سوییس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه عرضه پهپادهای ایران به روسیه را تصویب کرد ‏

صادرات و نقل‌وانتقال اجزا و قطعات مورد استفاده در تولید پهپاد در ایران ممنوع شده است و افراد و نهادهای مرتبط با این برنامه ‏تحریم ‌شده‌اند

شورای فدرال دولت سوییس روز جمعه ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) در بیانیه‌ای اعمال تحریم‌های بیشتر در ارتباط با عرضه پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران به روسیه را تصویب کرد.

دولت سوییس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام همخوان با اقدام اتحادیه اروپا است که پیش‌تر تحریم‌های جدیدی را در واکنش به استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین تصویب و اعمال کرده است. 

دولت سوییس نوشت که تحریم‌های جدید آن کشور، از ساعت شش عصر ۲۹ سپتامبر به وقت محلی به اجرا در می‌آید.

در این بیانیه آمده است: «شورای فدرال [سوییس] این تصمیم را با توجه تداوم استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حمله‌های نظامی به اوکراین و ادامه حمایت نظامی جمهوری اسلامی ایران از حمله نظامی روسیه به اوکراین گرفته است که مغایر با قوانین بین‌المللی است.» 

در ادامه بیانیه گفته شده است: «شورای فدرال دولت سوییس تحریم‌های اعمال‌شده اتحادیه اروپا در ۲۰ ژوییه را بخشی از چهارچوب جدید برای اقدام‌های محدودکننده در نظر گرفته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای اتحادیه اروپا در ۲۰ ژوییه (۲۹ تیر) به‌دلیل حمایت نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوریه و همین‌طور روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌های تازه‌ای را علیه تهران وضع کرد و شش فرد وابسته به جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌هایش قرار داد. این افراد، که با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی همکاری داشته‌اند، از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شدند و گفته شد که اموال و دارایی‌هایشان در این کشورها توقیف می‌شود.

دولت سوییس در بیانیه‌‌اش نوشته است که فروش، تامین، صادرات، و نقل‌وانتقال اجزا و قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپاد در جمهوری اسلامی ایران اکنون ممنوع شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که علاوه بر این، افراد و نهادهای مرتبط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد محدودیت‌ها و تحریم‌های هدفمند مسافرتی و مالی قرار گرفته‌اند.

در این بیانیه همچنین گفته شده است: «دولت سوییس این تحریم‌های جدید را در دستور کار اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد.»

بنا بر بیانیه اخیر دولت سوییس، سوییس از پاییز سال ۲۰۲۲ از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران در پیوند با برنامه تولید پهپاد آن کشور پیروی کرده است و این تصمیم جدید دولت سوییس در چهارچوب اقدام درباره اوضاع اوکراین گرفته شده است. 

خبرگزاری بلومبرگ نوشت هدف اصلی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران محدود کردن امکان روسیه در استفاده از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین است. 

در بیانیه سوییس نوشته شده است که تصمیم شورای فدرال آن کشور در ۲۹ سپتامبر، مبنی بر پیروی از تحریم‌های مصوب اتحادیه اروپا علیه تهران در ارتباط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی، به معنای ادامه همکاری نزدیک سوییس و اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ها است.