روزنامه‌نگار افغان برای تهیه گزارش تحقیقی درباره کشتار نظامیان پیشین، برنده جایزه امی شد

جایزه امی یکی از معتبرترین جوایز در حوزه رسانه و تلویزیون در جهان است

چهل‌وچهارمین دوره جوایز امی، سه‌شنبه ۴ شهریور (۲۶ سپتامبر)، در  نیویورک برگزار شد. در این دوره از جوایز امی، سنجر سهیل، روزنامه‌نگار افغان و یکی از نویسندگان گزارش تحقیقی در‌مورد کشتار نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان، برنده جایزه بخش برترین تحلیل و خبر شد.

گزارش «طالبان به آن‌ها وعده عفو دادند، اما آن‌ها را کشتند»، در فروردین ۱۴۰۰ در نیویورک‌تایمز منتشر شد. نیویورک تایمز اعلام کرد که  این گزارش را به کمک ۹  خبرنگار و چند نهاد فعال در زمینه حقوق بشر تهیه کرده است.

سنجر سهیل در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، دریافت جایزه امی را «خبری خوش برای همه رسانه‌های افغانستان» توصیف کرد و گفت: «ما با کار تخصصی و حرفه‌ای نشان می‌دهیم که با وجود سانسور و محدودیت‌های وضع‌شده، توانایی، ظرفیت، دانش، منابع و ابزارهای کافی برای ادامه کار رسانه‌ای داریم.»

سهیل افزود باید تلاش بیشتر کنیم تا موانع و محدودیت‌های وضع‌شده علیه آزادی رسانه‌ها را در افغانستان رفع کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش شش ماه نخست حاکمیت رژیم طالبان را پوشش می‌دهد و ۴۹۰ مورد قتل‌، شکنجه، زندانی‌‌کردن و ناپدید‌سازی اجباری نیروهای امنیتی پیشین افغانستان را مستند‌سازی کرده است.

طالبان پس از سلطه بر افغانستان، در این کشور اعلام عفو عمومی کردند و گفتند که به هیچ فردی تعرض نخواهند کرد، اما به این تعهد پایبند نماندند و صد‌ها تن از کارمندان دولت پیشین به‌ویژه نیرو‌های امنیتی افغانستان را به قتل رساندند یا شکنجه و بازداشت کردند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در گزارشی که منتشر کرد، به موارد جدی جنایت علیه بشریت به دست طالبان در افغانستان اشاره کرد و آن را جدی و نگران‌کننده خواند.

از میان مجموع نامزدهای این دوره از جوایز امی، شش گزارش درباره افغانستان بود. بیشتر این گزارش‌ها به خشونت‌های طالبان و محرومیت زنان افغان از حقوق اساسی‌شان پرداخته بودند.

مراسم اعطای جوایز امی از سال ۱۹۵۵ و پس از تاسیس آکادمی ملی علوم و هنر‌های تلویزیونی آمریکا، هر ساله در نیویورک برگزار می‌شود، این مراسم فعالیت‌های رسانه‌ای را پوشش می‌دهد و به برترین‌های آن جایزه معتبری اعطا می‌کند.

بیشتر از جهان