اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران: استرداد تانکرهای نفت از افغانستان اهمیت فنی ندارد

احمد معروفخانی: «در این رابطه به استانداردهای افغانستان چندان نمی‌توان اتکا کرد»

تانکرهای نفت وارداتی در حومه شهر کابل- WAKIL KOHSAR / AFP

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام طالبان به بازگرداندن ۲۴ تانکر بنزین صادراتی ایران به افغانستان، مدعی شد که کیفیت استاندارد تولیدات نفتی کنونی و صادراتی ایران به کشورهای دیگر از جمله افغانستان مناسب است و «برگشت» خوردن آن‌ها اهمیت فنی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد معروفخانی گفت: «در این رابطه به استانداردهای افغانستان چندان نمی‌توان اتکا کرد.»

او مدعی شد که بنزینی که به افغانستان ارسال می‌شود، محصول شیمیایی «مشابه» بنزین تولیدی در واحدهای خصوصی است و «به‌هیچ‌وجه» داخل کشور توزیع نمی‌شود، و «صرفه هم ندارد توزیع شود»، چون مواد آن بر اساس نرخ‌های بین‌المللی تهیه و تولید می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مسئولان اتحادیه صادرکنندگان فراوردهای نفتی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که استرداد این محموله‌های نفتی از افغانستان «اهمیت فنی» ندارد، پیش‌تر، حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران و رئیس پیشن اتاق تجارت مشترک ایران و افغانستان، گفته بود که محدویت‌های طالبان بر کالاهای ایران سبب شده است که صادارت این کشور به افغانستان در دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یابد. 

سلیمی در مهر امسال گفت که میزان صادرات ایران «به کشور همسایه (افغانستان) پیش از این حدود سه میلیارد دلار بود»، اما در دو سال گذشته، با کاهشی ۵۰ درصدی، «به ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است». 

مسئولان رژیم طالبان در یک سال اخیر برای چندمین بار، محموله‌های نفتی ایران را در مرز افغانستان به دلیل آنچه پایین بودن استانداردها یا نداشتن کیفیت لازم اعلام می‌شود، نپذیرفته و به ایران بازگردانده‌اند.

مسئولان اداره استاندارد در استان نیمروز افغانستان که تحت کنترل رژیم طالبان کار می‌کنند، مرداد ۱۴۰۱ اعلام کرده بودند که از ورود «۵۰۰ هزار لیتر بنزین بی‌کیفیت» به کشور جلوگیری کرده‌اند.

در بهمن ۱۴۰۱ نیز اداره استاندارد رژیم طالبان اعلام کرد که چهار نفتکش حامل سوخت وارداتی ایران را به ‌دلیل کیفیت پایین به این کشور مسترد کرده است. پیش از آن نیز در دی سال گذشته «اداره ملی نورم و استندرد» (اداره ملی استاندارد)  طالبان ۲۶ نفتکش حامل سوخت ایران را مسترد کرده بود. 

با این حال، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران همچنان مدعی است که بنزین تولیدی مجتمع‌های داخلی دارای شاخص‌های سطح بالا و «طبق استانداردهای بین‌المللی تعریف و تایید شده و یورو ۴ و ۵ است».

او اوت امسال هم در واکنش به برگشت تانکرهای حامل محصولات نفتی ایران از افغانستان، ادعا کرد که «مافیای نفتی منطقه می‌کوشد از صدور نفت ایران به افغانستان جلوگیری کند.»

او ادعای طالبان را درباره بی‌کیفیت بودن محصولات نفتی ایران رد کرد و مدعی شد که منافع ترکمنستان و ازبکستان ایجاب می‌کند که جلو ورود فراورده‌های نفتی ایران به افغانستان را بگیرند تا از بازار افغانستان سود بیشتری به دست آورند.

وزارت مالیه (دارایی) رژیم طالبان، در مرداد سال ‌جاری برای کنترل و کاهش بهای نفت در بازارهای افغانستان، با یک شرکت سهامی جمهوری اسلامی ایران قراردادی برای واردات نفت از ایران امضا کرد.

بیشتر از اقتصاد