تحولات جدید در پرونده هسته‌ای، از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا تعلیق مذاکرات و اختلاف در شورای حکام

براساس تعریف آژانس، در صورتی که ۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تا سطح ۹۰ درصد غنی شود، از نظر تئوری، مواد لازم برای تولید یک سلاح هسته‌ای وجود دارد

تصویری از نشست شورای حکام و سانتریفیوژهای پیشرفته و پرچم جمهوری اسلامی

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نسخه‌ای از آن به رسانه‌ها درز کرده حاکی از آن است که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را تا آستانه سطح تسلیحاتی افزایش داده است.

آسوشیتدپرس که نسخه‌ای از این گزارش را مشاهده کرده می‌نویسد، حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران تا ۱۱ می، ۱۴۲.۱ کیلوگرم است که نسبت به آخرین گزارش آژانس در ماه فوریه، ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش داشته است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، ذخایر قابل توجه اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد به این معنی است که فاصله تا تولید اورانیوم غنی‌شده ۹۰ درصدی کوتاه‌تر شده و فقط یک گام فنی نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس تعریف آژانس، در صورتی که ۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تا سطح ۹۰ درصد غنی شود، از نظر تئوری، مواد لازم برای تولید یک سلاح هسته‌ای وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی به افزایش انباشت اورانیوم با غنای بالا در ایران اشاره می‌کند که به گفته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، پس از مرگ ابراهیم رئیسی مذاکرات ایران و آژانس نیز تعلیق شده است.

گروسی که اخیرا به ایران سفر کرده بود در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها درباره پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده بود.

همزمان روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به نشست پیش‌ روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش داد که دیپلمات‌های دولت بایدن مخالف تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران‌اند.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن برخی کشورها را تحت فشار قرار داده که به قطعنامه احتمالی علیه ایران رای ممتنع بدهند.

برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که ممکن است اروپا موضع جدی‌تری درباره توسعه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی داشته باشد.

این درحالی است که کمال خرازی و عباس عراقچی، رئیس و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی که از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی به‌شمار می‌روند، اخیرا مدعی شده‌اند که در صورت احساس تهدید احتمال بازنگری در دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد.