خطر گرسنگی فاجعه‌بار ساکنان غزه را تهدید می‌کند

خانواده‌ها در غزه برای تهیه خوراک روزانه به فروش لباس و جمع‌آوری زباله وادار شده‌اند

کودکان غزه در نوبت دریافت کمک‌های بشردوستانه‌ــ reuters

تازه‌ترین گزارش‌ سازمان‌های بین‌المللی آشکار می‌کند که به‌رغم ادامه جنگ حماس و اسرائیل، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه محدود شده و خطر قریب‌الوقوع گرسنگی و قحطی غیرنظامیان این منطقه را تهدید می‌کند.

دیده‌بان کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی روز سه‌شنبه اعلام کرد که با ادامه جنگ اسرائیل و حماس، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه محدود‌ شده است و مردم در مناطق شمالی با خطر شدید گرسنگی مواجه‌اند.

آخرین گزارش کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی، موسوم به آی‌پی‌سی حاکی از آن است که نزدیک به نیم میلیون نفر در سراسر غزه با «ناامنی غذایی فاجعه‌بار» مواجه‌اند و بالغ‌ بر دو میلیون هم در معرض خطر «گرسنگی حاد» قرار دارند.

این رقم اگرچه در مقایسه با گزارش سه‌ماه قبل این کمیته کاهش‌ یافته است، نشان می‌دهد که خطر قحطی و گرسنگی همچنان بیش از یک‌پنجم جمعیت غزه را تهدید می‌کند.

بر مبنای گزارش کمیته طبقه‌بندی یکپارچه غذایی، ناامنی غذایی فاجعه‌بار به شرایطی گفته می‌شود که خانواده‌ها با کمبود شدید غذا مواجه باشند، کودکان در معرض سوءتغذیه حاد قرار گیرند و خطر مرگ و بیماری از فرط گرسنگی افزایش می‌یابد.

در این گزارش آمده است بالغ‌ بر نیمی از خانواده‌ها در غزه برای تهیه خوراک روزانه به فروش لباس و جمع‌آوری زباله وادار شده‌اند و بیش از ۲۰ درصد افراد هم گفته‌اند که روزها و شب‌های متوالی را بدون غذا سپری کرده‌اند.

ارزیابی‌های پیشین حاکی از این بود که حدود ۹۶ درصد جمعیت غزه در شرایط ناامنی غذایی حاد قرار دارند. کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی که با سازمان ملل متحد همکاری می‌کند، پیش‌تر درباره وقوع قحطی در شمال غزه هشدار صادر کرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیده‌بان کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی نوشت کمک‌های بشردوستانه و ارسال غذا در ماه‌های مارس و آوریل به کاهش شدت گرسنگی در این منطقه منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، حمله اسرائیل به شهر جنوبی رفح در اوایل ماه مه به آوارگی هزاران نفر و وخیم‌تر شدن اوضاع انجامید و اکنون بنا به گزارش کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی، شرایط در نوار غزه به دلیل کاهش کمک‌های بشردوستانه بسیار «ناپایدار» است.

در این گزارش آمده است: «رنج انسانی شدید در غزه همچنان وجود دارد، خطر قحطی کاهش نیافته و هشت ماه فشار شدید بر مردم، آن‌ها را در برابر قحطی آسیب‌پذیرتر کرده است.»

حمله اسرائیل به رفح، مسدود شدن مرز مصر را در پی داشت که مسیر اصلی ارسال کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی بود. از این گذرگاه مرزی برای انتقال غیرنظامیان مجروح و بیمار هم استفاده می‌شد. مسدود شدن این گذرگاه و تنش‌های موجود در گذرگاه کرم شالوم در نزدیکی اسرائیل دسترسی دست‌کم دو میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه را در جنوب غزه محدود کرده است.

کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی هشدار داد که آثار فاجعه‌بار گرسنگی و شیوع بیماری در جنوب غزه ممکن است به‌زودی به اوج برسد.

آی‌پی‌سی یا کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی ابتکاری با مشارکت سازمان‌ ملل متحد، گروه‌های امدادی و دولت‌های ملی است که استانداردهای جهانی را برای اندازه‌گیری بحران‌های غذایی تعیین می‌کند. شدیدترین سطح هشدار این کمیته در اندازه‌گیری بحران غذایی هشدار سطح ۵ است که دو سطح «فاجعه و قحطی» را در برمی‌گیرد.

بر اساس استانداردهای این کمیته، چنانچه ۲۰ درصد جمعیت یک منطقه با کمبود غذایی شدید مواجه باشند، می‌توان وقوع قحطی در آن منطقه را اعلام کرد.

در پی انتشار گزارش جدید کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی، برنامه جهانی غذا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این گزارش بر اهمیت دسترسی پایدار ساکنان غزه به منابع غذایی تاکید کرد. در این بیانیه آمده است: «گزارش کمیته طبقه‌بندی امنیت یکپارچه غذایی با ارائه تصویری واضح از گرسنگی در غزه نشان می‌دهد که ۹۶ درصد جمعیت این منطقه با ناامنی غذایی حاد در سطح بحران یا بالاتر» مواجه‌اند و حدود نیم‌میلیون نفر نیز در شرایط فاجعه‌بار به سر می‌برند.»

داده‌های پژوهشی نشان می‌دهد که روزانه دست‌کم ۳۰ درصد از کودکان دچار سوءتغذیه حاد و دو نفر از هر ۱۰ هزار نفر بر اثر گرسنگی یا سوء تغذیه و بیماری می‌میرند.

بر اساس اعلام دولت اسرائیل هفتم اکتبر که پیکارجویان حماس به اسرائیل حمله کردند، هزار و ۲۰۰ اسرائیلی را کشتند و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

به گفته مقام‌های بهداشتی حماس، شمار قربانیان فلسطینی از مرز ۳۷ هزار نفر عبور کرده است.

بیشتر از جهان