دانشجویان دانشگاه علامه: با زنجیره‌ای از سرکوب‌ها در دانشگاه روبه‌روییم

یک دانشجوی پلی‌تکنیک تعلیق شد و دانشجویان در حمایت از دو فعال دانشجویی بیانیه صادر کردند

دانشجویان دانشگاه علامه، سرکوب دانشجویان را در راستای دور شدن از استقلال دانشگاه عنوان کردند - Telegram/senfi_uni_iran

علیرضا برادران مظفری در آستانه اخراج از دانشگاه قرار گرفت. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، علیرضا برادران مظفری، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) که پیش از این ۸۴ روز در بازداشت بود، در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس از حکم دو ترم تعلیق به‌علت مشارکت در تجمع ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ پلی‌تکنیک خبر داده است. او همچنین اعلام کرد که تمام درس‌های ترم جاری‌اش نیز حذف شده و از ورود به دانشگاه منع شده است.

خبرنامه امیرکبیر پیش از این نیز در گزارشی اعلام کرده بود که اخراج بیش از ۱۰۰ فعال دانشجویی امیرکبیر از طریق اجرای طرح شرایط آموزشی (اتمام سنوات) در هیئت رئیسه جدید دانشگاه آغاز شده است. خبرنامه امیرکبیر اعلام کرد که در جلسه اخیر هیئت رئیسه این دانشگاه گفته شده است که دور جدید سرکوب دانشجویان از طریق اجرای طرح شرایط آموزشی فعالان دانشجویی در کمیسیون موارد خاص دنبال می‌شود.

در این جلسه، که زیر نظر نهادهای امنیتی و به ریاست رهایی، ریاست دانشگاه، و دبیری رفیع‌زاده، معاون آموزشی دانشگاه، برگزار شده است، پرونده آموزشی بیش از صد فعال دانشجویی بررسی شده است. همچنین، با طرح موضوع‌هایی چون «اتمام سنوات» دانشجویی و مرخصی تحصیلی اجباری (محرومیت از تحصیل چند ترمی به‌دلیل احکام کمیته انضباطی)، حکم اخراج غیررسمی دانشجویان صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، در پی صدور احکامی برای هستی امیری و ضیا نبوی در پرونده تجمع اعتراض به مسموم کردن سریالی دانش‌آموزان، فعالان دانشجویی دانشگاه علامه با انتشار نامه‌ای به حکم یک سال زندان برای ضیا نبوی و هستی امیری اعتراض و تلاش حکومت برای سرکوب دانشگاه را محکوم کردند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، در این بیانیه ضمن اشاره به تجمع دانشجویان در اعتراض به مسموم کردن سریالی دانش‌آموزان، آمده است: «از همان روزی که نهادهای ضد دانشجویی در دانشگاه با انتشار نامه‌ای اقدام به اتهام‌زنی به دانشجویان کردند، بر کسی پوشیده نبود که قصد پرونده‌سازی‌ای گسترده دارند. پرونده‌سازی آن هم برای این دو دانشجویی که در سالیان اخیر تلاش‌های بسیاری در راستای تحقق حقوق بنیادین انسانی چون حق حیات و حق تحصیل کرده‌اند.»

هم‌زمان، ضیا نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی پیشین، اعلام کرد که در پی احضار به «اجرای احکام» برای تحمل «حکم یک سال حبس»، اول هفته آینده خود را به زندان اوین معرفی خواهد کرد.

دانشجویان دانشگاه علامه نیز سرکوب دانشجویان را دور شدن از استقلال دانشگاه خواندند و گفتند: «اکنون با زنجیره‌ای از انواع سرکوب در دانشگاه مواجهیم. دانشگاه بیش از هر زمان دیگری نه‌تنها از آرمانی مانند استقلال دانشگاه دور شده است که هر روز وابستگی‌اش به غیردانشگاهیان هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود.»

این جمع از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه علامه در پایان اعلام کردند که در حالی که «از هر سو تلاش می‌شود تا هر گونه چشم‌اندازی برای تغییر مترقی از بین رود»، ضمن محکوم کردن احکام تعلیق و زندان برای دانشجویان، همچنان خواست عدالت و آزادی‌ را پیگیری خواهند کرد.