صدور حکم آزادی برای بنیان‌گذار ویکی‌لیکس؛ آسانژ به استرالیا رفت

آسانژ در دادگاه به توطئه برای کسب و افشای اسناد محرمانه دفاع ملی ایالات متحده آمریکا اعتراف کرد

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن (ششم تیر) پس از اعتراف به تخلف از قوانین ایالات متحده در دادگاه جزیره سایپان که قلمرو آمریکا محسوب می‌شود، آزاد شد و به استرالیا رفت.

به گزارش رویترز، آزادی او به یک حماسه حقوقی ۱۴ ساله‌ که طی آن، آسانژ بیش از پنج سال را در یک زندان با امنیت بالا در انگلستان گذراند و هفت سال در سفارت اکوادور در لندن پناهنده بود، پایان داد.

آسانژ به انتشار صدها هزار سند محرمانه ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ از طریق سایت ویکی لیکس متهم بود. این اسناد در مورد جنگ‌های آمریکا در افغانستان و عراق منتشر شد و یکی از بزرگ‌ترین موارد نقض‌ اطلاعات محرمانه در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رود.

آسانژ روز چهارشنبه در یک جلسه سه ساعته در سایپان، به توطئه برای کسب و افشای اسناد محرمانه دفاع ملی اعتراف کرد. او در عین حال گفت که معتقد است اولین متمم قانون اساسی ایالات متحده که از آزادی بیان حمایت می‌کند، مدافع فعالیت‌های او است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در دادگاه گفت: «من به عنوان یک روزنامه‌نگار، منبع اطلاعاتی‌ام را تشویق کردم مدارکی را ارائه کند که گفته می‌شد اطلاعات محرمانه است. من معتقد بودم که متمم اول قانون از این فعالیتم محافظت می‌کند اما می‌پذیرم که آنچه انجام دادم، نقض قانون مرتبط با جاسوسی بود.»

بر اساس توافقی از پیش تعیین‌شده، رامونا وی. مانگلونا، قاضی ارشد منطقه‌ای ایالات متحده، اعتراف آسانژ را پذیرفت و اشاره کرد که تحقیقات نشان داده که اقدام‌های آسانژ هیچ قربانی شخصی نداشته است.

آسانژ با پذیرش این اتهام به ۶۲ ماه زندان محکوم شد؛ مدت زمانی که او پیش‌تر در زندان سپری کرده است. قاضی دادگاه به آسانژ که سوم ژوییه ۵۳ ساله می‌شود، تولد زودهنگامش را تبریک گفت و حکم آزادی او را صادر کرد.

پس از آزادی، حامیان آسانژ از او به عنوان قهرمان ترویج آزادی بیان و افشای جنایات جنگی استقبال کردند.

بری پولاک، وکیل آمریکایی او، به خبرنگاران در خارج از دادگاه گفت: «ما معتقدیم که جولیان آسانژ نباید بر اساس قانون جاسوسی متهم می‌شد.» او گفت که کار ویکی‌لیکس ادامه خواهد داشت.

آسانژ در مقابل انبوهی از دوربین‌های تلویزیونی و عکاسان بدون پاسخ به سوالات دادگاه را ترک کرد، اما گفته می‌شود که قرار است در استرالیا در یک کنفرانس خبری حاضر شود.

ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ صدها هزار سند محرمانه ارتش ایالات متحده را در مورد جنگ‌های آمریکا در افغانستان و عراق همراه با مجموعه‌ای از تلگراف‌های دیپلماتیک منتشر کرد؛ اقدامی که بزرگ‌ترین رخنه امنیتی در نوع خود در تاریخ ارتش ایالات متحده محسوب می‌شد.

از جمله رویدادهایی که ویکی‌لیکس از آن‌ها پرده برداشت، واقعه‌ای بود که سال ۲۰۰۷ در عراق رخ داد. در این رویداد، دو هلی‌کوپتر آپاچی آی‌اچ‌ــ۶۴ آمریکایی چند ساختمان را هدف گرفتند و عده‌ای از مردم را گلوله‌باران کردند. در آن حمله بیش از ۱۲ نفر که هیچ‌کدام مسلح نبودند، از جمله دو خبرنگار رویترز، کشته شدند. در این ویدیو صدای یکی از افراد نیروی هوایی آمریکا می‌آید که می‌گوید: «وای به‌به، این مرده‌های حرامزاده را ببین!» 

ویکی‌لیکس این ویدیو را به همراه رونوشتش در بهار ۲۰۱۰ منتشر کرد. یک ماه بعد، چلسی منینگ، تحلیلگر سازمان اطلاعات و امنیت ارتش ایالات متحده، به اتهام اینکه اسناد محرمانه را در اختیار آسانژ گذاشته است، دستگیر شد. او در دادگاه نظامی به ۳۵ سال زندان محکوم شد اما باراک اوباما هفت سال پس از حبس او و هنگام کنار رفتن از مسند ریاست‌جمهوری، در حکم او تخفیف داد.

بیشتر از جهان