شکایت وزارت راه از خبرنگار افشاگری که ساختمان وزارتخانه را برای فروش آگهی کرده بود

خبرنگار اقتصادآنلاین آگهی فروش ساختمان وزارتخانه را روی سایت‌های دیوار و شیپور منتشر کرد

ساختمان وزارت راه و شهرسازی در تهران-ایرنا

وزارت راه و شهرسازی ایران از خبرنگار رسانه اقتصاد آنلاین که تلاش کرده بود تا ایراد بزرگ سامانه ملی املاک و اسکان را به مدیران این وزارتخانه گوشزد کند، در دادگاه شکایت کرد.

این خبرنگار که با هویت اختصاری «م. ع» معرفی شده است، برای اثبات اشکالات سامانه ملی املاک و اسکان، ساختمان وزارت راه و شهرسازی را به نام خود ثبت و سپس آن را در فروشگاه‌های آنلاین داخلی مانند دیوار و شیپور آگهی کرده بود.

وزارت راه و شهرسازی با مدیریت مهرداد بذرپاس در دولت ابراهیم رئیسی، از شهریور ۱۴۰۲ با راه‌اندازی یک سامانه اینترنتی به نام سامانه ملی املاک و اسکان، پلتفرم‌های آگهی آنلاین را مکلف کرد تا به این سامانه متصل شوند و در آگهی‌های املاک، هویت مالک را احراز کنند. اما حالا مشخص شده است سامانه‌ای که وزارت راه قصد تحمیل آن را به پلتفرم‌ها دارد، در انجام اساسی‌ترین وظیفه خود ناکام مانده است.

اقتصادآنلاین در گزارش خود اعلام کرده است که خبرنگار این رسانه با شماره ملی خود موفق شد تا ساختمان وزارت راه و شهرسازی در تهران را برای فروش آگهی کند، اما حالا ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در وزارت راه و شهرسازی، این مشکل را «امکان خردمندانه قانون» تفسیر کرده و مدعی شد: «فرد آگهی‌گذار با سواستفاده از این امکان خردمندانه قانون، یکی از ساختمان‌های دولت را عالمانه، عامدانه و با قصد قبلی به عنوان فروشنده، جعل و به نام خود ثبت کرده و در سکوهای انتشار آگهی اقدام به عرضه نموده است.»

این ادعا درحالی مطرح شده است که خبرنگار اقتصادآنلاین پس از انجام این کار، جزییات آن و وجود روزنه‌ای بزرگ برای انجام کلاه‌برداری از سوی افراد مختلف و فروش غیرقانونی املاک مختلف از طریق این سامانه را در گزارش خود اعلام و خواستار رفع آن شده بود. گزارشی که افشا کرد سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه به بانک اطلاعات سازمان ثبت اسناد متصل نیست و امکان کلاهبرداری از طریق مشخصات این ساختمان به آسانی فراهم است.

این رسانه در گزارش خود با عنوان «حفره بزرگ سامانه املاک و اسکان» نوشت: «در حالی که مهرداد بذرپاش، وزیر راه مدعی شده بود که فقط مالکان می‌توانند با احزار هویت در سامانه املاک، آگهی ملکی منتشر کنند، ما ساختمان وزارت راه را در این سامانه به نام خود ثبت کردیم و آن را در دیوار و شیپور با علامت تایید سامانه املاک برای فروش گذاشتیم... ما با هدف راستی‌آزمایی اطلاعات این سامانه، ساختمان مرکزی وزارت راه و شهرسازی در اراضی عباس‌آباد را با کد ملی یکی از همکاران خودمان در آن ثبت کردیم و در کمال تعجب این سامانه تطبیق کد ملی و کد پستی ملک را تایید کرد. سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی پر از ایرادات فاحش و اطلاعات اشتباه است، به شکلی که هر کس با هر کد پستی و کد ملی می‌تواند هر ملکی را در هر نقطه‌ای به نام خود ثبت کند و از این سامانه نیز علامت تایید احراز هویت دریافت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، این حفره بزرگ در این سامانه در حالی وجود دارد که مسئولان وزارت راه و شهرسازی، ثبت اطلاعات ملکی شهروندان در این سامانه را اجباری کرده و ارائه خدمات آموزشی، مسکن و دسته چک تنها را منوط به ثبت اطلاعات در همین سامانه ملی املاک و اسکان کرده‌اند.

اما وزارت راه در آخرین روز وزارت مهرداد بذرپاش، به‌جای پذیرفتن اشتباهات و نقص فنی در این زمینه، از خبرنگار افشاگر به اتهام «جعل سند دولتی، کلاهبرداری، تصرف مال غیر، و فروش مال غیر» شکایت کرده و در بیانیه این وزارتخنه به اشکالات سامانه هم هیچ اشاره‌ای نشده است.

همزمان مدیرعامل سایت دیوار در ایران هم در شبکه اجتماعی اکس، در واکنش به گزارش اقتصادآنلاین نوشته است: «این یک نمونه از سامانه‌های ناکارآمد دولتی است. درحالی ‌که ما در دیوار سال‌ها پیگیر صحت‌سنجی آگهی‌های املاک با داده‌های رسمی بوده‌ایم، ولی درخواست‌هایمان بی‌نتیجه ماند. امیدوارم وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که خود متخصص این حوزه است، رویه‌ها را تغییر دهد‌‌. ما نیز آماده همکاری هستیم.»