شکستی دیگر در کارنامه خامنه‌ای و یارانش؛ براندازها در اکثریت‌اند

قالیباف در بیانه‌ای از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات حمایت کرد

ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در تهران-تیر ۱۴۰۳

براساس اعلام رسمی وزارت کشور جمهوری اسلامی، از میان بیش از ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واجد شرایط رای دادن در ایران، تنها ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. بدین ترتیب، با حدود ۳۹ درصد مشارکت، کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ثبت می‌شود.

این درحالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای گذشته به دفعات حضور در انتخابات را به معنای تایید و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و رضایت از وضعیت موجود تفسیر کرده بود، اما ممانعت ۶۱ درصدی مردم ایران از حضور در این مراسم حکومتی، بار دیگر ریزش شدید هواداران و میزان محبوبیت جمهوری اسلامی و تمامی احزاب سیاسی فعال در این نظام را اثبات کرد.

علی خامنه‌ای، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ در خطبه‌های نمازجمعه تهران، گفته بود: «ننگ است برای یک ملتی، مثل بعضی از این ملت‌هایی که می‌بینید شما، با همه باد و بروتی که دارند در انتخاباتشان ۳۵ درصد یا ۴۰ درصد واجدین شرایط شرکت می‌کنند. ننگ است برای آن‌ها. پیداست که مردم به نظام سیاسی‌شان نه اعتماد دارند، نه اعتنا دارند و نه امید دارند.»

اما او اکنون در شرایطی که همچنان با برگزاری همه‌پرسی درباره کلیت نظام مطبوعش مخالفت می‌کند، بار دیگر با بحران عدم مشروعیت مواجه شده است و حتی حضور همه‌جانبه نیروهای موسوم به «اصلاح‌طلب» در انتخابات نیز نفرت شهروندان از این نظام را کاهش نداده است.

وزارت کشور اعلام کرده است که در میان ۳۹ درصد رای مردم ایران، بیش از ۱ میلیون و ۵۰ هزار رای سفید یا مخدوش هم وجود دارد تا به این ترتیب حدود ۵ درصد از کل آرای همین انتخابات کم‌رمق مخدوش باشد.
مسعود پزشکیان ۴۲ درصد از کل آرا، سعید جلیلی ۳۸ درصد، باقر قالیباف ۱۳ درصد و مصطفی پورمحمدی کمتر از ۱ درصد کل آرا را به خود اختصاص داده‌اند. درنتیجه مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار رای به دور دوم راه یافتند. دور دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، محمدباقر قالیباف، نفر سوم انتخابات، با ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار رای، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در دور دوم از سعید جلیلی حمایت خواهد کرد تا کار برای مسعود پزشکیان دشوارتر شود. اگرچه پزشکیان و هوادارانش نیز همچنان امیدوارند تا با جذب بخشی از آرای تحریم‌کنندگان انتخابات در یک هفته باقی‌مانده بتوانند دولت را از آنِ خود کنند.

قالیباف در این اطلاعیه نوشت با آنکه برای پزشکیان «احترام قائل» است، اما به‌دلیل «نگرانی از برخی اطرافیان او» از نیروهای «انقلابی و حامیان خود» می‌خواهد بکوشند تا جلیلی، نامزد «جبهه انقلاب»، رییس دولت آینده شود. او پزشکیان را نماینده جریانی خواند که «مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز» ایران است.