احتمالا اوکراین عامل حمله به نیروهای تحت حمایت واگنر در سودان است

حملات مخفی اوکراین در سودان می‌تواند نشانه‌ای از گسترش جنگ کی‌یف با مسکو باشد

حمله نیروهای پشتیبانی سریع به دارفور، سودان، ۱ سپتامبر ۲۰۲۳‌ـ AFP

بر اساس تحقیق سی‌ان‌ان، احتمالا نیروهای ویژه اوکراین در حملات پهپادی و عملیات زمینی علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت واگنر در نزدیکی پایتخت سودان دست دارند، و این چشم‌انداز را تقویت می‌کند که پیامدهای حمله روسیه به اوکراین به فراتر از میدان جنگ کشیده شده است.

یک منبع نظامی اوکراین در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان این عملیات را کار «ارتش غیرسودانی» توصیف کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا کی‌یف پشت این حملات است، فقط گفت: «احتمالا نیروهای ویژه اوکراین عامل این عملیات بوده‌اند.»

در این عملیات، گروه شبه‌نظامی «نیروهای پشتیبانی سریع» که گفته می‌شود در جنگ با ارتش سودان از گروه واگنر روسیه کمک دریافت می‌کنند، هدف مجموعه‌ای از حملات قرار گرفتند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در دست‌کم هشت حمله، دو مدل پهپادی که اوکراینی‌ها استفاده می‌کنند مشاهده شده است، و روی دسته کنترل پهپاد نوشته‌هایی به زبان اوکراینی دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات مخفی اوکراین در سودان می‌تواند نشانه‌ای از گسترش جنگ کی‌یف با مسکو باشد. غیر از مجموعه حملات پهپادی اوکراین به خاک روسیه، ضدحملات اوکراین بر مناطق اشغالی شرق و جنوب این کشور متمرکز است.

اوکراین به‌طور رسمی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است. این حملات دو روز پس از آن رخ داد که گروه واگنر یک کاروان تسلیحاتی بزرگ به سودان ارسال کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، این کاروان از چاد وارد سودان شد و نشان‌دهنده گسترش دایره نفوذ روسیه و واگنر در این منطقه از آفریقا‌ــ متشکل از مالی، سودان، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی‌ــ است.

این گروه نظامی مزدور روس نقشی محوری در عملیات نظامی خارجی مسکو در اوکراین داشته است و بارها به ارتکاب خشونت و جنایت متهم شده است. در آفریقا نیز به تقویت نفوذ روزافزون مسکو و تصاحب منابع کمک کرده است.

اوکراین در حالی که با روسیه در جنگ است، تمرکز راهبردی‌اش را روی تقویت روابط خارجی گذاشته است، از جمله با کشورهای آفریقایی. دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، سال گذشته سه بار به این قاره سفر کرد و از بیش از ۱۰ کشور دیدار کرد.

او اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «روسیه سخت در تلاش است تا با توسل به زور، رشوه و ارعاب کشورها را در حوزه نفوذش نگه دارد... روسیه برای این کار در آفریقا دو ابزار دارد، قوی‌ترین آن‌ها تبلیغات و واگنر است.»

بیشتر از جهان