قاچاق متامفتامین از افغانستان به ایران ۲۰ درصد افزایش یافته است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید برخلاف ادعای طالبان، کاهشی در قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران مشاهده نمی‌شود

ترکیبی از عکس دو مرد افغان در حال مصرف مواد مخدر و اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران-AFP/ISNA

اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی، در شصت‌وهفتمین نشست کمیسیون مبارزه با مواد مخدر در وین گفت که نه‌تنها ورود مواد مخدر از افغانستان به ایران کاهش نیافته است، که ورود مفتامفتامین، همان شیشه یا کریستال، نیز ۲۰ درصد افزایش داشته است. خبرگزاری ایسنا به نقل از مومنی نوشت که مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری بین‌المللی است. اسکندر مومنی یک هفته پیش نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که به‌رغم ادعای طالبان، مبنی بر کنترل قاچاق مواد مخدر، ایران تغییری در این زمینه مشاهده نکرده است.

اسکندر مومنی همچنین افزود: « طی سال‌ها نوسان افزایش و کاهش داشتیم. سال ۲۰۲۳ تولید مواد مخدر سنتی حدود ۱۷ درصد کاهش داشت، اما از سوی دیگر تولید مواد مخدر صنعتی، به‌ویژه متامفتامین و شیشه، افزایش یافت.»

این مقام جمهوری اسلامی درمورد ادعای طالبان مبنی بر کاهش ۹۰ درصدی کشت و قاچاق مواد مخدر گفت که «هنوز نشانه‌ این کاهش را در ایران مشاهده نکرده‌ایم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکندری همچنین گفت که مقام‌های طالبان در سفر به ایران گفتند که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان کنترل شده است، اما «موادمخدر در انبارهاست و اگر ذخیره انبارها تمام شود ممکن است ورود مواد مخدر ۹۰ درصد کاهش یابد.»

ملا هبت‌الله آخندزاده در آویل ۲۰۲۲ با صدور فرمانی کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر را در افغانستان ممنوع کرد. این فرمان موجب شد بهای مواد مخدر در بازارهای افغانستان و کشورهای منطقه چند برابر افزایش یابد.

هرچند سازمان ملل متحد کاهش کشت مواد مخدر را پس از صدور فرمان طالبان تایید کرد، کشورهای همسایه ازجمله تاجیکستان و ایران همچنان از قاچاق مواد مخدر سنتی و صنعتی از افغانستان به این کشورها نگران‌اند.

اسکندر مومنی با اشاره به این مساله گفت: «نباید این‌گونه باشد که مواد مخدر سنتی کاهش یابد و از سوی دیگر مواد صنعتی افزایش یابد. مبارزه با مواد مخدر در افغانستان باید درمورد همه انواع مواد مخدر باشد. از همین رو تمرکز ما باید در حوزه پیشگیری باشد.»

متامفتامین و شیشه بیشتر در جنوب و غرب افغانستان، که بیشترین کارخانه‌های تولید مواد مخدر در آنجا قرار داشت، تولید می‌شود. در سال‌های اخیر، بسیاری از کشاورزان جنوب و غرب افغانستان به‌دلیل خشک‌سالی به کاشت گیاه «افدرا» روی آورده‌اند. کشاورزان پس از جمع‌آوری بوته‌های خشک افدرا، آن را آسیاب می‌کنند. پس از آن پودر افدرا را با چند نوع ماده شیمیایی مخلوط می‌کنند و طی مراحلی از آن متامفتامین می‌سازند. در افغانستان این مواد جایگزین خشخاش است و در سه سال اخیر در افغانستان رونق یافته است. قاچاق‌بران مواد مخدر متامفتامین ارزان را از کشاورزان افغان می‌خرند و آن را به ایران و دیگر کشورها صادر می‌کنند.

بیشتر از جهان