ادامه اعتراضات کارگری و بازنشستگی؛ «چه زمانی از فقر خارج می‌شویم؟»

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام می‌گویند مدیران هلدینگ خلیج‌فارس هیچ توجهی به اعتراض آنان نمی‌کنند

تجمع کارگران پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام مقابل ساختمان استانداری، ۱۷ تیر ۱۴۰۳‌ــ ایلنا

کارگران و بازنشستگان ایرانی روز یکشنبه ۱۷ تیر با برگزاری تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب، خواستار بهبود وضعیت معیشتی، افزایش حقوق‌ها و رهایی از فقر و بحران اقتصادی شدند.

معترضان با اشاره به وعده‌های رنگارنگ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در یک ماه اخیر، از تحقق نیافتن هیچ‌یک از این وعده‌ها در دهه‌های گذشته شکایت و تهدید کردند که در صورت بهتر نشدن وضعیت معیشتی‌شان، در ماه‌های آینده اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده‌تری را آغاز کنند.

در تهران، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و کشوری با تجمع مقابل ساختمان این سازمان، با در دست گرفتن پلاکاردهایی که روی آن‌ها نوشته شده بود: «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون»، به اینکه حقوق آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد عدد خط فقر است، اعتراض کردند. آن‌ها همچنین خواستار برابری حقوق زنان و مردان بازنشسته شدند.

بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان نیز با سر دادن شعارهایی همچون «حسین، حسین، شعارشون، دزدی و غارت کارشون» و «دزدی‌ها رو کم کنید، مشکل ما حل می‌شه» در خیابان نشاط این شهر راهپیمایی اعتراضی برپا کردند.

گروهی از کارگران بیکارشده پروژه پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام هم با تجمع مقابل ساختمان استانداری، خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی‌شان شدند. یکی از کارگران معترض به ایلنا گفت: «ما، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران بومی منطقه، بازگشت به کارمان را از مسئولان شهرستانی و استانی پیگیری می‌کنیم اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در جهت پیگیری وضعیت شغلی‌ ما انجام نشده است.»

او درباره نتیجه تجمع‌های سه‌روزه مقابل ساختمان مرکزی هلدینگ خلیج‌فارس در تهران هم توضیح داد: «برای ادامه همکاری در این پتروشیمی، مشکلاتمان را با مسئولان بخش حراست هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان کارفرما در میان گذاشتیم، اما هنوز نتیجه‌ای برای ما نداشته است.»

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، معروف به هلدینگ خلیج‌فارس، سازمانی دولتی است که در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت بر پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانه‌های تولید محصولات شیمیایی و همچنین فراورده‌های نفتی و پتروشیمی فعالیت می‌کند و به‌تازگی باشگاه فوتبال استقلال تهران را هم خریده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض صنفی نزدیک به ۶۰ کارگر پیمانکاری شبکه آب و فاضلاب شهرستان رودبار در استان گیلان که حقوق ۹ ماه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند، صبح ۱۷ تیر وارد دوازدهمین روز متوالی شد و کارگران شهرداری رودبار روز یکشنبه هم با برگزاری تجمعی اعتراضی، به حجمی شدن قرارداد کاری خود و احتمال بیکاری اعتراض کردند.

این در حالی است که با وجود انتشار بیانیه‌های مختلف تشکل‌های کارگری در یک ماه گذشته که از کارگران می‌خواستند انتخابات حکومتی اخیر را تحریم کنند، حسن صادقی، رئیس کمیته کارگری ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، روز ۱۷ تیر در بیانیه‌ای از «نقش مهم کارگران و تشکل‌های کارگری» در پیروز شدن پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری تقدیر کرد.

روز یکشنبه جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش و کرمانشاه نیز مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی این دو شهر تجمع کردند و بهبود مستمری‌ها بر اساس خط فقر واقعی، ارائه درمان رایگان و باکیفیت و خدمات رفاهی شایسته را جزو حق قانونی خود دانستند.

بازنشستگان زغال سنگ کرمان، بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز، کارگران هفت‌تپه، کارگران و بازنشستگان فولاد خوزستان، بازنشستگان صنایع فولادی مازندران و بازنشستگان شهر دامغان نیز سایر معترضانی بودند که روز ۱۷ تیر به خیابان‌ها آمدند و به فقر افسارگسیخته، بالا بودن نرخ تورم و ناکافی بودن حقوق‌ها اعتراض کردند.

بیشتر از اقتصاد