گزارش مایکروسافت درباره حمله هکری سپاه پاسداران به یک کارزار انتخاباتی در آمریکا

جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست‌جمهوری نشود

طرح گرافیکی با موضوع جنگ سایبری میان ایران و  آمریکا- رسانه‌های اجتماعی

شرکت مایکروسافت روز جمعه ۹ اوت (۱۹ مرداد) با انتشار گزارشی خبر داد که هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در ماه ژوئن به حمله سایبری و نفوذ به حساب یک مقام عالی‌رتبه در کارزار ریاست‌جمهوری آمریکا اقدام کرده‌اند.

مایکروسافت اعلام کرد چندین گروه وابسته به سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی، برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده در ماه نوامبر، به راه‌اندازی برنامه‌های تهاجمی، نشر اطلاعات نادرست و هک اینترنتی اقدام کرده‌اند.

در گزارش مایکروسافت آمده است که در ماه ژوئن گروهی هکری، با مدیریت واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک ایمیل فیشینگ را برای یکی از مقام‌های عالی‌رتبه یک ستاد انتخاباتی ریاست‌جمهوری ارسال کرده‌اند. همچنین هکرها با استفاده از حساب ایمیل آسیب‌دیده یک مشاور ارشد سابق در یکی از کارزارهای انتخاباتی او را به دامنه تحت کنترل خود هدایت کرده‌اند.

به گزارش آکسیوس، ایران راه روسیه را دنبال می‌کند که به‌دلیل هک کردن احزاب سیاسی بزرگ ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ و عملیات موفقیت‌آمیز نشر اطلاعات نادرست در جهان بدنام است.

مایکروسافت همچنین توضیح داده است که این گروه هکری وابسته به سپاه پاسداران ۱۳ ژوئن و درست چند روز قبل از حمله فیشینگ علیه یک کارزار انتخاباتی، وارد حساب کاربری یک نامزد سابق در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. در این گزارش نامی از فرد مذکور و کارزار مورد اشاره نیامده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش مایکروسافت، همین گروه هکری در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۲۰، یعنی ۵ تا ۶ ماه پیش از برگزاری آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده، کارزارهای انتخاباتی را هدف قرار داده بود.

مقام‌های کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ پیش از این بارها اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی به همراه چین و روسیه تلاش می‌کنند تا این رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده مجددا در انتخابات ۲۰۲۴ برنده نشود. حالا هم آکسیوس اشاره می‌کند که براساس ارزیابی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در هفته گذشته، جمهوری اسلامی ایران همواره از نفوذ پنهانی‌اش برای تضعیف کارزارهای انتخاباتی ترامپ استفاده می‌کند.

در این گزارش آمده است که چندین گروه ایرانی شروع به پخش اخبار جعلی کرده‌اند تا رای‌دهندگان آمریکایی را هدف قرار دهند. به گفته مایکروسافت، برخی از این اخبار جعلی ظاهرا از سرویس‌های مجهز به هوش مصنوعی برای سرقت ادبی از نشریات ایالات متحده استفاده می‌کنند تا باورپذیرتر جلوه کنند.

مایکروسافت همچنین افزود ایران تنها دفاتر دولت فدرال و کارزارهای سیاسی را هدف قرار نمی‌دهد. برای مثال، در ماه مه، یک گروه هکری ایرانی با نام «طوفان شن» حساب متعلق به شخصی را که با دولت این کشور همکاری می‌کرد با موفقیت هک کرد. هکرها به‌دلیل استفاده کاربران دولتی از رمزهای عبور یکسان توانستند با یک حمله ساده به رمز عبور دست پیدا کنند.

گزارش‌های اولیه پیش‌بینی می‌کنند که هرچه ایالات متحده به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شود بیش از پیش شاهد حملات سایبری و عملیات نفوذ خارجی خواهد بود. به همین دلیل به کارزهای انتخاباتی و رای‌دهندگان توصیه شده است که در فضای مجازی بهداشت و امنیت سایبری را بیشتر رعایت کنند.

بیشتر از تکنولوژی