رویترز: فقط آتش‌بس غزه می‌تواند پاسخ ایران به اسرائیل را به تعویق بیندازد

گفته می‌شود جمهوری اسلامی در حال بررسی اعزام نماینده‌ای به مذاکرات آتش‌بس اسرائیل و حماس است

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه سیزدهم اوت (۲۳ مرداد) در گزارشی با استناد به گفته‌های سه مقام ارشد ایرانی نوشت که فقط توافق آتش‌بس در جنگ غزه می‌تواند جمهوری اسلامی را از انتقام علیه اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران بازدارد.

یکی از این منابع آگاه که مقام ارشد امنیتی جمهوری اسلامی است، گفته است درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات غزه یا تصور آن که اسرائیل قصد دارد مذاکرات را به تعویق بیندازد، ایران به همراه متحدانی مانند حزب‌الله، حمله مستقیم را انجام خواهد داد. با این حال اشاره نشده است که ایران چه فرصتی را برای پیش بردن مذاکرات آتش‌بس غزه در نظر گرفته است.

به نوشته رویترز به نقل از منابع آگاه، با افزایش خطر یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه پس از کشته شدن هنیه و همچنین فواد شکر فرمانده حزب‌الله، تهران در روزهای اخیر گفتگوهای فشرده‌ای با کشورهای غربی و ایالات متحده در مورد راه‌های انتقام‌جویی بوده است.

سه منبع دولتی منطقه‌ای نیز گفتگو با تهران را برای جلوگیری از تشدید تنش در آستانه مذاکرات آتش‌بس غزه که قرار است روز پنجشنبه در مصر یا قطر آغاز شود، تایید کردند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «امیدواریم پاسخ ما به اسرائيل در زمان و به گونه‌ای اجرا شود که به آتش‌بس احتمالی آسیبی وارد نشود.» در همین حال وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست‌‌ها برای اعمال خویشتن‌داری «در تضاد با اصول حقوق بین‌الملل» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه رهبران کشورهای غربی در بیانیه‌ای مشترک به جمهوری اسلامی درمورد حمله احتمالی به اسرائیل هشدار دادند، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که جمهوری اسلامی «در استفاده از حقوق شناخته‌ خود از کسی اجازه نمی‌گیرد.»

کنعانی بیانیه کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان را «وقیحانه» توصیف کرد و گفت این بیانیه «بدون هیچ اعتراضی به جنایت‌های بین‌المللی رژیم صهیونیستی، از ایران برای عدم اقدام تنبیهی و بازدارنده» درخواست کرده است.

سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات آتش‌بس در غزه شده‌ و ابراز نگرانی کردند که حمله جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی به اسرائیل توافق آتش‌بس را به خطر می‌اندازد.

درخواست‌ها از ایران برای جلوگیری از حمله به اسرائیل پای ترکیه را هم به میانجی‌گری باز کرده است. روز سه‌شنبه سفیر آمریکا در ترکیه گفت که کشورش از مقام‌های ترکیه خواسته است برای منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل پا پیش بگذارند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ارزیابی ایالات متحده و اسرائیل بیانگر آن است که این هفته ممکن است اتفاقی از سوی ایران و نیروهای نیابتی‌اش بیفتد.»

او افزود: «اگر اتفاقی در این هفته بیفتد، زمان‌بندی آن می‌تواند بر مذاکراتی که می‌خواهیم در روز پنجشنبه انجام دهیم، تاثیر بگذارد.»

اسرائیل و حماس در ماه‌های اخیر چندین دور مذاکرات را بدون توافق بر سر آتش‌بس نهایی انجام داده‌اند و اکنون نیز مشخص نیست که بتوانند به نتیجه مطلوب هر دو طرف دست پیدا کنند یا خیر.

رویترز در گزارش خود به نقل از دو تن از منابع آگاه نوشت که ایران در حال بررسی فرستادن نماینده‌ای به مذاکرات آتش‌بس است؛ اتفاقی که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در غزه رخ خواهد داد.

به گفته این منابع، نماینده جمهوری اسلامی به طور مستقیم در جلسات شرکت نمی‌کند، اما در گفتگوهای پشت پرده «برای حفظ خط ارتباط دیپلماتیک» با ایالات متحده حضور خواهد داشت.

در همین حال به نوشته رویترز، دو منبع ارشد نزدیک به حزب‌الله لبنان گفتند که تهران به مذاکرات فرصت می‌دهد اما از قصد خود برای انتقام دست نمی‌کشد.

یکی از منابع تاکید کرد که آتش‌بس در غزه به ایران فرصتی برای پاسخ کوچکتر و «نمادین» می‌دهد.

با این که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که اسرائیل را به دلیل ترور رهبر سیاسی حماس در تهران مجازات می‌کنند، هیچکدام به طور علنی اعلام نکرده است که پاسخ نهایی به ترور هنیه چگونه خواهد بود.

در اسرائیل، بسیاری معتقدند که پاسخ ایران قریب‌الوقوع است و مقامات دولت نتانیاهو از آمادگی در برابر پاسخ به تهران و گروه‌های نیابتی‌اش خبر داده‌اند. برخی کارشناسان منطقه‌ای نیز معتقدند که ایران می‌خواهد پاسخی بسیار موثرتر از حمله ۱۳ آوریل (فروردین) به اسرائیل بدهد.

رویترز به نقل از دو تن از منابع ایرانی نوشت که جمهوری اسلامی قصد دارد از حزب‌الله و سایر متحدانش درصورت واکنش به قتل هنیه و فواد شکر حمایت کند. این منابع مشخص نکردند که چنین حمایتی چه شکلی می‌تواند داشته باشد.

همزمان با این تهدیدها، ایالات متحده طی روزهای اخیر نیروها و تجهیزات نظامی‌اش را در خاورمیانه افزایش داده است و نیروهای اسرائیلی نیز در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.