جورج کلونی کاخ سفید را به‌دلیل نحوه واکنش بایدن به حکم دستگیری نتانیاهو ملامت کرد

جورج کلونی که همسرش، امل کلونی، از صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی برای بازداشت بنیامین نتانیاهو حمایت کرده بود، در تماس با کاخ سفید به‌ویژه از استفاده بایدن از واژه «شرم‌آور» برای توصیف این اقدام رنجیده‌خاطر بود

از راست به چپ، جورج کلونی، امل کلونی و جو بایدن‌- Independent Persian Combo

گزارش‌ها حاکی از آن است که جورج کلونی ماه گذشته با یکی از دستیاران ارشد جو بایدن تماس گرفت تا دولت را به‌دلیل واکنش به حکم بازداشت بین‌المللی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ملامت کند‌ــ پرونده‌ای که همسر این بازیگر مشهور از آن حمایت کرده بود.

به گفته منابع ناشناسی که با واشینگتن پست صحبت کردند، گفته می‌شود تماس بین کلونی و مقام‌های دولت بایدن ماه گذشته صورت گرفت.

آن‌ها گفتند کلونی با استیو ریکتی، مشاور بایدن تماس گرفت تا مخالفتش با اقدام بایدن را ابراز کند که حکم صادره دیوان کیفری بین‌المللی برای دستگیری نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، را محکوم کرده بود. آن‌ها گفتند این بازیگر به‌ویژه از این موضوع ناراحت بود که بایدن اقدام‌های دیوان کیفری بین‌المللی را «شرم‌آور» خوانده بود.

بایدن پس از اعلام حکم گفته بود: «درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای حکم دستگیری رهبران اسرائیل شرم‌آور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلونی همچنین ابراز نگرانی کرد که دولت در حال بررسی تحریم‌هایی علیه دیوان کیفری بین‌المللی است، که احتمالا امل، همسر کلونی، را در معرض تلافی‌جویی بایدن قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که یک رویداد جمع‌آوری کمک مالی برای بایدن قرار است این آخر هفته برگزار شود و کلونی طبق برنامه در آن حضور دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقام‌های تیم بایدن نگران‌اند که کلونی ممکن است به‌دلیل موضع دولت در مورد حکم دیوان کیفری بین‌المللی از حضور در این رویداد منصرف شود‌ــ رویدادی که باراک اوباما، رئيس‌جمهوری سابق، جیمی کیمل، مجری برنامه‌ آخر شب، و جولیا رابرتز نیز در آن حضور خواهند داشت. 

ماه گذشته، دیوان کیفری بین‌المللی احکام بازداشت رهبران اسرائیل و حماس را صادر کرد، و هر دو طرف را به جنایات جنگی در جریان درگیری‌های جاری متهم کرد. امل کلونی پس از اعلام احکام گفت: «من از گام تاریخی که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برداشته است تا عدالت در حق قربانیان قساوت‌های رخ‌داده در اسرائیل و فلسطین رعایت شود، حمایت می‌کنم.»

امل کلونی با سایر کارشناسان همکاری و توافق کرد تا به دیوان کیفری بین‌المللی توصیه کنند پیگیر صدور احکام بازداشت باشد. این تصمیم به اتفاق آرا گرفته شد. با وجود این، آمریکا عضو این دادگاه نیست.

نتانیاهو، گالانت و سه رهبر حماس‌ــ یحیی سنوار، محمد ضیف، و اسماعیل هنیه‌ــ همگی به‌دلیل اقدام‌هایشان در جریان جنگ اسرائیل‌ـ‌غزه به جنایات جنگی متهم شدند. این درگیری در ۷ اکتبر آغاز شد، وقتی حماس به اسرائیل حمله کرد و ۱۲۰۰ نفر را کشت. از آن زمان تاکنون، بیش از ۳۵ هزار فلسطینی کشته شده‌اند.

بایدن و جورج کلونی رابطه‌ای دیرینه داشته‌اند. کلونی زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهوری بود، با او ملاقات کرد. 

بایدن در سال ۲۰۲۲، در مراسم اهدای چهل‌و‌پنجمین جایزه مرکز کندی، با تمجید از کلونی گفت او به این بازیگر به‌دلیل «همدلی عمیقش»، «صمیمانه» احترام می‌گذارد.

بایدن علاوه بر اینکه با بازیگری خشمگین سروکار دارد، ممکن است ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، را نیز عصبانی کرده باشد، زیرا رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی به کارزار انتخاباتی بایدن برای همان شبی برنامه‌ریزی شده است که نشست صلح این رهبر درگیر جنگ در سوییس برگزار می‌شود.

زلنسکی هشدار داده است که این نشست برای تاثیر حداکثری، «نیازمند» حضور بایدن است، اما رئیس‌جمهوری آمریکا غایب خواهد بود.

زلنسکی تصمیم بایدن به غیبت از نشست صلح در سوییس را «نه چندان مقتدرانه» خواند.

«واقعا مایلم پرزیدنت بایدن شخصا در این نشست صلح شرکت کنند. با کمال احترام، به نظر من تصمیم به شرکت نکردن تصمیم چندان مقتدرانه‌ای نیست. معتقدم...

ــ چیلی‌نوی (chiIIum@) ۲۸ مه ۲۰۲۴

زلنسکی در جریان سفر اخیرش به بلژیک گفت: «غیبت او فقط با تشویق پوتین مواجه خواهد شد، تشویق شخصی و ایستاده پوتین.»

به گزارش نشریه تلگراف، کاخ سفید در عوض قصد دارد کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، را به‌جای بایدن بفرستد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «معاون رئیس‌جمهوری بر تعهد دولت بایدن‌ـ‌هریس به حمایت از تلاش‌های اوکراین برای دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار، بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و اصول منشور سازمان ملل متحد تاکید خواهد کرد.»  

© The Independent

بیشتر از جهان