‌‌کشی‌ جوی آب خیابان‌ها را عوض کرده در حالی که با پول آن می‌شد حداقل بخش کمی از طلب کارگران را جبران کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این‌ها، هه‌نگاو روز جمعه از اخراج تمام ٣٨ کارگر استخدامی شرکت نفت ‌و گاز بانکول ایوان‌غرب از توابع استان ایلام که تنها دستمزد معوقه خود را مطالبه کرده بودند، خبر داد.

بخش زیادی از کارگران پیگیر حقوق‌های عقب‌افتاده خودند و از سوی دیگر همین میزان حقوق نیز در صورت پرداخت با سبد خرید و میزان تورم همخوانی ندارد. از همین رو کارگران در تلاش‌اند تا وزارت کار را به افزایش حداقل حقوق کارگران مجاب کنند. وزیر کار در واکنش به خواست کارگران برای افزایش حقوق، با اعلام اینکه این اتفاق رخ نخواهد داد، گفته بود کارگران می‌توانند از قدرت چانه‌زنی استفاده کنند و دستمزد بیشتری بخواهند؛ اما اکنون کارگرانی که به توصیه وزیر کار سراغ چانه‌زنی و مطالبه‌گری، آن هم نه برای افزایش حقوق بلکه برای دریافت حقوق معوقه‌شان رفته بودند، شغلشان را هم از دست داده‌اند.

تجمع بازنشستگان مخابرات

شماری از بازنشستگان مخابرات روز دوشنبه سیزدهم شهریور مقابل ساختمان‌ شرکت مخابرات در ۲۰ شهر ایران تجمع کردند. بازنشستگان در شهرهای اهواز، اصفهان، کرمانشاه، یاسوج، اراک، مشهد، گرگان، رشت، تهران، اردبیل، شیراز، بندرعباس، تبریز، سنندج، خرم آباد، زنجان، زاهدان، آذربایجان شرقی، کردستان و لرستان در این تجمع‌ها شرکت داشتند.

با وجود آنکه مسئولان مخابرات تاکنون بارها تسهیل شرایط بازنشستگان را وعده داده‌اند، مشکلات آن‌ها کماکان پابرجا است و بازنشستگان در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان از جمله کاهش سهم بیمه تکمیلی از ۵۰ به ۲۰ درصد مانند سابق و پرداخت مزایای رفاهی و سهم خواربار این هفته نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها همچنین خواستار اجرای آیین‌نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۱۳۸۹ شرکت مخابرات‌اند؛ مصوبه‌ای که ۱۳ سال است منتظرند اجرایی شود.

این در حالی است که شرکت مخابرات به بهانه کمبود نقدینگی از اجرای آیین‌نامه مذکور سر باز زده و با همین دستاویز، بیمه تکمیلی کارگران را نیز قطع کرده است و از پرداخت مزایای رفاهی بازنشستگان هم امتناع می‌کند.

دولت پیش از این، بارها وعده داده بود که مطالبات بازنشستگان شرکت مخابرات را پرداخت خواهد کرد. زارع‌پور، وزیر ارتباطات، پیش از این گفته بود که «بر اساس اعلام مدیران شرکت مخابرات ایران، در ۱۱ استان برای تسویه مطالبات بازنشستگان این شرکت اقدام شده است و متعهد شده‌اند در مابقی استان‌ها نیز این تسویه‌ها انجام شود». با این حال بازنشستگان هنوز اظهارات او را تایید نکرده‌اند و پرداخت تمامی مطالبات آن‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.