طراحان برجسته خاورمیانه‌ای در هفته مد فاخر پاییز ۲۰۲۴ پاریس

هر فصل تعدادی از طراحان نخبه و برگزیده مجموعه‌هایشان را در هفته مد فاخر پاریس ارائه می‌کنند که چهار نفر از آنان طراحانی از خاورمیانه‌اند

از راست به چپ، مدل‌ها در مجموعه‌های جورج حبیقه، محمد آشی و الی صعبAFP -Instagram/Ashistudi-georgeshobeika

مد فاخر (Haute Couture) عرصه بی‌نظیر و متفاوتی است که چند طراح منتخب می‌توانند مهارت‌هایشان را به نمایش بگذارند و دربرابر چشم تماشاگر دنیایی جادویی خلق کنند. مشتریان این حوزه در سراسر جهان حدود دو هزار نفرند و قیمت هر تکه‌ از آن به‌ندرت کمتر از پنج رقم است. هر فصل تعدادی از طراحان نخبه و برگزیده مجموعه‌هایشان را در پاریس ارائه می‌کنند که چهار نفر از آنان طراحانی از خاورمیانه‌اند و در ادامه با جدیدترین مجموعه‌های آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

الی صعب


نمایش خیره‌کننده «سرناد مسحورشده» (Enchanted Serenade) الی صعب در سه بخش برگزار شد. به گزارش روزنامه اماراتی نشنال، مدل‌ها ابتدا با لباس‌هایی تمام‌مشکی، شامل پیراهن‌های مخمل پوشیده از گلدوزی‌های پیچیده، روی صحنه ظاهر شدند. بخش میانی نمایش به لباس‌های مشهور صعب اختصاص داشت که روی فرش قرمز کاربرد دارند. رنگ‌ لباس‌های این بخش سبز‌-آبی تا بنفش براق و تمام پولک‌دوزی‌شده بود. درنهایت بخش پایانی به نمایش لباس‌های شب بلند با رنگ‌های استخوانی و سفید گذشت.
نمایش الی صعب با لباس عروس به پایان رسید، اما عروس در لایه‌هایی از ارگانزا با خطوط طلای دامنی که تمام مسیر را پوشانده بود، شبح زیبا و شگفت‌انگیزی را به تصویر می‌کشید.

استودیو آشی


مجموعه «ابرهای حجاری‌شده» (Sculpted Clouds) محمد آشی از استودیو آشی در فرم و سبکی حیرت‌انگیز تکه‌لباس‌هایی را به تصویر کشید که در اطراف و دور از بدن حرکت می‌کردند. آشی با بازی هوشمندانه‌ای با وزن این گنجینه‌ها را روی صحنه آورد: لباسی پاره‌پاره به رنگ بژ، و کت‌های پیچیده در رشته‌های مهره‌دوزی‌شده و کت‌هایی با کمر باریک که برجستگی‌های باسن را به نمایش می‌گذاشت.

استفاده از مخمل، بالاتنه‌های تنگ، دامن‌های پفی و کت‌های اپرا نمایانگر دیدگاه او به فرم و حجم بود. (کت اپرا نوعی کت مجلسی و بلند است که اغلب برای مراسم رسمی و شب‌‌نشینی استفاده می‌شود. این کت‌ها معمولا طرح‌های برجسته و چشم‌گیری دارند و از پارچه‌های لوکس مانند مخمل، ابریشم و تافته دوخته می‌شوند.)

جورج حبیقه


جورج حبیقه مجموعه فاخرش را زیر نور آفتاب به نمایش گذاشت. مجموعه پاییز ۲۰۲۴ این خانه مد لبنانی ادامه سبک شانه‌های برهنه و کمرهای تنگ بود. کت‌های شانه هلالی با ظاهر سفت‌وسختشان در تضاد با پارچه‌های حریر و سبک پری دریایی دو روی سکه این خانه‌ مد، یعنی استواری و سیال بودن، را نمایش می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حبیقه درباره این مجموعه می‌گوید: «بازی تاریکی و روشنایی الهام‌بخش بازی تضادها است؛ با سایه‌نماهای تک‌رنگ و تورهای برش‌خورده و آونگ که همچون آبشاری وحشی دور بدن می‌چرخد... مات در مقابل درخشان، و محو دربرابر شفاف قرار می‌گیرد تا اشکالی را خلق کند که حس توهم را القا می‌کنند.»
رنگ‌های سیاه‌ و سفید، طیف متنوعی از رنگ‌های پرجنب‌وجوش از نعنایی ملایم گرفته تا صورتی، و قرمز و نارنجی در این مجموعه گنجانده شده‌اند.
زهیر مراد


مشتریان زهیر مراد به دنبال لباس‌هایی‌اند که سالنی را به سکوت وامی‌دارد و او در آخرین مجموعه‌اش همین را ارائه کرد.
از کت بارانی کوتاه با کمربند چرمی و کریستال‌های بزرگ تا کت و شلوار تاکسیدو با پولک‌های بزرگ؛ مراد استعداد بی‌نظیری در درامی اغواگرانه دارد. براساس توضیحات این برند در اینستاگرامش، در مجموعه زمستان این خانه مد، زن تجسمی از قدرت طبیعت است. مانند جنگل‌هایی که می‌سوزند و از خاکسترشان برمی‌خیزند، شیرزنان زهیر مراد با زخم‌هایی بر تن در دشت‌ها پرسه می‌زنند. زهیر مراد زیبایی زن را در قدرت او می‌داند، قدرتی که هیچ‌کس نمی‌تواند مانع او برای رسیدن به خوشبختی و آرامش باشد.

رامی العلی


اگرچه رامی العلی جزو تقویم رسمی برنامه مد فاخر نیست، اما همیشه مجموعه‌ای از لباس‌های شبش را در خلال این رویداد به نمایش می‌گذارد. این بار او با مجموعه‌ای که از مسابقات المپیک امسال الهام گرفته بود، لباس‌هایی سبک و راحت را به نمایش گذاشت. گروهی از ورزشکاران مجموعه العلی را به نمایش گذاشتند و به این ترتیب تصور کسانی را که لباس‌های فاخر را همواره محدودکننده و سنگین‌ می‌دانند، تغییر داند.

بیشتر از مُد و زیبایی