شرایط مبهم نیمکت استقلال؛ نکونام باز هم دست به دامن امنیتی‌ها می‌شود؟

به نظر می‌رسد حضور در مراسم تقدیر از اعضای خانواده نیروهای سرکوبگر در امامزاده صالح هم برای او مفید نبود

جواد نکونام، مهدی هاشمی‌نسب و محمد نوازی، مربیان استقلال-ایسنا

جواد نکونام با وجود تمامی تلاش‌ها و اصرارهایش برای ماندگاری در استقلال، فعلا با جواب منفی هلدینگ خلیج‌فارس مواجه شده و مدیران این باشگاه درحال مذاکره با گزینه‌های خارجی هستند.

روز پنجشنبه ۲۴ خردادماه بود که یکی از اعضای کادر مدیریتی باشگاه استقلال تهران، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی اعلام کرد که پس از افزایش انتقاد پیشکسوتان نامدار باشگاه استقلال از عملکرد فنی و اخلاقی جواد نکونام، مدیران هلدینگ خلیج‌ فارس به‌عنوان مالک استقلال به این نتیجه رسیدند که برای فصل آینده قید حضور نکونام روی نیمکت آبی‌ها را بزنند.

اکنون نیز چندین خبرگزاری دولتی در ایران، ازجمله تسنیم، ایسنا و ورزش۳ ضمن تایید این خبر، اعلام کردند که سرمربی فصل گذشته استقلال «با وجود نظر منفی مراجع نظارتی» همچنان در تلاش است تا شرایط را برای ادامه حضور خود روی نیمکت آبی‌ها مهیا کند. اما با این حال، این رسانه‌ها شانس تمدید قرارداد نکونام را بسیار ضعیف ارزیابی کرده و نوشتند که هلدینگ خلیج‌فارس قصد دارد تا مانند باشگاه رقیب، به زودی با یک سرمربی مطرح و کارنامه‌دار خارجی به توافق برسد. اتفاقی که بدون شک می‌تواند سطح فنی لیگ برتر ایران را در سال آینده افزایش دهد.

در شرایطی که با ورود مستقیم و واضح‌تر نهادهای امنیتی و سیاسی به فوتبال ایران در ۲ سال اخیر، از ادامه فعالیت چهره‌های منتقد جمهوری اسلامی مانند علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، وریا غفوری یا یحیی گل‌محمدی در فوتبال ایران جلوگیری شد، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ نوشته بود که سرمربی‌ آبی‌ها «با پذیرفتن اشتباهاتی که در گذشته داشت و با مساعدت نهادهای ذی‌ربط و عفو رهبری»، موفق شد ممنوع‌الکاری خود در فوتبال ایران را رفع کند و روی نیمکت استقلال بنشیند.

این محرومیت به دلیل برخی مطالب انتقادی نکونام از نظام جمهوری اسلامی در بخش روایتگرهای اینستاگرامی (استوری) او اعمال شده بود. همچنین عصر روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری، جواد نکونام‌ در مراسمی که سازمان اوقاف برای تقدیر از اعضای خانواده نیروهای سرکوبگر و کشته‌شده سپاه و پلیس در جریان اعتراض‌های سراسری برگزار کرد، در کنار شماری از چهره‌های ارشد نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی حاضر شد و عنوان خادمی افتخاری این مکان مذهبی را دریافت کرد تا گامی دیگر را در جهت جلب نظر مسئولان نظام بردارد.

اما با این وجود، به نظر می‌رسد حداقل تا امروز چهارشنبه سی‌ام خردادماه، همچنان نظر مدیران امنیتی و حراست فدراسیون فوتبال، مانند نظر هواداران باشگاه استقلال و پیشکسوتان، عبور از جواد نکونام و انتخاب یک مربی بی‌حاشیه یا خارجی است. ممنوعیتی که به گمان برخی از خبرنگارها، به حملات پیاپی جواد نکونام به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در طول فصل گذشته و همچنین متهم کردن وزارت ورزش و دولت به حمایت از پرسپولیس، ارتباطی مستقیم دارد. در ماجرای فساد گسترده مالی در فوتبال ایران نیز نام برخی از اطرافیان نکونام و داورانی که اشتباهات‌شان در چند بازی به سود تیم استقلال تمام شد هم به میان آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر، شمار زیادی از پیشکسوتان سرشناس باشگاه استقلال تهران مانند وریا غفوری، حسن روشن، پیروز قربانی، صادق ورمزیار، علی سامره، علی موسوی، هاشم بیگ‌زاده، سعید لطفی یا رضا رجبی، به‌تندی و با صراحت از «بهانه‌جویی‌های نکونام» انتقاد کرده و ضمن معرفی کردن او به‌عنوان مقصر اصلی از دست رفتن قهرمانی در لحظات آخر، خواستار برکناری فوری نکونام از روی نیمکت تیم محبوبشان شدند. انتقاد‌هایی که موج تازه‌ای از گلایه‌ها و شکایت‌های هواداران علیه سرمربی‌ این تیم در فضای مجازی به راه انداخت.

در نتیجه به نظر می‌رسد پس از توافق پرسپولیس با والتر ماتزاری، سرمربی اسبق تیم‌های اینتر و ناپولی، باید به زودی در انتظار رونمایی استقلالی‌ها از یک سرمربی خارجه و کارنامه‌دار هم بود. مگر آن‌که نکونام موفق شود در روزهای آتی مجددا با امضای تعهدنامه حکومتی دیگر و رایزنی با مدیران هلدینگ خلیج‌فارس، مدت زمان حضور خود بر روی نیمکت آبی‌ها را یک فصل دیگر تمدید کند.

بیشتر از فوتبال