هفته پرکار حراست دانشگاه‌ها؛ اخراج، احضار و کنترل بیشتر

«حراست دانشگاه‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعات دانشجویان برای راه‌اندازی هوش مصنوعی‌اند»

حراست دانشگاه‌های مختلف در تلاش‌اند تا با هوش مصنوعی دانشجویان معترض یا بی‌حجاب را به راحتی شناسایی کنند - Telegram/senfi_uni_iran

شروع سال تحصیلی باعث افزایش فشارهای امنیتی روی دانشجویان و استادان دانشگاه شد. کمتر از یک هفته پس از بازگشایی دانشگاه‌‌ها، دست‌کم ۹ نفر از دانشجویان پسر و ۳ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک) ممنوع الورود شدند. از هویت این دانشجویان کماکان اطلاعی در دست نیست. نیلوفر میرزایی، دانشجوی گرافیک «دانشگاه الزهرا»، نیز با حکم کمیته انضباطی به تبعید به دانشگاه یزد محکوم شد. اتحادیه دانشجویان متحد اعلام کرد که از ورود این دانشجو به دانشگاه ممانعت به عمل آمده و حکم به صورت شفاهی در بخش نگهبانی دانشگاه به او ابلاغ شده است. این دانشجو پیش از این نیز به صورت غیابی به دو نیمسال منع موقت از تحصیل محکوم شده بود و در پی تجدید نظر کمیته مرکزی وزارت علوم این حکم به تبعید تشدید شد.

موج اخراج استادان نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی ادامه یافته است. دانشگاه پلی‌تکنیک پس از اخراج محمدمهدی لطفی هروی و سارا ملکان از دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اکنون قرارداد الهام چشمی‌خانی، استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر امیرکبیر، را به‌دلیل پرونده هیئت انتظامی و آنچه «حمایت از دانشجویان معترض» بیان شده؛ تمدید نکرده است. دانشگاه پلی‌تکنیک در اقدامی غیر حرفه‌ای دروس ارائه‌شده از طرف این استاد را بدون اطلاع‌رسانی از پرتال آموزشی حذف کرده است.

خبرنامه امیرکبیر اعلام کرد که از ترم گذشته پرونده‌ای محرمانه با شکایت حافط شهبازی، مدیر حراست امیرکبیر، در هیئت انتظامی اساتید امیرکبیر برای او تشکیل شد تا مانع از حضور این استاد در فضای دانشگاهی شود. اما در نهایت با وجود ارائه درس «سیستم‌های روی تراشه» از طرف چشمی‌خانی از ابتدای هفته کنونی، این درس حذف شده و دانشجویان مجبور به اخذ این درس با استادان دیگر شده‌اند.

از سوی دیگر، روز دوشنبه اعلام شد که وحید کریمی پور، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک و دبیر کانون صنفی استادان واحد دانشگاه صنعتی شریف، به‌دلیل فعالیت‌های کانون اساتید به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده است. پیش از این، نیز علی شریفی زارچی به‌دلیل فعالیت‌هایش در رسانه اجتماعی توییتر به این دفتر امنیتی احضار شده بود.

پس از احضار تلفنی این استاد دانشگاه صنعتی شریف، او مجبور به استعفا از سمت دبیری کانون صنفی استادان شریف شده است. همزمان پس از تماس‌های کمیته پیگیری وزارت اطلاعات با استادان معترض، دیگر اعضای کانون صنفی استادان دانشگاه شریف از جمله سعید شاهرخیان، فردین جعفر زاده، سهراب راهور و علی عابدیان به‌دلیل وجود جو امنیتی، از عضویت خود در این شورا کناره‌گیری کرده‌اند. این در حالی است که ابراهیم آزادگان، عضو دیگر کانون صنفی استادان شریف، در پیامی، از استادان عضو این کانون خواسته است که به‌عنوان عضو در این کانون بمانند تا این نهاد صنفی از دست نرود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمتر از یک روز پس از احضار استادان کانون صنفی استادان دانشگاه شریف به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، دست‌کم ۱۰ فعال دانشجویی در سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و دانشگاه تهران به صورت تلفنی به دفاتر پیگیری اطلاعات فراخوانده شده‌اند. خبرنامه امیرکبیر با اعلام این خبر نوشت که یک هفته از بازگشایی دانشگاه‌ها می‌گذرد و فشارهای امنیتی به بدنه و فضای دانشگاه برای سرکوب و انتقام از جریان دانشجویی به بیشترین حد ممکن در چهار دهه اخیر رسیده است.

از سوی دیگر، دانشگاه‌ها در تلاش‌اند تا با به روزرسانی امکانات امنیتی خود اقدام به شناسایی دانشجویان با هوش مصنوعی کنند. تشخیص دانشجویان معترض با پردازش تصویر یکی از اهداف راه‌اندازی این امکانات تازه است.

خبرنامه امیرکبیر با انتشار تصاویری اعلام کرد که دانشگاه مازندران، نمونه تصاویر دانشجویان به همراه اثر انگشت آن‌ها را که از طرف حراست دانشگاه مازندران در سیستم ورود به جلسه امتحانی این دانشگاه پیاده‌سازی شده، ساماندهی و جمع‌آوری کرده است.

شوراهای صنفی دانشجویان نیز در گزارشی از دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرد که این دانشگاه قرار است برای همه دانشجویان کارت دانشجویی جدید صادر کند. به همین بهانه، دانشجویان هنگام تحویل گرفتن کارت دانشجویی از ساختمان حراست، از چهره‌هایشان اسکن گرفته شد و دلیلی چون «امکان تشخیص دانشجو بودن فرد در صورت گم شدن کارت دانشجویی» برای این کار از طرف حراست مطرح شده است.

این درحالی‌ است که دانشجویان این دانشگاه پیش‌تر در مورد نصب دوربین‌های امنیتی جدید در دانشگاه هشدار داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها، به نظر می‌رسد حراست دانشگاه‌های مختلف در تلاش‌اند تا با هوش مصنوعی دانشجویان معترض یا بی‌حجاب را به راحتی شناسایی کنند و این امکان با توجه به دوربین‌های جدید نصب‌شده در دانشگاه‌ها، امکان‌پذیر است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد همچنین از ابتدای ترم جدید گیت‌هایی مقابل ورودی خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه هنر اصفهان تعبیه شده و موقع ورود دانشجویان به خوابگاه و تحویل اتاق، اسکن چهره و اثر انگشت‌شان ثبت شده است. شرط ثبت تصویر چهره و اثر انگشت و امینتی شدن فضای خوابگاه پیش از درخواست اتاق از طرف دانشجویان به آن‌ها اطلاع داده نشده بود. مسئولان این خوابگاه از آغاز ترم جدید محدودیت‌های دیگری چون منع قدم زدن در محوطه بدون حجاب اجباری تا ساعت ۱۰ شب و اجبار دانشجویان به رعایت حجاب در سرویس‌های این خوابگاه را اعمال کرده‌اند.

در راستای استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی دانشجویان طی روزهای گذشته، ویدیویی از دانشگاه شیراز منتشر شده است که نشان می‌دهد دانشجویان این دانشگاه در سلف غذاخوری برای دریافت نهار، از طریق سامانه تشخیص چهره احراز هویت می‌شوند. البته اطلاعات زیادی از این سامانه در دست نیست و هنوز مشخص نشده که این سامانه مربوط به تشخیص عنبیه یا مربوط به تشخیص چهره است.