اعتراض به حضور موسویان در آلمان: او سخنگوی رژیمی نامشروع است

حسین موسویان در دهه ۹۰ میلادی و اوج ترورهای خارج کشوری جمهوری اسلامی، سفیر ایران در آلمان بود

یک هفته پس از اعتراض گروهی از ایرانیان مقیم آلمان به حضور حسین موسویان، دیپلمات ارشد پیشین جمهوری اسلامی در بنیاد کوربر هامبورگ، مرکز سیمون ویزنتال آمریکا هم این بنیاد محافظه‌کار را به همکاری با یک چهره انکارگر هولوکاست متهم کرد و خواستار آن شد که دولت آلمان موسویان را «عنصر نامطلوب» توصیف و از ورود او به این کشور جلوگیری کند.

به گزارش اورشلیم پست، موسویان در ماه مه سال ۲۰۲۴ برای یک «صبحانه سیاسی» مهمان بنیاد محافظه‌کار کوربر بود. کنشگران دادخواه نسل‌کشی یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم، این بنیاد را از انکارکنندگان هولوکاست و بینانگذار آن را از عوامل نسل‌کشی یهودیان توصیف می‌کنند.

فعالان سیاسی تبعیدی ایران در اروپا، حسین موسویان، سفیر جمهوری اسلامی در آلمان در دهه ۹۰ میلادی را به مشارکت و سازماندهی قتل ۲۴ مخالف حکومت ایران در این دوره متهم می‌کنند.

موسویان در مصاحبه‌ای که در وب سایت کوربر منتشر شد، دست داشتن در قتل ۲۴ ایرانی را در دوره سفارتش در آلمان رد کرد. موسویان درباره حکم دادگاه مبنی بر محکومیت عوامل جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان به ترور فعالان سیاسی ایرانی در رستوران برلین میکونوس در سال ۱۹۹۲، گفت: «۳۹۸ صفحه حکم دادگاه برلین صادر شده در آوریل ۱۹۹۷ عمومی است و هر کسی می‌تواند آن را مطالعه کند. اصلاً هیچ اتهامی به من وارد نشده است... حالا تندرو‌ها در ایران مرا متهم می‌کنند که دست نشانده غرب هستم و جنگ‌افروزان در ایالات متحده مرا به دست نشاندگی دولت ایران متهم می‌کنند. هر دو اشتباه هستند.»

موسویان در مصاحبه خود با کوربر این سوال را که ابوالقاسم مصباحی، مأمور سابق اطلاعاتی جمهوری اسلامی، در دادگاه شهادت داده است که «موسویان در اکثر ترورهای انجام شده در اروپا شرکت داشته است» بی‌پاسخ گذاشت.

مرکز سیمون ویزنتال در لس آنجلس با شخصیت‌ها و نهادهای انکارکننده هولوکاست مبارزه می‌کند. سیمون ویزنتال، معمار سرشناس اتریشی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم شماری از عاملان نسل‌کشی یهودیان را در سراسر جهان را تعقیب کرد و به دام انداخت. او به شکارچی‌ نازی‌ها معروف است و پس از درگذشتش، مرکز «سیمون ویزنتال» در لس آنجلس به یاد او تأسیس شد.

یکی از اعضای مرکز سیمون ویزنتال به اورشلیم پست گفت که بنیاد کوربر، پیش از این و در سال ۲۰۱۹ میزبان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش بنیاد کوربر بر تقویت روابط تجاری با بازرگانان ایرانی و بهبود مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی تاکید می‌کند.

جیسون برادسکی، کارشناس مسائل ایران و مدیر سیاست‌گذاری اتحادیه «علیه ایران هسته‌ای» (UANI) مستقر در ایالات متحده به اورشلیم پست گفت: «به نظر من میزبانی کوربر از حسین موسویان نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ‌تر در جامعه تجاری آلمان است. بسیاری هنوز به این خیال پایبند هستند که روابط تجاری با ایران باعث تعدیل رژیم می‌شود. این نظریه بارها و بارها ثابت شده است که اشتباه است. شرکت‌های آلمانی نباید با جمهوری اسلامی معامله کنند، در حالی که این رژیم اتباع آلمانی را گروگان گرفته و در سرتاسر اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی می‌کند.»

رژیم جمهوری اسلامی در حال حاضر دو تبعه آلمانی به نام های جمشید شارمهد و ناهید تقوی را گروگان گرفته است.

برادسکی افزود: «آلمان باید همه این روابطش را (با جمهوری اسلامی) قطع کند و امکاناتی را که برای تهران در خاک آلمان وجود دارد، به ویژه حضور بانک‌های ایرانی که هنوز در آنجا فعالیت می‌کنند، کنار بگذارد».