رشد قیمت دلار و طلا، رکود در بازار بورس؛ وضع مبهم بازارهای مالی در ایران

فعالیت بازار ارز ایران در روز شنبه با رشد مجدد قیمت دلار آمریکا و عبور چند ساعتی نرخ آن از مرز ۶۰هزار تومان آغاز شد

بازارهای مالی در ایران‌- خبرگزاری برنا

تحولات هفته اول تیرماه بازارهای مالی ایران نشان‌دهنده تاثیرپذیری بیشتر آن از اخبار تنش‌های نظامی در منطقه‌، نسبت به اخبار انتخابات و سخنان نامزدها در مناظرات است. 

فعالیت بازار ارز ایران در روز شنبه با رشد مجدد قیمت دلار آمریکا و عبور چند ساعتی نرخ آن از مرز ۶۰ هزار تومان آغاز شد. هرچند این سقف پس از ساعتی با کاهش مجدد فرو ریخت و دلار بار دیگر به محدوده ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان سقوط کرد، روز یکشنبه مجددا شیب صعودی گرفت و ساعت ۱۲ ظهر به ۵۹ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

روند نوسان نرخ ارز در مقایسه با قیمت‌ها در روز یکشنبه ۲۷ خرداد، از افزایش ۹۵۰ تومانی طی هفت روز خبر می‌دهد. کارشناسان اقتصادی تحولات منطقه‌ای به‌ویژه تقویت احتمال حمله اسرائیل به جنوب لبنان و آغاز جنگ مستقیم با حزب‌الله را از عوامل اصلی تردید فعالان بازار و رشد قیمت‌ها می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامشخص بودن واکنش جمهوری اسلامی به این حمله و تاثیر نتیجه انتخابات بر رویکرد حکومت در تعاملات منطقه‌ای، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، از دیگر دلایلی است که شرایط فعلی بازار ارز رقم را زده است. از طرفی، ناکام ماندن مناظرات انتخاباتی در ایجاد موج مشارکت، فضای بی‌روح مناظره‌ها و نزدیکی دیدگاه نامزدها در اجبار بر اجرای سیاست‌های کلان نظام، این احتمال را که نتیجه انتخابات بر شرایط اقتصادی و بین‌المللی جمهوری اسلامی تاثیری بگذارد، کم‌رنگ کرده است.

شکل‌ نگرفتن موج‌های اجتماعی برای افزایش مشارکت در فاصله پنج روز تا برگزاری انتخابات باعث شد تحلیلگران انتخابات پیش‌رو را دومرحله‌ای پیش‌بینی‌کنند. آن‌ها معتقدند که حداقل یکی از دو چهره اصلی جریان اصول‌گرا یعنی سعید جلیلی یا محمدباقر قالیباف راهی مرحله دوم خواهد شد.

مجتبی دیبا، تحلیلگر اقتصادی، با بالا دانستن احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات، عقیده دارد بازار ارز تا زمان قطعی‌شدن نتیجه نهایی انتخابات نمی‌تواند تغییر محسوسی داشته باشد. به باور دیبا، این تصور محتمل است که پیروزی نامزدی موافق احیای برجام قیمت دلار را کاهش دهد و در صورت پیروزی یکی از دو نامزد اصلی اصول‌گرایان، قیمت دلار با واکنش صعودی فوری مواجه شود.

در بازار ایران، قیمت یورو ۶۴ هزار و ۶۰ تومان، پوند ۷۵ هزار و ۷۳۰ تومان، درهم ۱۶ هزار و ۲۷۰ تومان و فرانک سوییس ۶۶ هزار و ۹۸۰ تومان است.

اما شرایط در بازار سکه و طلا بر خلاف بازار ارز، طی هفته گذشته ثبات نداشته است. در روزهای شنبه و یکشنبه، دوم و سوم تیرماه، سکه امامی که در واکنش به کاهش نرخ جهانی طلا هفته گذشته از محدوده ۴۰ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد، بار دیگر به ۴۰ میلیون تومان بازگشت و تا ظهر یکشنبه قیمت آن از ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز عبور کرد.

 سرعت افزایش قیمت طلا روز یکشنبه این احتمال را که نرخ سکه در روزهای آینده به ۴۱ میلیون تومان برسد، هم تقویت کرد.

سکه یک‌گرمی نیز پس از هفته‌ها، از کانال شش میلیون تومان خارج شد و با افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت نیم‌سکه ۲۲ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان است که همگی به نسبت هفته قبل رشد داشته‌اند.

این روزها قابل پیش‌بینی‌ترین بازار مالی ایران بورس بوده که روند خروج پول حقیقی از آن امری معمول است. هرچند با پایان کار بورس در روز یکشنبه، شاخص کل چهار هزار و ۳۵۶ واحد، معادل ۲۱ دهم درصد، رشد داشت، این میزان نمی‌تواند در جبران شیب بی‌وقفه خروج پول حقیقی از بازار سهمی داشته باشد.

روز یکشنبه در کنار خروج ۳۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار، ۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی هم از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

به نظر می‌رسد وخامت اوضاع بورس تا زمان مشخص‌ شدن دولت چهاردهم ادامه‌ داشته باشد و بعید است در شرایطی که هیچ‌کدام از نامزدها برای بهبود شرایط فعلی برنامه‌ روشنی ندارند، تغییر دولت بتواند باعث تحولی در شرایط بازار بورس شود.

با در نظر گرفتن احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، می‌توان تصریح کرد نتایج رقابت سیاسی پیش رو در دو هفته آینده و مشخص‌ شدن تکلیف حمله نظامی احتمالی اسرائیل به لبنان، همچنان دو عامل تاثیرگذار بر وضع بازارهای مالی ایران خواهند بود.

برخلاف ادعای دولت در ماه پایانی زمستان، بازارهای مالی ایران در فصل بهار با تنش‌های متعددی روبرو شدند و تورم در بخش‌های مختلف اقتصاد بر فعالیت‌های مالی به‌خصوص در حوزه‌های تولیدی و خدماتی اثر زیادی گذاشت.

بیشتر از اقتصاد